27.9.2024

Käytettyjen kauppa käy – uusien myynti ennätysalhaalla

Kuva Marko Jokela

Käytettyjen henkilöautojen kauppaa on käyty selvästi viime vuotta vilkkaammin. Ladattavat hybridit kiinnostavat, kertoo iso autoliike.

Uusien henkilöautojen myynti mataa. Autoala ennakoi alavireisyyden jatkuvan, sillä tänä vuonna arvioidaan ensirekisteröitävän vain noin 75 000 uutta autoa – se on vähemmän kuin kertaakaan yli 30 vuoteen.

Matalat ensirekisteröintimäärät heijastuvat tulevaisuuteen: autokannan korkea keski-ikä ja romutusikä uhkaavat vain kasvaa lähivuosina. Uusien autojen kysynnän väheneminen hidastaa myös autokannan sähköistymistä, joka oli nopeassa kasvussa vuosina 2022–2023. Kuluvan vuoden tammi–elokuun aikana ensirekisteröidyistä henkilöautoista 27,12 prosenttia on ollut täyssähköautoja.

Käytettyjen autojen kaupan puolella on toisin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Selkeää kasvua

Suomessa viisi kuudesta henkilöauton kaupasta koskee käytettyjä autoja, vain viidesosa uusia autoja. Käytettyjen henkilöautojen kauppoja on tänä vuonna tehty selvästi viime vuotta enemmän. Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan alkuvuoden aikana käytettyjä autoja on autoliikkeissä myyty noin 6 prosenttia viime vuotta enemmän.

Käytettyjen henkilöautojen kauppa jatkoi autoliikkeissä kasvuaan elokuussa. Käytettyjä henkilöautoja myytiin autoliikkeistä noin 1,8 prosenttia viime vuoden elokuuta enemmän. Elokuu oli hyvä kuukausi käytetyn auton kaupassa myös pitkän aikavälin tilastovertailussa – käytettyjen autojen kauppaa käytiin 4,4 prosenttia enemmän kuin viitenä viime elokuuna keskimäärin.

– Autoliikkeiden vaihtoautokaupan kasvusuunta alkoi jo vuoden 2023 alussa ja sen ennakoidaan jatkuvan myös syksyn ja talven ajan. Kilpailu käytettyjen autojen markkinalla on kiristynyt selvästi kuluvan vuoden aikana, toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta arvioi.

Tässä vauhdissa haluaa pysyä myös vahvasti kasvanut Kamux, joka tähyää myös Suomen ulkopuolelle. Konserni on Euroopan kolmanneksi suurin käytettyjen autojen kauppias (myytyjen autojen kappalemäärä), mutta tähtää ykköseksi. Vihreän brändivärin alla on myymälöitä Suomessa 45, Ruotsissa 19 ja Saksassa 8.

Autoliikkeellä on vahva näppituntuma suomalaisten kuluttajien autotarpeisiin, sillä Kamux myi viime vuonna Suomessa 49 877 käytettyä henkilöautoa.

Kamux Oyj:n toimitusjohtaja Tapio Pajuharju.

– Suomessa haluamme vahvistaa ykköstilaa. Myymälöiden määrää emme kasvata, vaan pikemminkin päinvastoin: alueellisesti yhdistämme pienempiä myymälöitä yhdeksi suuremmaksi, Kamux Oyj:n toimitusjohtaja Tapio Pajuharju kertoo.

– Näin myymälään tulevalla kuluttajalla on enemmän vaihtoehtoja.

Vaihtoehtoja on etsittävä etäämmältäkin. Viime vuonna 57,5 % Kamuxin Suomeen maahantuomista käytetyistä autoista toimi vaihtoehtoisilla käyttövoimilla – ja autoja tuli 18 eri Euroopan maasta. Tuontiautojen keski-ikä oli 4,3 vuotta. Se on aika paljon vähemmän kuin Suomen tieliikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä, joka on 13,2 vuotta.

– Tuontiautot ovat tyypillisesti varsin runsaasti varusteltuja. Euroopassa on tarjolla varsin tuoreita muutaman vuoden ikäisiä henkilöautoja, jotka ovat paremmin varusteltuja kuin Suomessa tarjolla olevat käytetyt autot. Tämä koskee kaikkia käyttövoimia.

Ladattavat hybridit suosittuja

Ladattavien hybridien kysyntä on ollut jo jonkin aikaa kasvussa. Ladattavat hybridit ovat kasvattaneet suosiotaan heille, jotka eivät vielä uskaltaudu polttomoottoriautoilijoista täyssähköautoilijoiksi tai joille täyssähköauton toimintamatka etenkin talvisissa olosuhteissa on vielä riittämätön tai heille, joilla ei ole kotilatausmahdollisuuksia.

– Hybridi on hyvä vaihtoehto heille, jotka tarvitsevat välillä pidempää toimintamatkaa, mutta voivat toisaalta ajaa arjen lähiajot sähkön voimin. Monissa moderneissa ladattavissa hybrideissä sähköajon kantama on jo liki sadan kilometrin luokkaa tai jopa yli, Kamux Suomi Oy:n toimitusjohtaja Jani Koivu taustoittaa.

Yhdeksän autokauppaa kymmenestä alkaa Kamuxillakin verkosta. Toisaalta ostopäätöstä ei lyödä lukkoon ennen koeajoa, joten kivijalkakauppaa ja automyyjän avustusta tarvitaan. Nykyautot ovat yhä monimutkaisempia, joten monella ostajalla on aito tarve saada opastusta auton käyttöön jo ennen lopullista ostopäätöstä mutta myös kauppojen jälkeen. Auton käyttövalikoiden ja tietoviihdejärjestelmien toiminnot tai lataamisen vinkit ovat esimerkkejä asioista, joiden saloihin uuden omistajan tarvitsee ja on hyödyllistä paneutua.

Työsuhdeautot kiertoon

Kamux julkisti vastikään päänavauksen eli yhteistyön Secto Automotiven kanssa. Se tarkoittaa, että Kamux myy Sectolle palautuvat leasingautot, vuosittain noin 3 500 autoa, asiakkailleen.

Tapio Pajuharju hykertelee uuden äärellä.

– Saamme myyntiin 3–4-vuotiaita, usein maltillisilla kilometreillä olevia henkilöautoja, jotka ovat olleet yhdellä omistajalla, joissa on kahdet renkaat vanteilla ja jotka ovat merkkihuollettuja. Yläpään autovalikoimamme täydentyy.

Toista äärtä edustaa Kamuxin Outlet-valikoima, joka tarkoittaa usein pienikokoisia, paljon ajettuja ja iäkkäitä henkilöautoja hintaluokassa 5 000–15 000 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tunteella vai järjellä?

Vanhan sanonnan mukaan auton hankinta perustellaan järkisyillä, mutta lopulta päätetään tunnesyillä. Ehkä niin, mutta yhdestä asiasta suomalaiset käytettyjen ostajat ovat tarkkoja ja se on kuukausikohtaiset kustannukset.

Henkilö- ja pakettiautojen tuoreimman elokuun puolivälissä julkistetun markkinakatsauksen mukaan käytettyjen autojen hinnat ovat laskeneet noin 3,6 prosenttia edellisen vuoden heinäkuuhun nähden.

Käytettyjä ostavat asiakkaat ovat Kamuxin kokemusten mukaan erittäin kiinnostuneita kuukausierän suuruudesta eli haluavat ennakoida ja tietää tarkalleen, kuinka paljon ostettavan auton rahoitus kuukausittain kustantaa. Moni tähtää juuri alle tasasumman olipa se esimerkiksi 300 tai 500 euroa. Sekin on tyypillistä, että moni suosii varsin pitkiä jopa 5–6 vuoden maksuaikoja – ja sekin on useissa tapauksissa realiteetti, että uutta käytettyä ostavalla asiakkaalla on vielä jäljellä rahoitusvelkaa omasta vanhasta ja vaihtoautoksi tulevasta kulkupelistään.

Lopulta ratkaisevaa on välirahan määrä: meneekö rahoitettava osuus yli oman taloudellisen kantokyvyn. Korkotason vaihtelut vaikuttavat lainarahan hintaan ja jokaisen on selvitettävä itselleen kuukausimaksun kipuraja. Siinä pohdinnassa on hyvä käyttää tunteen lisäksi järkeä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat