9.4.2023 Ajoneuvot ACS 2023: Toyota Timangi Ground Zero – alkuperäistä vain nimi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun kilpailussa autosta arvostellaan hifin lisäksi ajettavuus ja kaikista tehdyistä muutoksista saa lisäpisteitä, saattaa se johtaa melko erikoiseen lopputulokseen. Tomi Rautaman Toyota Timangi -avolava on rakennettu Euroopan autohifijärjestö EMMAn (European Mobile Media Association) racing-luokkaan. Kilpailuissa arvostellaan hifi-puoli sekä kuuntelulla että mittauksilla, mutta lisäksi arvostellaan myös tekniikkamuutokset, ja autolla on vielä pystyttävä ajamaan myös pujottelu- ja kiihdytysradat vaaditusti. -Luin sääntökirjaa ja mietin mikä olisi sopiva aihio. Heräsi innostus, että pieni takavetoinen auto olisi hyvä pujotteluradalla. Lopulta tämä aihio valikoitui vähän vahingossa, sanoo Tomi Rautama. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kesken jäänyt kiihdytysautoprojekti Vuoden 1974 Toyota Timangia oli edellinen omistaja lähtenyt rakentamaan kiihdytysautoksi, mutta työ oli jäänyt kesken. Siitä lähdettiin jatkamaan, ja moottoriksi löytyi 1600-kuutioinen Toyotan 4AG, joka korvasi alkuperäisen 1000-kuutioisen myllyn. 4AG oli aikaisemmin palvellut rata-autossa ja rakennettu niin, että se kestää kiertää korkeillekin kierroksille. Suorakytkentävaihteisto on sekin perua samasta rata-autosta. Ulkoisesti auto on saanut vaikutteita Kimi Räikkösen Nascar-kilpurista ja lisäksi siihen on lisätty omia höysteitä. Myös kypärä on maalattu saman teeman mukaisesti. Kilpailunumero ei tule auton vuosimallista, vaan omistajien, Rautaman kaksoisveljesten vuosimallista. Ground Zero puolestaan oli autohifilaitteiden maahantuoja, jonka laitteilla auto on varustettu. Toyotalla käytiin Euroopassa kilpailemassa kahtenakin vuonna, ja molempina vuosina kotiintuomisina oli kakkossija. Soundin puolesta autossa on haasteita, sillä kabiini on huomattavasti pienempi kuin henkilöautoissa keskimäärin, ja lisäksi kilpa-autoksi rakennetussa Toyotassa kaikuu, kun äänieristeitä ja pehmusteita on keskimääräistä vähemmän. Lukuisia yksityiskohtia Koska kilpailuissa kaikista muutoksista saa pisteitä, löytyy Toyotastakin runsaasti itse ideoituja ja rakennettuja yksityiskohtia. Ovipahvit on hiilikuitua, koottavat vanteet on dipattu hiilikuitukuviolla ja hiilikuiturunkoiset penkit on päällystetty nahka-alcantara -verhouksella. Valaistuksia, hälytintä ja lähes kaikkea muutakin autossa hallitaan omistajan omaa käsialaa olevalla puhelinapplikaatiolla. Konepellin keskiosan läpinäkyvä lasi on alunperin ollut VW Caddyn sivulasi. Lavan lasikansi on alkujaan palvellut Citroen C5:n lasikattona. Lavan kansi aukeaa ja sulkeutuu sähkömoottorien avulla, ja kun sen laskee alas niin lasikannen alla oleva verho aukeaa ja lavaan rakennetut valot syttyvät. Kaikkien itse rakennettujen valojen sammuminen tapahtuu hitaasti himmenemällä. Kuvissa kuljettajan oven takana ei ole ulkonäöstään huolimatta vanha bensapumppu, vaan siltä näyttävä latausasema, jossa on sekä virtamittaus että se näyttää jännitteen. Latauspistoke on alkuperäisen bensakorkin suojakannen alla. Auton takaosassa on lavan alla turvatankki, ja nykyinen bensakorkki löytyy lavan sisältä oikeasta takakulmasta. Kun Tomi Rautama luettelee kaikkia autoon tehtyjä muutoksia, niin tuntuukin että on helpompi kertoa mikä autossa on alkuperäistä. Käytännössä vain nimi, kaikki muu on muokattu, käyty perusteellisesti läpi tai itse rakennettu omien ideoiden pohjalta. -Osa muutoksista sopii kilpa-auto -ideologiaa vastaan, sillä ne tuovat autoon lisäpainoa, vaikkei massaa nytkään pienessä avolavassa ole paljoa. Mutta kilpa-autokin saa olla viimeistelty ja siisteys helpottaa esimerkiksi vikojen paikannusta, perustelee Rautama tehtyjä muutoksia, lähinnä itselleen. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku