24.6.2020

Autoilun aikakone: jatkopalat Carinan roiskeläppiin vai ei?

jatkopalat Carinan roiskeläppiin autoilun aikakone

Roiskeläppien mitoitus oli 1980-luvun Suomessa tarkkaa puuhaa. Toyota Carinan tyyppikatsastus saatiin lopulta läpi pienellä jumpalla.

Ennen EU-aikaa autoihin liittyi lukuisia maakohtaisia erityismääräyksiä. 1980-luvun alussa näitä oli Suomessa lukuisia. Eräät määräykset tuntuivat varsin pikkumaiselta, kuten roiskeläppien koko, tietty korkeus ja etäisyys tien pinnasta. Niinpä maahantuojan täytyi viedä kaikki uutuusmallit Helsingin Hakuninmaan katsastuskonttorille tyyppikatsastukseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viimeinen takaveto-Carina

Viimeinen takavetoinen Toyota Carina-sukupolvi (A60) esiteltiin loppuvuodesta 1981. Mielestäni tuo malli oli varsin onnistunut. Ohjaustuntuma ja ajettavuus olivat kohentuneet edeltävään Carina A40 -mallisarjaan verrattuna. Moottoreihin olisi kaivannut lisää puhtia, mutta muutoin Carina A60 oli tasapainoinen kokonaisuus.

Ennen tyyppikatsastukseen menoa Toyotan maahantuojan Korpivaaran huoltopäällikkö Yrjö Aho oli taas toimittanut katsastuskonttoriin tuolloin tavanomaiseen tapaan valtavan paperinivaskan teknisiä tietoja etukäteen. Tuotepäällikkönä meikäläinen avusti huoltopäällikköä kuskaamalla autoja tyyppikatsastukseen. Carina A60 -sarjasta vein Hakuninmaalle kaksi mallia, viisiovisen farmarin ja neliovisen Sedanin, ja Yrjö hoiti kolmiovisen Coupén.

Ensin farmarimalli…

Ensiksi oli vuorossa Carina-farmari. Tyyppikatsastus sujui jouheasti, mutta roiskeläpät takana saivat moitteita. Katsastusinsinöörin mukaan tehtaalta tulleet roiskeläpät ovat liian lyhyet ja siksi niiden etäisyys maasta oli liian suuri.
Useisiin malleihin olikin jouduttu asentamaan Suomessa jatkopalat, jotta kuraläpät täyttäisivät suomalaiset normit. Tuotepäällikkönä olin saanut useita valituksia siitä, että roiskeläppien jatkopalat ovat rumat ja ne aiheuttavat meteliä raapiessaan maata raskaalla kuormalla esimerkiksi kellaritallin luiskaan ajettaessa. Maakosketusten vuoksi läppien jatkopalat alkavat ennen pitkää repsottaa tai irtoilla.

Selitin katsastusinsinöörille, että kyseessä on farmariauto, jossa kuormituksen muutokset ovat tavallista suurempia ja siksi kuraläppien etäisyys maasta on tyhjässä autossa oltava riittävän suuri. Kerroin myös, että mielestäni tehtaan asentamat kuraläpät olivat riittävät. Katsastusinsinööri hyväksyi tehdasasenteiset kuraläpät pitkin hampain ilman rumia jatkopaloja – koska kyseessä oli monikäyttöinen farmariauto.

…ja sitten porrasperä

Viikkoa myöhemmin hurautin tyyppikatsastukseen porrasperäisellä Carina A60 Sedanilla. Heti Hakuninmaalle tullessani huomasin, että katsastuskonttorin autovaaka on pois käytöstä remontin vuoksi. Kysyin katsastusinsinööriltä, miten tyyppikatsastus onnistuu ilman vaakaa. Autostahan on aina punnittava akselipainot. Inssi sanoi, että tyyppikatsastuksen jälkeen pitää ajaa Sompasaaren satamavaa’alle, mikä sijaitsi lähellä Sörnäisten rantatietä.

Carinan takakontissa oli talvipyörät (neljä talvirengasta vanteineen). Jos katsastuskonttorin vaaka olisi toiminut, minun olisi pitänyt nostaa talvipyörät kontista pois katsastuskonttorilla katsastusinsinöörin nähden, jotta akselipainot saataisiin oikein, ilman kuormaa.

Koska vaaka oli rikki ja punnitus tehtäisiin muualla, katsoin tilaisuuteni koittaneen. Annoin talvipyörien olla takakontissa ja laitoin takakontin luukun vaivihkaa lukkoon. Kun tuli kyse takapyörien roiskeläpistä, inssi totesi: ”Täähän on parempi”. Meikäläisellä meinasi pokka pettää. Talvipyörät takakontissa tekivät tehtävänsä, perä painui hiukan alemmaksi ja tehdasasenteiset roiskeläpät todettiin riittäviksi – jälleen ilman jatkopaloja.

Se jännitti, että tuleeko katsastusinssillä asiaa takakonttiin. Arvelin, että jos tulee ja talvipyörät paljastuvat, auton lanseeraus saattaa siirtyä myöhemmäksi. Onneksi takaluukun avaamiselle ei lopulta ollut mitään syytä.
Katsastuskonttorilta ajoin sitten Sörnäisten rantatielle sataman vaakaan. Ennen vaa’alle ajoa nostin talvipyörät pois kontista, jotta akselipainot saataisiin oikeiksi. Punnituksen jälkeen lastasin talvipyörät konttiin ja ajoin pois. Tyyppikatsastus hyväksyttiin, ja parin päivän päästä todistus tuli postissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Roiskeläpätkin historiaa

Nykyisenä EU-aikana on menty toiseen äärimmäisyyteen. Roiskeläppiä ei vaadita enää lainkaan. Niitä tosin saa edelleen tehdasasenteisina automerkistä ja mallista riippuen. Roiskeläpät voivat olla vakiona, valinnaisvarusteina tai tarvikkeina. Mielestäni valmistajan suunnittelemat roiskeläpät ovat yleensä siistin näköiset. Etupyörien roiskeläpät suojaavat helmapeltejä sorasuihkulta ja takapyörien läpät vähentävät takapyöristä sinkoavan veden, loskan ja kivien osumista takana tuleviin.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Toyota

Luetuimmat