28.2.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ken on heistä vuoden autoin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seitsemän autoa taistelevat Car of the Year 2019 -voitosta. Joukossa on kaksi crossoveria, yksi perinteinen iso auto, kolme perheautoa ja aito urheiluauto. Vuoden Auto. On kova tunnustus sanoa jonkin yksittäisen automallin olevan kaikkien uutuuksien keskeltä paras. Sen täytyy olla auto, joka edustaa omaa luokkaansa poikkeuksellisen hyvin, murtaa luokkarajoja tai tuo maailmaan jotain, mitä emme edes osanneet odottaa. Euroopassa arvostetuin valitsijataho on Car of the Year, jonka valitsijaraati koostuu lukuisten maiden medioista, joiden toimittajien määrä on suhteutettu maiden markkinaosuuksiin. Suomea Car of the Yearissa on pitkään edustanut Tekniikan Maailma. Maanantaina selviää, mikä on vuoden 2019 auto. Finalistit ovat jo tiedossa: Alpine A110, Citroën C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes-Benz A-sarja ja Peugeot 508. Joukko on mielenkiintoinen ja ilahduttavan värikäs. Ohessa puhtaan subjektiiviset näkemykset ja oma arvaukseni tuloksesta. Pohdintaa lukiessa tulee muistaa kaikkien finalistien olevan hyviä tai erinomaisia autoja, joten kritiikki liittyykin enemmän autojen mahdollisuuksiin voittaa kilpailu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikkumiseen vai ajamiseen? Alpine A110 ei ainakaan vielä ole Suomen tuontiohjelmassa, emmekä myöskään toistaiseksi ole päässeet ajamaan autoa ulkomailla. Kaukoamilta kantautuneiden raporttien ja teknisten tietojen perusteella Alpine on ansainnut paikkansa finaalissa, vaikka kaksipaikkaisena urheiluautona se edustaakin autoa enemmän nautinto- kuin hyötyvälineenä. Alpinessa kiehtoo se, ettei auto yritä hakea kuuta taivaalta valtavalla teholla, hurjalla downforcella ja kaikella muulla kiehtovalla, josta on hyvin vaikea nauttia Forzan tai Gran Turismon virtuaalitodellisuuden ulkopuolella. Renault-taustainen urheiluauto tarjoaa 252 hevosvoimaa ja 1103 kiloa yhdistettynä ilmeisen erinomaiseen alustaan. Sen tarjoamaan ajonautintoon pääsee käsiksi tavallisilla teillä ja ajotaidoilla. Erilainen, siinä se Citroën C5 Aircross saapui toimituksen pihaan eilen. Omat kokemukseni siitä rajoittuvat lyhyeen ajoon korttelin ympäri, mutta sillä matkalla ranskalaisen pintapehmeys miellytti – erityisesti tienpinnan peruskarheuden aiheuttamat värinät puuttuvat. Auto on eräänlainen yhdistelmä tila-autoa ja katumaasturia, joka on kiedottu pienemmistä Citroëneista tuttuun ilmeeseen. Paketti on toimiva, mutta ei kovin kunnianhimoinen saati supertilava, joten voittoa C5 Aircrossille on vaikea povata. Hyvä, mutta riittääkö se? Ford Focus vei Vuoden Auto Suomessa 2019 -voiton. Ford ei ollut oma suosikkini kilpailussa. Focus on ihan mainio auto, mutta sillä on yksi suuri ongelma: täysin uusi Focus ei oikein missään ole parempi, kuin lähes mallikaarensa lopussa oleva Volkswagen Golf. Ennen Fordin valintaa saattoi perustella riemastuttavalla ajettavuudella. Nyt Focuksen alusta on yhä hyvä, mutta ohjaus jättää toivomisen varaa. Focus tuntuukin ratsastavan vähän eilispäivän aallolla. Ja vaikka Golfia on helppo haukkua tylsäksi valinnaksi, on se oikeasti aika kelpo ajettavakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähkö on siistiä Jaguar I-Pace on kenties finaalin mielenkiintoisin auto. Sähköauto on voittanut äänestyksen jo vuonna 2011, joskin Nissan Leafin menestys taisi perustua enemmän auton olemassaoloon kuin ominaisuuksiin. Jaguar tarjoaa paljon enemmän, kuin pelkkää kykyä liikkua ilman polttomoottoria. I-Pace on makean näköinen, ja se tarjoaa autoluokalta odotetut sisätilat. Se kuuluu Teslan kanssa sähköautoihin, jotka aiheuttavat omistamisen halua. Toisaalta Tesla Model S jäi vuoden 2014 äänestyksessä vasta kolmanneksi, joten kyvykkyys sähköautona ei ole menestyksen tae kilpailussa. Jaguar saattaa kärsiä myös siitä, että valtaosa äänestysraadista lienee jo ajanut Audi e-tronia (ei ehtinyt mukaan kilpailuun), joka on etenkin latausratkaisuiltaan brittiautoa edistyksellisempi. Hiljainen priimus Kia Ceed on finaalin harmaalintu. Kun korealainen tuli toimituksen pihaan Ford Focusta vastaan vertailtavaksi, vei Ford automaattisesti ensihuomion. Se oli virhe. Ceed ei ole järin jännittävän näköinen, mutta se vastaa erinomaisesti niihin asioihin, joita autolta lopulta vaaditaan. Se on vaivaton, helppo, tilava ja paljon odotuksia parempi ajaa. Kun pakettiin lisää pitkän takuun, on kasassa erinomainen vaihtoehto perusautoa etsivälle. Tavallaan Kia ansaitsisi voiton tuomaa huomiota, mutta erinomainen perussuoritus ei taida tässä kilpailussa riittää. Vaatii varusteita Mercedes-Benz A-sarja on ollut otsikoissa etenkin Suomessa, kiitos Uudenkaupungin menestystarinan. A-sarjan vahvuuksia on poikkeuksellisen laaja mallisto ja runsas varustevalikoima. Toisaalta auto myös tarvitsee varusteilta alkaakseen tuntua Mercedekseltä, siinä missä isompi C-sarja tuntuu hinnat alkaen mallista asti Stuttgartin tuotteelta. Silti A-sarjan runsas teknologia uusine käyttöliittymineen ja kohtalaisen hyvin toimivine ääniohjauksineen tuo luokkaan vähän uutta ja erilaista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei jätä kylmäksi Peugeot 508 on paperilla vahvoilla: se on todella näyttävä ulkoa ja sisältä, ja perusajatus tuoda premium-merkkien tunnelmaa tavoiteltavampaan hintaluokkaan on kiinnostava. Se oli yksi eniten odottamiani autoja viime vuonna – 407:n ja ensimmäisen 508:n jälkeen oli ilahduttavaa nähdä Peugeotin palanneen ruotuun myös tässä kokoluokassa. Toisaalta menevä kattolinja leikkaa takatiloja, ja etenkin perusversioissa osa urheilullisuudesta tuntuu hieman päälle liimatulta. Mitä voitto vaatii? Varmaa voittajaa joukosta ei löydä. Otan riskin ja kommentoin nyt ajamatta: Alpine A110 saattaa olla pienessä luokassaan kovin suoritus lähivuosiin, ja se saattaa hyvinkin riittää mitalisijoille. On silti vaikea kuvitella itsekkääseen ajonautintoon keskittyvän urheiluauton olevan vuoden 2019 valinta – vaikka todellisuudessa pieni ja kevyt Alpine lienee huomattavasti ladattavaa hybridimaasturia ekologisempi tapa liikuttaa yhtä ihmistä moottoritiellä. Haluaisin veikata finaalitaisteluun Peugeot 508:ia ja Jaguar I-Pacea. Ranskalaiset ovat kilpailussa aina vahvoilla äänestysraadin kokoonpanon vuoksi, ja 508 on aidosti raikas auto. Toisaalta voitto on mennyt Peugeotille tällä vuosikymmenellä jo kahdesti. Jaguaria taas rasittaa sen korkea hinta, ja sähköautot jakanevat ammattitaitosenkin raadin kahtia. Sähköautojen nopea kehitys jatkunee myös lähivuosina, joten I-Pacen valintaperusteet saattaisivat ikääntyä ikävän nopeasti – eipä se tosin estänyt Leafinkaan voittoa. Tavallisuus saattaa silti yllättää. Erikoisemmat autot saattavat hajottaa äänet keskenään, ja silloin voittajaksi voi maanantaina hyvinkin nousta joku kolmesta C-segmentin perheautosta: jos näin käy, voittajaksi voi hyvinkin nousta hyvän perussuorituksen tekevä Ford Focus. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Car of the Year, Moottorin arkisto ja valmistajat Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?