28.3.2019

Ajatuksia autoista: Mistä on premium-autot tehty?

Kun BMW:n 1-sarja vaihtaa sukupolvea, siirtyy viimeinenkin saksalainen premium-kompakti tavanomaisuuteen.

Vain kymmenen vuotta sitten Mercedes-Benz myi pientä ja tilankäytöltään mestarillista A-sarjaa. BMW:n tarjosi kompaktia takavetoista pystyperää, 1-sarjaa. Kolmikosta vain Audi tyytyi tavanomaisuuteen, A3 oli Golf miellyttävämmillä muoveilla ja paremmalla uuden auton tuoksulla.

Mercedes-Benzin ensimmäinen A-sarja oli hiomaton timantti: laatuvaikutelma ei vastannut odotuksia, mutta tilankäyttö oli mestarillista.

Tänään A3 on yhä ennallaan: yhä kaikin puolin erinomainen luksus-Golf. A-sarjastakin on kehittynyt erinomainen, mutta etuvetoiseksi pystyperäksi muuntautuneena ei enää ainutlaatuinen.

Vielä hetken BMW tarjoaa jotain uniikkia, pientä takavetoista 1-sarjaa. Vaan ei kauaa.

BMW Businessrally
BMW M140i xDrive.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moderni etuveto

Valmistajan julkaisema ennakkotiedote pehmentää laskua etuvetokauteen. BMW kertoo etuvetoisen perusrakenteen olevan viiden vuoden kehitystyön tulos, ja sitä kuvaillaan moderniksi ja premium-kompaktien ajettavuusrimaa nostavaksi. Tilankäyttökin tehostuu, sehän on poikittaismoottorisen etuvedon suurimpia etuja kustannussäästöjen lisäksi.

Varsinaisia teknisyyksiä on paljastettu vasta ripeästä M135i xDrivestä. Malli korvaa M140i xDriven – toisin sanoen karismaattisen rivikuutosen (335 hv) tilalla on poikittainen kaksilitrainen rivinelonen, joka kehittää 306 hevosvoiman huipputehon.

BMW 1-sarja premium auto
Naamioitu seuraavan sukupolven BMW 1-sarja.

M135i xDrivesta tulee epäilemättä mainio auto. Bemarin etuvedot ovat ensimmäisestä 2-sarjan Active Tourerista alkaen olleet hyviä ajaa, ja nelivetoiset xDrive-mallit ovat käyttäytyneet hienosti myös jäärataolosuhteissa.

Ei kyse ole siitä, etteikö poikittaismoottorinen M135i xDrive voisi olla hauska. Tottakai se voi olla, niin ovat Mercedes-AMG A 35 (306 hv – sattumaa?) ja Audi S3 Sportbackin (310 hv).

Kyse on erottautuvuustekijöistä. Edellinen BMW 1-sarja erottautui jo pikkumoottorisena kilpailijoistaan takavedon ansiosta. Hyvässä ja pahassa.

Tuntematon vetotapa

Legendan mukaan takavedolla ei kuitenkaan ollut väliä. BMW:n entisen toimitusjohtajan Norbert kerrotaan paljastaneen, ettei 80 prosenttia asiakkaista Yhdysvalloissa tiennyt auton vetotavasta.

Väite pitänee paikkaansa. Mutta oliko kysymys oikea? Ei Kalifornian helteessä tarvitse tietää vetävien pyörien sijainnista nauttiakseen ajettavuudesta. Eikä nyt ole kyse mistään driftaamisesta, vaan pienten nyanssien tuomista eroista.

BMW 1-sarja premium auto
Poikittaismoottorin näkee mittasuhteista: etuakseli on taaempana, etuakselin ja etuoven välinen matka on lyhyempi.

Perusrakenteen etu- tai takavetoisuus, tai enemmänkin moottorin asentaminen pitkittäin tai poikittain, on hyvin määräävä tekijä autossa. Se vaikuttaa akseliväliin, mittasuhteisiin, istuinten sijaintiin, painonjakaumaan, pyöräntuentaan ja niin edelleen. Erojen summa tekee takavetopohjaisesta autosta erilaisen ajaa – ottamatta kantaa paremmuuteen.

Etuvetoperustaan vaihtamalla BMW 1-sarja on vain yksi pystyperä lisää: nelisylinterinen rivimoottori poikittain, automaattivaihteisto, MacPherson-joustintuet edessä, takana kenties monivarsituenta, perusmalleissa ehkäpä halvempi yhdystukiakseli. Tämä kuvaus kattaa kaiken Corollasta Rioon, A-sarjasta A3:een. Mitä premium-lisän vastineeksi sitten saa, jos ei älykkäämpiä ja arvokkaampia teknisiä ratkaisuja? Ehkä parempaa hienosäätöä, miellyttävämpiä muoveja, laajemmin verhoiltuja ovia? Ja tietysti pidempää lisävarusteluetteloa.

Joskus näiden lisäksi tarjottiin kuuluisaa eksklusiivisyyttä. Audin, BMW:n tai etenkin Mercedes-Benzin valinta oli kannanotto. Sitten tulivat ensin jutussa puhutut pystyperät, sitten pienet katumaasturit ja crossoverit. Tänään premium ei tarkoita erityistä. Hopeisia, mustia ja valkoisia saksanhelmiä näkyy etenkin pääkaupunkiseudulla joka paikassa.

Vuoden 2018 ensirekisteröintien perusteella Audia, BMW:tä tai Mercedes-Benziä yksilöllisempää kyytiä tarjosivatkin muun muassa Hyundai, Renault ja Mazda – ja ihan samoilla ratkaisuilla.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Valmistajat ja Lauri Ahtiainen

Luetuimmat