28.3.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mistä on premium-autot tehty? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun BMW:n 1-sarja vaihtaa sukupolvea, siirtyy viimeinenkin saksalainen premium-kompakti tavanomaisuuteen. Vain kymmenen vuotta sitten Mercedes-Benz myi pientä ja tilankäytöltään mestarillista A-sarjaa. BMW:n tarjosi kompaktia takavetoista pystyperää, 1-sarjaa. Kolmikosta vain Audi tyytyi tavanomaisuuteen, A3 oli Golf miellyttävämmillä muoveilla ja paremmalla uuden auton tuoksulla. Mercedes-Benzin ensimmäinen A-sarja oli hiomaton timantti: laatuvaikutelma ei vastannut odotuksia, mutta tilankäyttö oli mestarillista. Tänään A3 on yhä ennallaan: yhä kaikin puolin erinomainen luksus-Golf. A-sarjastakin on kehittynyt erinomainen, mutta etuvetoiseksi pystyperäksi muuntautuneena ei enää ainutlaatuinen. Vielä hetken BMW tarjoaa jotain uniikkia, pientä takavetoista 1-sarjaa. Vaan ei kauaa. BMW M140i xDrive. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moderni etuveto Valmistajan julkaisema ennakkotiedote pehmentää laskua etuvetokauteen. BMW kertoo etuvetoisen perusrakenteen olevan viiden vuoden kehitystyön tulos, ja sitä kuvaillaan moderniksi ja premium-kompaktien ajettavuusrimaa nostavaksi. Tilankäyttökin tehostuu, sehän on poikittaismoottorisen etuvedon suurimpia etuja kustannussäästöjen lisäksi. Varsinaisia teknisyyksiä on paljastettu vasta ripeästä M135i xDrivestä. Malli korvaa M140i xDriven – toisin sanoen karismaattisen rivikuutosen (335 hv) tilalla on poikittainen kaksilitrainen rivinelonen, joka kehittää 306 hevosvoiman huipputehon. Naamioitu seuraavan sukupolven BMW 1-sarja. M135i xDrivesta tulee epäilemättä mainio auto. Bemarin etuvedot ovat ensimmäisestä 2-sarjan Active Tourerista alkaen olleet hyviä ajaa, ja nelivetoiset xDrive-mallit ovat käyttäytyneet hienosti myös jäärataolosuhteissa. Ei kyse ole siitä, etteikö poikittaismoottorinen M135i xDrive voisi olla hauska. Tottakai se voi olla, niin ovat Mercedes-AMG A 35 (306 hv – sattumaa?) ja Audi S3 Sportbackin (310 hv). Kyse on erottautuvuustekijöistä. Edellinen BMW 1-sarja erottautui jo pikkumoottorisena kilpailijoistaan takavedon ansiosta. Hyvässä ja pahassa. Tuntematon vetotapa Legendan mukaan takavedolla ei kuitenkaan ollut väliä. BMW:n entisen toimitusjohtajan Norbert kerrotaan paljastaneen, ettei 80 prosenttia asiakkaista Yhdysvalloissa tiennyt auton vetotavasta. Väite pitänee paikkaansa. Mutta oliko kysymys oikea? Ei Kalifornian helteessä tarvitse tietää vetävien pyörien sijainnista nauttiakseen ajettavuudesta. Eikä nyt ole kyse mistään driftaamisesta, vaan pienten nyanssien tuomista eroista. Poikittaismoottorin näkee mittasuhteista: etuakseli on taaempana, etuakselin ja etuoven välinen matka on lyhyempi. Perusrakenteen etu- tai takavetoisuus, tai enemmänkin moottorin asentaminen pitkittäin tai poikittain, on hyvin määräävä tekijä autossa. Se vaikuttaa akseliväliin, mittasuhteisiin, istuinten sijaintiin, painonjakaumaan, pyöräntuentaan ja niin edelleen. Erojen summa tekee takavetopohjaisesta autosta erilaisen ajaa – ottamatta kantaa paremmuuteen. Etuvetoperustaan vaihtamalla BMW 1-sarja on vain yksi pystyperä lisää: nelisylinterinen rivimoottori poikittain, automaattivaihteisto, MacPherson-joustintuet edessä, takana kenties monivarsituenta, perusmalleissa ehkäpä halvempi yhdystukiakseli. Tämä kuvaus kattaa kaiken Corollasta Rioon, A-sarjasta A3:een. Mitä premium-lisän vastineeksi sitten saa, jos ei älykkäämpiä ja arvokkaampia teknisiä ratkaisuja? Ehkä parempaa hienosäätöä, miellyttävämpiä muoveja, laajemmin verhoiltuja ovia? Ja tietysti pidempää lisävarusteluetteloa. Joskus näiden lisäksi tarjottiin kuuluisaa eksklusiivisyyttä. Audin, BMW:n tai etenkin Mercedes-Benzin valinta oli kannanotto. Sitten tulivat ensin jutussa puhutut pystyperät, sitten pienet katumaasturit ja crossoverit. Tänään premium ei tarkoita erityistä. Hopeisia, mustia ja valkoisia saksanhelmiä näkyy etenkin pääkaupunkiseudulla joka paikassa. Vuoden 2018 ensirekisteröintien perusteella Audia, BMW:tä tai Mercedes-Benziä yksilöllisempää kyytiä tarjosivatkin muun muassa Hyundai, Renault ja Mazda – ja ihan samoilla ratkaisuilla. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Valmistajat ja Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?