23.7.2017

Avolavaa premiumina – Mercedes-Benz X-sarja

Mercedes-Benz X-sarja

Konseptien jälkeen vuorossa johtotähden avolava on vihdoin valmis: tällainen on Mercedes-Benz X-sarja.

Mercedes-Benz lähestyy kasvavia avolavamarkkinoita tuomalla tarjolle omien sanojensa mukaan "ensimmäisen pickupin premium-valmistajalta". Ympäri maailmaa myytävästä automallista povataan monipuolista hittiä aina työautosta tyylitietoisten seikkailumobiiliksi.

Mercedes-Benz X-sarja

X-sarjan pituus on 5,34 metriä, leveys 1,92 metriä ja korkeus on 1,82 metriä. Akseliväli on 3,15 metriä. Lavan mitat puolestaan ovat 159 cm x 156 cm. Mikäli lavan reunan perinteinen 90° aukeamiskulma ei riitä, voi X-sarjan tilata ilman takapuskuria 180° aukenemaa varten. Mallin kantokyky on 1 042 kilogrammaa. Jarrullinen peräkärrymassa on malliversiosta riippuen 1 650 – 3 500 kilogrammaa.

Mercedes-Benz X-sarja

Mercedes on halunnut huolehtia myös ajoneuvon maastokyvystä. Kahluusyvyys on 60 senttimetriä ja etuakselin maavara on 202 millimetriä, taka-akselin saadessa 221 mm maavaran korotetulla jousituksella. Lähestymiskulma on 28,8° (30,1° korotetulla jousituksella), jättkulma 23,8° (25,9°) ja ramppikulma 20,4° (22°). Alkuvaiheessa tarjolle tulee kytkettävä 4Matic-neliveto, jatkuvan nelivedon tullessa kesällä 2018 6-sylinterisen mallin yhteydesssä.

Mercedes-Benz X-sarja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Avolavasta elämäntapa

Mercedeksen strategiana on ollut tuoda avolavamarkkinoille hiukan enemmän tyyliä ja mukavuutta. Pohjimmiltaan X-sarja perustuu Nissan Navaraan, mutta esimerkiksi tyylin ja varusteiden osalta malleilla ei ole kovinkaan paljoa yhteistä. Lähimpänä lähtökohtaa lienee Pure-varustetaso, joka tarjoaa perus- ja työkäyttöön soveltuvat ominaisuudet.

Mercedes-Benz X-sarja

Hiukan enemmän avolavaltaan kaipaavalle tarjolla on Progressive- ja Power-varustetasot. Progressive tarjoaa ostajalle enemmän avolavatyyliä ja mukavuutta, soveltuen Mercedeksen mukaan niin yrityksen käyntikortiksi kuin ylelliseksi yksityisajoneuvoksi. Power korostaa elämäntapapuolta entisestään, muovaten X-sarjan aktiivisia harrastuksia tukevaksi seikkailuautoksi. Esimerkiksi 3 500 kilogramman peräkärrymassan käyttöesimerkkeinä Mercedes kuvailee kolmella hevosella varustetun trailerin tai 8-metrisen veneen vetämisen.

Moottoreina X-sarjassa nähdään alkuvaiheessa 2,3-litrainen turbodiesel, jonka yhdellä turbolla varustettu malli on 163-hevosvoimainen X 220d ja kahden turbon versio on 190 hevosvoiman X 250d. Molemmat malliversiot voi tilata joko kytkettävällä nelivedolla tai pelkällä takavedolla, vaihteiston ollessa 6-vaihteinen manuaali. Tehokkaamman dieselin saa halutessaan myös 7-vaihteisella automaatilla niin taka- kuin nelivetona.

Mercedes-Benz X-sarja

Myöhemmin vuorossa on X 350 d, joka piristää avolavamallistoa 258-hevosvoimaisella V6-turbodieselillä. Malliversio on varustettu aina jatkuvalla 4Matic-nelivedolla ja 7-vaihteisella automaatilla.

Mercedes-Benz X-sarja

Luonnollisesti tarjolla on myös koko joukko varusteita aina automaattisesta hätäjarrutuksesta perävaunun vakaudenhallintaan, liikennemerkkitunnistukseen ja kaista-avustimeen. Halutessa peruutuskameran voi päivittää jopa 360°-kamerajärjestelmäksi. Keskikonsolista löytyy Mercedeksen tuttu Comand-viihdejärjestelmä, joka voidaan varustaa Garminin navigaatiojärjestelmällä ja reaaliaikaisella liikennetiedolla.

Euroopassa X-sarja nähdään vielä loppuvuodesta, muiden markkina-alueiden seuratessa lähivuosina perästä.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Luetuimmat