19.10.2016

Koeajo: ajettavaksi tehty – BMW 320dA Gran Turismo

BMW 320dA Gran Turismo

Uusi BMW 320dA jakaa muotojensa puolesta mieliä, mutta ajettavuudessa ei ole hammasteltavaa. Hyvää: moottori, vaihteisto, ajettavuus, viimeistely. Huonoa: etuistuimen säätö, näkyvyys taakse.

BMW 320dA Gran Turismo on auto, jonka on vakaa ja varma tuttavuus. Koeajettu baijerilainen on suuntavakaa ja ajokäytökseltään yllätyksetön. Ajokokemuksen kruunaa hyvä ohjaustuntuma, joka ei juuri jätä toivomisen varaa. Samaa voi sanoa täsmällisesti toimivasta automaattivaihteistosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rivakkaa vääntöä

Vääntävä ja väkevä dieselmoottori tekee ajamisesta vaivatonta ja ohituksista helppoja. Auto on automaattivaihteiseksi ja dieseliksi yllättävänkin rivakka liikkeellelähtijä seisaaltaan.

Tehoa voimanlähteessä on 190 hevosvoimaa ja vääntöä 400 newtonmetrin verran.

BMW 320dA Gran Turismo

Moottori – ja auto ylipäätään – on erinomaisesti äänieristetty, joten eteneminen niin kaupunkiruuhkissa kuin maantielläkin on mukavaa.

Tieurissa esiintyy ajoittaista taipumusta vetelyyn, mutta siihen tottuu.

Keskimääräinen kulutus sekalaisessa arkiajossa ei pysy luvatussa (4,5 l/100 km). Kaupunki-, taajama- ja maantieajosta koostuvan koeajon aikana keskikulutus huitelee lähes kuudessa litrassa.

Ajoasento löytyy

Ohjauspyörä säätyy monipuolisesti ja riittävästi, joten ajoasennon löytymisessä ei ole vaikeuksia.

BMW 320dA Gran Turismo

Jämäkkä sivutuki istuinosassa ja selkänojassa sekä säädettävä reisituki on plussaa, mutta heiveröisellä muovivivulla ratkaistu selkänojan kaltevuussäätö kummastuttaa tämän hinta- ja laatuluokan autossa. Pyörökytkin olisi tarkempitoiminen ratkaisu. Hyvä baijerin väki, idean saa ottaa käyttöön ihan vapaasti!

BMW 320dA Gran Turismo

Jos takana joutuu istumaan pitkää matkaa, voi paikat puutua. Istuin on matalalla, polvet nousevat ylös, eikä reisitukea juuri ole. Tilaa takana on riittävästi kahdelle aikuiselle. Korkea keskikotelo syö jalkatilaa, mutta polvilla on väljät oltavat.

Pyörökytkimen ympärille

Käyttöjärjestelmän keskiössä on pyörökytkin, joka on erittäin täsmällisesti toimiva ja vaivaton.

BMW:n pyörökytkimen ympärille kietoutuva käyttöjärjestelmä on vuosikausien tuotekehittelyn tulosta. Onneksi sen juuressa on nykyisin back-kytkin, jolla valikkojen syövereihin sukeltanut käyttäjä löytää takaisin. Paluunappulaa ei aikoinaan löytynyt ensimmäisen sukupolven iDrive-pyörökytkimestä.

BMW 320dA Gran Turismo

Kuljettajan valtakunnassa on muutoinkin kaikki kunnossa ja käsillä. Viimeistelyn taso on totutun korkealla tasolla. Koeajettu auto on kaikkinaisen laatuvaikutelmansa puolesta yhtä auton hintatason kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muotojensa vanki

Erottuva muotoilu jakaa mieliä – joidenkin silmin GT-korinen on sutjakka ja kaunis, toisten mielestä takaa katsottuna kolhoksi veistetty. Niin tai näin, Gran Turismo -korilla on varmasti ottajansa.

Näkyvyys ulos on kunnossa muutoin paitsi takaviistoon. Gran Turismon umpinaiset muodot vievät näkyvyyden ja myös hankaloittavat auton ulottuvuuksien arvioimista peruutettaessa.

BMW 320dA Gran Turismo

Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta varsin matala. Ja jos haluaa hammastella, niin sähkötoiminen luukku saisi aueta vähän ripeämmin.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen

BMW 320dA xDrive Gran Turismo

Koeajetun auton hinta varusteineen

53 904 €

Ajoneuvovero

58 821 €/ v

Moottori

Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

140 kW (190 hv), 4000 r/min

Vääntö

400 Nm (1750–2500 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,7 s

Huippunopeus

225 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

119 g/km

Mitat

pituus 4824 mm, leveys 1828 mm, korkeus 1508 mm, akseliväli 2920 mm

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat