27.9.2024

Kaipaatko promillerajaa sähköpotkulautailuun? Kuripaketti tulossa

Kuva Moottorin arkisto
Sähköpotkulauta

Nyt voit ihan itse ottaa kantaa ja yrittää vaikuttaa lakimuutoksiin, jotka liittyvät sähköpotkulautailun ja muun mikroliikkumisen kielteisten lieveilmiöiden kitkemiseen.

Sähköpotkulautailun ja muun ns. mikroliikkumisen ongelmat ovat käyneet niin ilmeisiksi, että on syytä muokata nykyisiä lakeja, jotta epäkohdat saadaan hallintaan – tai se on ainakin ylväänä tavoitteena. Sähköpotkulautaonnettomuuksia, myös vakavia, on sattunut tämän tästä, moni hurauttelee laudoilla päihtyneenä ja samalla laudalla saattaa olla kyydissä kolmekin yhtä aikaa. Myös holtittomasti käytön jälkeen kulkuväylille jätetyt sähköpotkulaudat riepovat, kuten Moottori aiemmin uutisoi.

Sähköpotkulaudat ovat vakiinnuttaneet paikkansa katukuvassa. Ne ovat moniin tarpeisiin vaivattomia, joustavia ja nopeita kulkuneuvoja lyhyisiin kulkutarpeisiin. Ne ovat kätevä kulkupelejä – turvallisesti käytettynä.

Mitä juuri sinä haluaisit muuttaa nykykäytännöissä? Kaipaatko sinä sähköpotkulautailuun esimerkiksi promillerajaa? Nyt on mahdollista ottaa kantaa ja yrittää vaikuttaa tuleviin lakimuutoksiin, sillä liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja hallituksen esitysluonnoksesta mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi. Lausuntoja eli omia toivottavasti perusteltuja kantoja voi kirjauttaa osaksi lakivalmistelua 1.11.2024 saakka osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukana hallitusohjelmassa

Lakiaikeiden päätavoite on kohentaa merkittävästi mikroliikkumisen liikenneturvallisuutta. Pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallituskauden aikana luodaan sähköpotkulautailua ja muuta mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä, minkä lisäksi annetaan kaupungeille ja kunnille työkaluja mikroliikkumisen hallintaan.

Nyt lausuttavana olevassa esitysluonnoksessa ehdotetaan kansalliseen lainsäädäntöön useita muutoksia.

Lakiesityksen keskeiset ehdotukset ovat:

  • 0,5 promillen raja kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiseen
  • moottorittoman ajoneuvon kuljettajan liikennevirhemaksun korottaminen
  • ajoneuvojen rakennetta, varusteita tai kuntoa koskeva liikennevirhemaksu
  • liikennesääntöjen yhtenäistäminen
  • kuntien työkalu: mikroliikennelupa palveluntarjoajien ohjaamiseksi

Promilleraja olisi uutta

Kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiselle ehdotettava 0,5 promillen raja ja kuntien esimerkiksi sähköpotkulautaoperaattoreille myöntämä mikroliikennelupa olisivat kansallisesti uutta sääntelyä.

Käytännössä sähköpotkulautojen tai muiden mikroliikkumisvälineiden ammattimainen vuokralle tarjoaminen edellyttäisi kunnan myöntämää mikroliikennelupaa. Lupaehdoin kuntien ja kaupunkien olisi myös mahdollista ohjata vuokrattavien ajoneuvojen käyttöä ja lukumäärää, silloin kun se on liikenneturvallisuuden, esteettömyyden tai tien kunnossapidon kannalta tarpeellista.

On arvioitu, että promillerajalla ja mikroliikenneluvalla on eri muutosehdotuksista suurimmat myönteiset liikenneturvallisuusvaikutukset.

Ministeriö kiteyttää keskeisen tiedotteessaan: ”Sähköpotkulautailun riskit vähenevät, kun noudatetaan liikennesääntöjä, osataan hallita laitteita ja ajetaan päihteettömästi.”

Jo nyt sähköpotkulaudan ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen kuljettamista koskevat useat lait. Pääasiallisesti mikroliikennepalvelujen tarjoajia ja palvelun käyttäjiä koskevat tieliikennelaki, ajoneuvolaki, kuluttajansuojalaki, kuluttajaturvallisuuslaki sekä uusimpana liikennevakuutuslaki.

Polkupyöräilijän säännöt

Sähköpotkulautailijaa koskevat samat liikennesäännöt kuin polkupyöräilijää. Kuljettajan tulee noudattaa liikennesääntöjä ja -merkkejä. Sähköpotkulaudalla saa ajaa pyörätiellä ja -kaistalla, ja tämän puuttuessa ajoradalla tai pientareella – ei jalkakäytävällä.

Sähköpotkulaudalla tai kevyellä sähköajoneuvolla ei saa kuljettaa matkustajia, ellei siinä ole matkustajalle omaa istuinta. Kuljettaja ei saa myöskään olla päihtynyt, väsynyt tai muussa vastaavassa tilassa, mikä heikentäisi hänen edellytyksiään ajaa turvallisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (1)

  • ESA SAIRIO

    Kannatan lämpimästi lakiesityksen toimenpiteitä. On oikein, että kevyellekin liikenteelle määrätään sama promilleraja kuin on autolla ja moottoripyörillä eli 0,5 promillea.

    Edelleen pitää myös moottoroidulle vesiliikenteelle asettaa sama 0,5 promillen raja.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat