19.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: ajettavaksi tehty – BMW 320dA Gran Turismo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi BMW 320dA jakaa muotojensa puolesta mieliä, mutta ajettavuudessa ei ole hammasteltavaa. Hyvää: moottori, vaihteisto, ajettavuus, viimeistely. Huonoa: etuistuimen säätö, näkyvyys taakse. BMW 320dA Gran Turismo on auto, jonka on vakaa ja varma tuttavuus. Koeajettu baijerilainen on suuntavakaa ja ajokäytökseltään yllätyksetön. Ajokokemuksen kruunaa hyvä ohjaustuntuma, joka ei juuri jätä toivomisen varaa. Samaa voi sanoa täsmällisesti toimivasta automaattivaihteistosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rivakkaa vääntöä Vääntävä ja väkevä dieselmoottori tekee ajamisesta vaivatonta ja ohituksista helppoja. Auto on automaattivaihteiseksi ja dieseliksi yllättävänkin rivakka liikkeellelähtijä seisaaltaan. Tehoa voimanlähteessä on 190 hevosvoimaa ja vääntöä 400 newtonmetrin verran. Moottori – ja auto ylipäätään – on erinomaisesti äänieristetty, joten eteneminen niin kaupunkiruuhkissa kuin maantielläkin on mukavaa. Tieurissa esiintyy ajoittaista taipumusta vetelyyn, mutta siihen tottuu. Keskimääräinen kulutus sekalaisessa arkiajossa ei pysy luvatussa (4,5 l/100 km). Kaupunki-, taajama- ja maantieajosta koostuvan koeajon aikana keskikulutus huitelee lähes kuudessa litrassa. Ajoasento löytyy Ohjauspyörä säätyy monipuolisesti ja riittävästi, joten ajoasennon löytymisessä ei ole vaikeuksia. Jämäkkä sivutuki istuinosassa ja selkänojassa sekä säädettävä reisituki on plussaa, mutta heiveröisellä muovivivulla ratkaistu selkänojan kaltevuussäätö kummastuttaa tämän hinta- ja laatuluokan autossa. Pyörökytkin olisi tarkempitoiminen ratkaisu. Hyvä baijerin väki, idean saa ottaa käyttöön ihan vapaasti! Jos takana joutuu istumaan pitkää matkaa, voi paikat puutua. Istuin on matalalla, polvet nousevat ylös, eikä reisitukea juuri ole. Tilaa takana on riittävästi kahdelle aikuiselle. Korkea keskikotelo syö jalkatilaa, mutta polvilla on väljät oltavat. Pyörökytkimen ympärille Käyttöjärjestelmän keskiössä on pyörökytkin, joka on erittäin täsmällisesti toimiva ja vaivaton. BMW:n pyörökytkimen ympärille kietoutuva käyttöjärjestelmä on vuosikausien tuotekehittelyn tulosta. Onneksi sen juuressa on nykyisin back-kytkin, jolla valikkojen syövereihin sukeltanut käyttäjä löytää takaisin. Paluunappulaa ei aikoinaan löytynyt ensimmäisen sukupolven iDrive-pyörökytkimestä. Kuljettajan valtakunnassa on muutoinkin kaikki kunnossa ja käsillä. Viimeistelyn taso on totutun korkealla tasolla. Koeajettu auto on kaikkinaisen laatuvaikutelmansa puolesta yhtä auton hintatason kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muotojensa vanki Erottuva muotoilu jakaa mieliä – joidenkin silmin GT-korinen on sutjakka ja kaunis, toisten mielestä takaa katsottuna kolhoksi veistetty. Niin tai näin, Gran Turismo -korilla on varmasti ottajansa. Näkyvyys ulos on kunnossa muutoin paitsi takaviistoon. Gran Turismon umpinaiset muodot vievät näkyvyyden ja myös hankaloittavat auton ulottuvuuksien arvioimista peruutettaessa. Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta varsin matala. Ja jos haluaa hammastella, niin sähkötoiminen luukku saisi aueta vähän ripeämmin. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 320dA xDrive Gran Turismo Koeajetun auton hinta varusteineen 53 904 € Ajoneuvovero 58 821 €/ v Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4824 mm, leveys 1828 mm, korkeus 1508 mm, akseliväli 2920 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?