18.4.2019

Aston Martin Rapide E – Otetaanko Aston, sähköinen Aston?

Aston Martin Rapide E

Aston Martin Rapide E testaa yhtiön sähköistä tulevaisuutta.

Aston Martin Rapiden linjat ovat ylväät, mutta V12-moottorin murinaa ei tämän malliversion ohjaamossa voi nauttia. Rapide E on Astonin ensimmäinen täyssähköauto.

Aston Martin Rapide E

Polttomoottori-Rapiden kuoriin tehty täyssähköversio on vielä esimakua tulevasta: auto on tavallaan polttomoottoriautosta tehty sähkökonversio. V12:sta paikalta löytyy 610 hevosvoimaa ja 950 newtonmetriä tuottava sähkömoottori, jota ruokkii 65 kilowattitunnin akku. Akkupaketti on sijoitettu polttomoottorin, vaihteiston ja polttoainetankin vapauttamaan tilaan. Keskikokoista akkukapasiteettia paikkaa 800 voltin jännitteen mahdollistama yli 100 kilowatin pikalataus, jonka kerrotaan siirtävän akkuun noin 500 kilometrin ajomatka alle tunnissa.

Aston Martin Rapide E

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaikka Nürburgringille

Auton tekniikka on kehitetty yhteistyössä Williams Advanced Engineeringin kanssa. Suorituskyky on perinteisellä urheiluautotasolla vaikutava: vajaat 4 sekuntia sataseen ja huippunopeutta 250 kilometriä tunnissa. Toki sähköisiltä urheilu- ja perheautoiltakin on totuttu näkemään paljon tätä rajumpia lukemia, mutta suorituskykyä voinee silti kuvailla erään toisen brittiluksusmerkin perinteiden mukaisesti riittäväksi.

Aston Martin Rapide E

Aston Martin myös painottaa suorituskyvyn säilyvän rajummassakin rääkissä, kiitos akun tehokkaan lämmönhallinnan. Valmistajan mukaan täysi kierros Nürburgring Nordschleifea onnistuu ongelmitta.

Sähköistyksen myötä Rapiden ulkonäköön on tehty lieviä päivityksiä erityisesti aerodynamiikkaa parantamaan.

Aston Martin Rapide E

Rapide E on vasta esimakua tulevasta: Aston Martin on kertonut valmistavansa vain 155 kappaletta erikoismallia.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Aston Martin

Luetuimmat