10.6.2022

Bentley Continental 70 vuotta – kaikki alkoi R-Type Continentalista

Bentley R-Type Continental

Bentley julkaisi vuonna 1952 maailman nopeimman nelipaikkaisen auton. Loppu on historiaa.

Vuonna 1952 Bentley julkisti maailman nopeimman nelipaikkaisen auton. Malli kantoi nimeä R-Type Continental ja se oli samalla brittivalmistajan ensimmäinen automalli, joka käytti Continental-nimeä.

Automalli jäi melkoiseksi harvinaisuudeksi – toki tuohon aikaan tuotantosarjat olivat huomattavasti pienempiä kuin nykyään. 1950-luvulla koko maailman ajoneuvotuotanto oli noin 10 miljoonaa, kun se nykyään on lähes 90 miljoonaa autoa vuodessa.

Bentley R-Type Continental

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Harvinaista herkkua

Bentley R-Type Continentalin tuotantomäärä jäi kuitenkin senkin ajan mittapuulla pieneksi. Automalli oli tuolloin lähes yhtä harvinainen kuin tänäkin päivänä, sillä sitä valmistettiin vain 208 kappaletta.

Automalli jäi kuitenkin historiaan, ja siitä sanotaan tänäkin päivänä, että sillä oli kaikkein suurin vaikutus Bentleyn DNA:han. R-Type Continentalin muodot ovat inspiroineet Bentleyn suunnittelutiimiä muun muassa vuonna 2003, kun ensimmäinen Continental GT julkistettiin.

Bentley R-Type Continentalin ensimmäistä prototyyppiä kutsuttiin nimellä Olga. Auto sai lempinimen sen rekisteritunnuksesta, joka oli OLG490.

Kun auto tuli myyntiin vuonna 1952, sen lisäksi, että se oli maailman nopein nelipaikkainen auto, se oli myös kallis, neljä kertaa kalliimpi kuin autot keskimäärin 1950-luvulla. Bentley R-Type Continentalin sai itselleen 6928 punnalla, suunnilleen samaan hintaan kuin Iso-Britanniassa asunnon tuolloin.

Bentley R-Type Continental

Kulki lähes 200 km/h

R-Type Continentalin historia juontaa jo aikaan ennen sotaa. Bentley oli valmistanut jo ennen sotaa kaksi korimallia, "Embiricos" Bentleyn sekä Mk V Cornichen, jotka olivat jo hyvin aerodynaamisia.

Bentleyn suunnittelija Ivan Evernden sai inspiraationsa näistä luomuksista ja suunnitteli tyylikkään coupé-mallin, jonka aihiona käytettiin R-Type Sedan -mallia.

Kuusisylinterisen, 4,6-litraisen moottorin tehoa nostettiin 140 hevosvoimasta 153 hevosvoimaan ja vaihteiston välityssuhteita pidennettiin. Prototyyppi ylsi 118,75 mailin keskinopeuteen viidellä kierroksella Montlhèryn radalla lähellä Pariisia. Parhaimmalla kierroksella nopeus oli yli 120 mailia tunnissa – 193 kilometriä tunnissa.

Jotta auto kulkisi vielä kovempaa, korinrakentaja HJ Mulliner suunnitteli korirakenteen uusiksi – muun muassa ikkunoiden karmit, tuulilasin kehys, istuinkehykset ja puskurit tehtiin alumiinista. Standardirenkaat eivät kelvanneet tähän autoon – tavallinen maantierengas ei olisi kestänyt kahden tonnin painoisen auton alla niissä nopeuksissa. Bentley R-Type Continental sai alleen erikoisvalmisteiset Dunlop Medium Distance Track -renkaat.

Bentley R-Type Continental

Ainakin yksi säilynyt hienosti

Kun auto oli valmis, ensimmäinen tuotantomalli toimitettiin omistajalleen kesäkuussa 1952. Tuotanto päättyi vuonna 1955, jolloin R-Type Continentalia oli valmistettu 208 kappaletta. Kaikista valmistetuista autoista 193 yksilössä oli HJ Mullinerin runko. Muita olivat Park Ward (neljä dropheadia ja kaksi coupé-mallia), Franay (viisi kappaletta), Graber (kolme kappaletta) ja Farina (yksi kappale).

Bentleyn omistuksessa autoista on vielä yksi. Sen rekisterinumero on JAS 949. Kyseinen yksilö valmistettiin vuonna
1953 ja toimitettiin ensimmäiselle omistajalleen, sveitsiläiselle tohtori Rowland Gueninille joulukuussa 1953. Bentley Motors osti hyvä kuntoisen auton vuonna 2001 takaisin ja se on pidetty erinomaisessa kunnossa.

Bentley R-Type Continental

Autossa on Ivory with Red -sisusta, alkuperäinen manuaalivaihteisto sekä alkuperäinen moottori. Autolla ajetaan säännöllisesti, muun muassa Bentleyn kampuksella ja tapahtumissa ympäri maailmaa.

Bentley Continental GT:n kaikissa moderneissa kolmessa sukupolvessa on R-Type Continentalin inspiroima ulkomuoto. Voimakas keulan muoto, joka lähtee taaksepäin etupyörän kaaresta, päättyen erittäin voimakkaasti muotoiltuihin lihaksikkaisiin takapyörien kaariin.

Bentley Continental on edelleenkin sama auto kuin 70 vuotta sitten. Se pystyy kuljettamaan neljä aikuista matkatavaroiden kanssa suurella nopeudella pitkiä matkoja poikkeuksellisen mukavasti. Nykypäivän Continental Speedissä on samaa dynaamista suorituskykyä kuin vuoden 1953 R-Type Continentalissa.

Bentley R-Type Continental

Kuvat ja lähde: Bentley

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat