16.2.2019 Ajoneuvot Testi: 303 Rubber Seal Protectant – kumitiivisteiden hoito Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vesiliukoinen kumitiivisteiden hoitoaine 303 Rubber Seal Protectant pitää tiivisteet kunnossa. Pieni sipaisu auttaa myös jäätymisongelmaa vastaan. Viime viikolla kerroimme kuinka ovitiivisteet tulisi puhdistaa aika ajoin. Huolellisen puhdistamisen jälkeen tiivisteiden kumia olisi hyvä hoitaa ja tässä kohti 303 Rubber Seal Protectant astuu kuvioihin. Kyseessä on kumitiivisteitä muun muassa haurastumiselta suojaava tuote. Kosteus kerääntyy likaisten tiivisteiden epäpuhtauksiin, jonka takia tiivisteet jäätyvät kiinni. Tämä kaikki ratkottiin jo edellisellä viikolla Moottorin autonhoitojuttusarjassa. Haurastumiselta ja kuivumiselta suojaaminen on niin helppoa puhdistuksen perään, että sen tekemättä jättäminen tuntuisi suorastaan hölmöltä. 303 Rubber Seal Protectant on vesiliukoinen kumitiivisteille tarkoitettu suojatuote. Kumitiivisteiden hoito ei tarvitse niinkään ohjeistusta, mutta sopiva tuote on syytä löytää. 303 Rubber Seal Protectant on eräs vaihtoehto ja tällä kertaa kokeilemme sen käytettävyyttä, pohdimme hintaa ja lopulta arvioimme suorituksen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 303 Rubber Seal Protectant Valmistajan nimi on erikoinen numeroyhdistelmä 303. Yritys on valmistanut suojatuotteita 80-luvulta lähtien autoilijoille, veneilijöille ja kodin tarpeisiin. 303 on erikoistunut materiaalien suojaamiseen ultraviolettisäteilyltä. Rubber Seal Protectant levitetään pakkausta hyödyntäen, sillä sen päässä on vaahtomuovinen levitystyyny. 303 Rubber Seal Protectant on nimensä mukaisesti kumitiivisteille tarkoitettu suojatuote ja myös täysin vesiliukoinen. Sen luvataan pitävän kumitiivisteet toimintakuntoisena hidastamalla niiden hapertumista ja kuivumista. 303 kertoo Rubber Seal Protectantin pitävän myös kumitiivisteiden ulkonäöstä huolta, mutta vanhoja jo rikki kuluneita tiivisteitä se ei pelasta. Ainoa pakkauskoko on 100 millilitran muovipullo, jossa on esimerkiksi joistakin kenkälankkipakkauksista tuttu kiinteä levitinpää. Pullon päässä on siis vaahtomuovityyny, johon ainetta imeytyy ja josta se leviää tasaisemmin tiivisteelle. Tähän palataan testaamisen yhteydessä. Noin 15 euroa maksava 303 Rubber Seal Protectant on vielä kohtuullinen hinnaltaan. Pakkaus (100ml) riittää varsin pitkälle. Hintaa tällä tuotteella on noin 15 euroa, joka on katsantakannasta riippuen joko paljon tai vähän. Swissvax tarjoaa kumitiivisteiden hoitoon yli 50 euroa maksavaa tuotetta (joskin pakkauskokokin on moninkertainen), vaan toisaalta silikonitiivistepuikon saa automarketista selvästi alle kymmenellä eurolla. Kaikki riippuu sitä, onko vesiliukoinen 303 Rubber Seal Protectant hyvä tuote. Emme ole käyttäneet pakkausta vielä loppuun ja on vaikea arvioida kuinka paljon sitä kertakäytöllä kuluu. Siten käyttökustannus jää tällä kertaa valitettavasti arvailujen varaan. Tavallisesti tämänkaltaisia tuotteita käytetään harvoin, joten yksi puikko riittää pitkälle. Läpinäkyvä korkki on kierteitetty. Äärimmäisen pieni asia parantaa laatuvaikutelmaa merkittävästi, sillä korkin kiinnipysymiseen voi luottaa. Testissä 303 Rubber Seal Protectantin esteettisistä ominaisuuksista ei ole juurikaan sanottavaa suuntaan tai toiseen. Maitomainen neste voisi olla viskositeetiltaan korkeampikin, jotta se ei valuisi ympäriinsä liikaa annostellessa. Vesiliukoisen tuotteen koostumus tosin ehkä auttaa käyttämään sitä sopivasti, josta päästään vaahtomuoviseen annostelupäähän. Allekirjoittanut ei ole tämän annostelutavan suurin ystävä ja ensimmäisellä käyttökerralla ainetta valahtikin tiivisteiden sijaan kuljettajan istuimelle. Hoitoaineen levittäminen tiivisteille on operaatio, joka varmasti jakaa mielipiteitä parhaan levitystavan suhteen. Kannattaa etsiä vaihtoehto, joka sopii juuri itselle. Sen sijaan vaahtomuovipäätä suojaavassa läpinäkyvässä korkissa on kierre, joka tekee sen avaamisesta ja sulkemisesta suorastaan nautittavaa - tämän ratkaisun soisi yleistyvän. Se tekee myös muuten tavanomaisesta pakkauksesta laadukkaamman tuntuisen auttaen perustelemaan noin 15 euron hintaa. Silikonitiivistepuikkoja saa halvemmalla, mutta tämä vesiliukoinen tuote on hieman edellä. Hieman vanhemman tiivisteen tapauksessa vaikutus on helppo nähdä. Alareunaan on levitetty Rubber Seal Protectantia, joka on tehnyt tiivisteestä tasaisen mustan ilman rasvaista kiiltoa. Levityksen jälkeen 303 suosittelee pyyhkimään ylijäämät esimerkiksi froteeliinalla muutaman hetken päästä, joskin välttämällä liikaa levittämistä saimme tasaisen jäljen ilmankin jälkipyyhintää. Rubber Seal Protectantin jäljiltä tiiviste ei jää kosteaksi, tahmeaksi tai kerää pölyä – tämä on eräs tärkeimmistä ominaisuuksista. Täysin vesiliukoinen tuote on mukava silikonipuikkoihin verrattuna ja perustelee allekirjoittaneelle hieman korkeamman hintansa jo tällä. 303 Rubber Protectant hoiti myös tehtävänsä hyvin, sillä puhdistetut ja suojatut tiivisteet eivät enää jäätyneet kokeilujakson aikana kiinni. Lisäksi tiivisteet näyttävät ja tuntuvat paremmalta kuin ennen käsittelyä. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta