18.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilun nautintoa vaivattomasti. Hyvää: Onnistunut avoautomuunnos, tilat autoluokka huomioiden, yleinen viimeistely. Huonoa: vaihteisto liikkeellelähdöissä, lisähinta umpimalliin. Vanha viisaus: katon poistamalla auto vain paranee. Edeltäjäänsä verrattuna Audi A3 Cabriolet näyttää huomattavasti sopusuhtaisemmalta, sillä nyt avomalli perustuu neliovisen sedanin peruslinjoihin. Myös muilta ominaisuuksiltaan A3 on erittäin hyvä pohja avomuunnokselle. Koria jäykistävän peltikaton poistamisen tuoma lisäpaino ei A3:ssa varsinaisesti haittaa, sillä ylimääräisten kilojen tuoma teoreettinen ajettavuuden heikkeneminen ei ole ongelma. A3 ei ole varsinainen ajajan auto kovakattoisenakaan mallina, ja toisaalta Cabriolet on aivan yhtä perushyvä ja helppo ajettava kuin muutkin korimallit. Avoautojen korit ovat yleensä lisäpainoa tuovasta jäykistämisestä huolimatta umpiversioita veltompia. Myös Audin kohdalla korin löysentymisen voi huomata töyssyissä takapuolen kanssa eritahtiin värisevästä ohjauspyörästä. Häiritsevän veltto A3 Cabriolet ei ole. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Onnistunut avomuunnos Perus-A3:n vahvuudet, kuten erinomainen sisätilojen viimeistely ja ergonomia, toimivat mainiosti myös auringon paistaessa kirkkaalta taivaalta avoimeen ohjaamoon. Takapenkit peittävän viimasuojan kanssa matka taittuu moottoritielläkin vailla ilmavirran pyörteilyä. Bulevardikruisailussa silhuetin pilaavat sivuikkunat piiloutuvat kätevästi yhdestä napista. Mukavuutta syksyn kylmeneviin ajosäihin tuo lämmintä ilmaa niskaan puhaltava lisävaruste. Koeajetun yksilön 1,4-litraisen bensiiniturbon 150 hevosvoimaa riittävät avoautoon mainiosti. A3 kulkee kevyen oloisesti niin moottoritiellä kuin maaseudun mutkilla. Ajossa seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii mainiosti, mutta liikkeellelähdöissä auto kaipaa oudon paljon kaasua. Se voi aiheuttaa tarpeettoman rivakkaa ryntäilyä. Lisämiinus A3:lle tulee alustan hienoisesta pintakovuudesta, erityisesti yhden hengen kuormalla. Vastaavasti isommat töyssyt ja heitot auto selvittää hienosti. Ohjaus on tuttua nykytasoa. Tarkkuudessa ei ole moittimista, mutta tuntuma jää heikoksi. Cabrioletin ohjaus on huomattavasti esimerkiksi e-tron-hybridiä luonnollisempi. Arkikelpoinen avoauto Pienentyneistä tiloista huolimatta neljä alle 180 senttimetristä matkustaa Audilla kohtalaisen mukavasti. Etenkin katto avattuna varsin matalaksi jäävän tavaratilan käytettävyyttä parantavat kaatuvat takaistuimet. Melun yllättävän hyvin eristävä kangaskatto taittuu tavaratilaan napinpainalluksella vielä taajamanopeuksissa. Suomen kesä on lyhyt, mutta kaunis. Jotta siitä saisi mahdollisimman paljon irti, ei avoauton omistaminen ole lainkaan huono idea. Nykyaikaiset kattoratkaisut toiminevat mainiosti myös talvella. Kaksiovista A3-mallia harkitsevat voivat löytää avoversiosta erinomaisen vaihtoehdon – jos rahavarat sallivat yli 11 000 euron lisäsatsauksen. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI Ultra S tronic Hinta alkaen 38 540 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 785 € Ajoneuvovero 96 €/ v Moottori 1 395 cm³, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km 6,0 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4421 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1409 mm, akseliväli 2595 mm Tavaratila: 320 l Omamassa: 1455 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku