22.6.2021

Alfa Romeo GTV saattaa tehdä paluun – tietysti sähköisenä

Alfa Romeo logo

Kolmas kerta toden sanoo: Alfa Romeo GTV saattaa tehdä paluun mallistoon jo toistamiseen.

Moni takavuosikymmenten automalli on tuotu/ollaan tuomassa jollain tapaa mukaan valmistajien tämän päivän mallistoihin, usein vielä täysin sähköisenä. Tällaisia ovat muun muassa uusi Fiat 500, Renault 5, sekä Opel Manta GSe ElektroMOD -konsepti. Oli tässä hautojen mylläämisessä kyse uuden innovaation puutteesta, tai vanhoista malleista pitävien autoilijoiden palkitsemisesta, suurin osa pöhinästä mallien ympärillä on ollut positiivista.

Nyt takavuosien mallikirjoaan on huhujen mukaan tutkinut Alfa Romeo, joka saattaa olla tuomassa takaisin GTV:tä, joka on edellisen kerran ollut mallistossa mukana vuonna 2005. Alkuperäisestä viistoperä-coupésta kerroimme tarkemmin Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassamme, joten nyt voidaan keskittyä nykyajan tapahtumiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ideointiasteella

Autocarin mukaan Peugeotilta Alfa-Romeolle siirtynyt, italialaisyrityksen uusi toimitusjohtaja Jean-Philippe Imparato olisi vihjaillut GTV:n olevan oikeasti potentiaalinen vaihtoehto tulevaisuuden mallistoon.

– Tässä vaiheessa ei ole mitään julkistettavaa, mutta olen erittäin kiinnostunut GTV:stä, Imparato totesi Autocarille.

GTV:n paluu on toistaiseksi niin lasten kengissä, että brittimedian saamien tietojen mukaan GTV:n tuominen takaisin mallistoon voisi tarkoittaa lähes mitä vain retrohenkisen kaksiovisen coupén ja BMW 4-sarjan Gran Coupén tyylisen neliovimallin välillä. Autocarin sisäpiirilähteiden mukaan malli voitaisiin suunnata kilpailemaan Tesla Model 3 ja BMW i4 -malleja vastaan.

Voimalinjaksi autoon voisi valita joko täyssähkön, tai sähköistetyn polttomoottorivoimansiirron. Eli vannoutuneet bensiinimiehetkään eivät välttämättä jäisi tarjonnassa huomioimatta.

Kovin kiihkeästi uutta mallia ei kannata kuitenkaan odottaa, sillä Alfa Romeo on tehnyt ennenkin ohareita vanhojen mallinimien elvytyksessä. Aiemmin valmistaja muun muassa kertoi tuovansa markkinoille kaksiovisen version Giuliasta, jonka oli määrä kantaa juurikin GTV-nimeä. Tämä suunnitelma kuitenkin peruttiin alkuvuodesta.

Suurempi mallisto ei haitaksi

GTV-huhut herättävät varmasti intoa valmistajan urheilullisen historian ystävissä, mutta vielä ostohousuja ei kannata hakea kaapista. Valmistajan pääpaino on tällä hetkellä jo luvatuissa katumaasturimalleissa, eli ensi vuonna julkaistavassa Tonalessa, sekä pienemmässä Brennerossa.

Valmistajan mallistoon kuuluu tällä hetkellä ainoastaan kaksi mallia, Giulia ja Stelvio. Vallattavia segmenttejä siis riittäisi.

Ja näitä valtauksia voitanee myös odottaa. Toimitusjohtaja Imparato uskoo nimittäin Alfa Romeolla olevan yhä potentiaalia tuoreen autojätin, Stellantiksen globaaleiksi premium-kasvoiksi. Tämä tuskin tulee onnistumaan Giulian ja muutaman katumaasturin voimin. Uusi Tonale-katumaasturi puolestaan myöhästyy auton vaatiessa Imparaton mukaan lisää tehoa.

Valmistajan kerrotaan olevan rakentamassa tuleville malleilleen italialaista tyyliä ja ajodynamiikkaa, joka on tietysti keskeinen osa Alfa Romeon brändiä. Tämän tietää myös Imparato. Alfa Romeon kerrotaankin jatkavan hyvin läheistä yhteistyötä Maseratin kanssa myös Stellantis-omistuksessa. Italialaismerkit tulevat yhdistämään useita osa-alueitaan niin suunnittelussa kuin myynnissä ja markkinoinnissa parantaakseen asemaansa markkinoilla myös Yhdysvalloissa ja Kiinassa.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Autocar Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat