Ajoneuvot | Moottoripyörät | 6.4.2020

BMW R18 – kaikkien aikojen suurin BMW-moottoripyörä julkistettiin

Konseptista on aika siirtyä tuotantoon. 1 800-kuutioinen boxermoottori vauhdittaa uutta vahvasti retrohenkistä BMW R18 -cruiseria.

Jaa artikkeli

BMW on lopulta julkistanut virallisesti R18-cruiserin. Tähän asti siitä on nähty vain konseptimallien kuvia sekä teknisiä tietoja, mutta nyt nähdään ensimmäistä kertaa lopullinen tuotantomalli.

BMW R18

Tyyli tärkeintä

Kyseessä ei ole mikä tahansa uusi malli muiden joukossa, vaan uutuudessa on kaikkien aikojen suurin BMW:n rakentama moottoripyörän moottori. Kaksisylinterisen ilma-/öljyjäädytteisen vastaiskumoottorin tarkka iskutilavuus on 1802 kuutiosenttimetriä. Sylinterien poraus on 107,1 millimetriä ja iskunpituus 100,0 millimetriä. Moottorin maksimikierrosluvuksi kerrotaan 5750 kierrosta minuutissa.

BMW R18

Tärkeintä uutuudessa on ulkonäkö ja tyyli. Vahvasti retrohenkinen R18 on samalla kunnianosoitus BMW:n pitkälle boxermoottorien historialle. Teräsputkirunko on maalattu mustaksi ja koko ulkoasu mustanpuhuvine värimaailmoineen ja pisaratankkeineen henkii 1930-luvun BMW-moottoripyörille tyypillisiä muotoja. R18 yhdistää perinteisen ulkonäön ja moottorirakenteen muuten nykyaikaiseen tekniikkaan. Kuten vanhoina hyvinä aikoina oli tapana, myös tässä on moottorin ja erillisen vaihteiston välissä kuiva yksilevyinen kytkin. Kuusivaihteisen vaihteiston jatkeena on harvoin moottoripyörässä nähty avoin kardaaniveto, jossa siis kardaaniakseli on näkyvillä.

BMW R18

Vakiovarusteisena yksipaikkainen

R18:n hinta Suomessa on 31 000 euroa. Vakiovarustuksena uutuudessa on mm. avaimeton käyttöjärjestelmä, kuljettajan valittavat ajoasetukset, lämpökahvat, integroidut ABS-jarrut, hätäjarruavustin ja luistonestojärjestelmä sekä moottorijarrutuksessa takarenkaan lukkiutumisen estävä MSR-järjestelmä. Lisävarustelistalla on mm. mäkilähtöaavustiin (155 €), matkustajalle satula ja jalkatapit (377 €) sekä (tietysti?) peruutusvaihde (1460 €).

BMW R18

BMW R18

Moottori: kaksisylinterinen vastaiskumoottori, ilma-/öljyjäähdytys, 1802 cc
Teho: 67 kW (91 hv) / 4750 r/min
Vääntö: 158 Nm / 3000 r/min
Voimansiirto: kuusi vaihdetta, kardaaniveto

BMW R18

Akseliväli: 1731 mm
Istuinkorkeus: 690 mm
Tankin tilavuus: 16 litraa
Paino tankattuna: 345 kg
Kantavuus: 215 kg
Rengaskoot: 120/70R19 ja 180/65B16

Hinta: 31 000 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW

Jaa artikkeli

Keskustelu