13.7.2017

Ducati 1299 Panigale R Final Edition – Tribuutti V2-moottorille

Ducati 1299 Panigale R Final Edition

Ducati on julkistanut viimeisen version Superquadro-V2-moottorilla varustetusta 1299 Panigalesta. Ensi vuodeksi bolognalaisvalmistajalta on luvassa täysin uusi sporttimalli V4-moottorilla.

”Final Edition” -malliin Ducati on ladannut kaiken osaamisensa. Voimaa ja kuljettajaa avustavaa elektroniikkaa mahdollisimman paljon mutta painoa mahdollisimman vähän.

Ducati 1299 Panigale R Final Edition tulee olemaan keräilijöiden suuri suosikki, sillä se päättää Ducatin tehokkaiden sporttimallien pitkän V2-moottorikauden.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarjolla 209 hevosvoimaa

Moottori on 1299 Superleggera -mallista tuttu tehoversio, jonka huipputehoksi ilmoitetaan 209 hevosvoimaa ja vääntölukemaksi 142 newtonmetriä.

Perus-Panigalen moottoriin verrattuna sekä imu- että pakoventtiilien halkaisijaa on kasvatettu ja sylinterikansien kanavien muotoilua optimoitu. Venttiilit on valmistettu titaanista ja venttiilien ohjaus tapahtuu Ducateille tyypilliseen tapaan pakko-ohjatusti eli desmodromisesti.

Nokka-akseli on uusittu niin, että venttiilien nosto on kasvanut. Kierrosherkkyyttä on parannettu keventämällä kampiakselia ja hengitystä parannettu mm. uudella Akrapovicin titaanipakoputkistolla. Uusi moottori täyttää luonnollisesti uudet Euro4-päästövaatimukset.

Yhtään varustetta ei puutu

Elektroniikkapuolelta voi todeta lyhyesti, että yhtään varustetta sillä sektorilla ei puutu. Ajonhallintajärjestelmän sydämenä on kuusiakselinen kiihtyvyyttä, hidastuvuutta ja kallistuskulmia mittaava IMU (Inertial Measurement Unit). Sen antamien tietojen perusteella toimivat mm. DWC EVO -keulimisenesto, DTC EVO -luistonesto, kaarre-ABS sekä moottorijarrun voimakkuuden säätö.

Kaikki mainitut elektroniset avut ovat säädettävissä manuaalisesti ja lisäksi niille on omat esiasetukset kullekin moottoritehoasetukselle (Race, Sport, Wet). Quickshifter -vaihdeavustin mahdollistaa sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle vaihtamisen kytkintä käyttämättä.

Jousitusjärjestelmä tulee Öhlinsiltä. Etupään NIX30 -teleskooppi ja takapään TTX36 -monojousitus ovat luonnollisesti täysin säädettäviä. Myös ohjausiskunvaimennin tulee samalta valmistajalta.

Jarruina ovat Brembon M50 Monobloc -satulat yhdistettynä 330-millisiin jarrulevyihin.

Painon säätämiseksi vanteina ovat ultrakevyet takoalumiinivanteet ja jopa akku on vaihdettu mahdollisimman kevyeeseen litium-ioni -akkuun. Kuivapainoksi ilmoitetaan 168 kiloa ja tankattunakin paino jää 190 kiloon.

Ducati jatkaa  World Superbike -luokassa

Ducatin ensimmäinen V2-moottorilla hankittu MM-osakilpailuvoitto on Marco Lucchinellin vuonna 1988 851:llä hankittu voitto. Viimeisimmät voitot ovat Chaz Daviesin ja Marco Melandrin ajamia tämän vuoden Superbiken MM-sarjassa.

Desmodorimisesti ohjatuilla V2-moottoreilla varustetuilla Ducateilla on voitettu tähän mennessä 330 Superbiken MM-osakilpailua. Lucchinellin 851:n ja Melandrin Panigale R:n väliin mahtuvat menestysmallit 888, 916, 996, 998, 999, 1098, 1198 ja 1199.

Ducati on ilmoittanut jatkavansa World Superbike -luokassa kilpailua V2-moottoreilla vuoden 2018 loppuun, jonka jälkeen italialaisvalmistajan on tarkoitus siirtyä V4-moottorien käyttöön myös kilpailutoiminnassa.

Teksti Janne Huhtala Kuvat ja videot Ducati

Ducati 1299 Panigale R Final Edition

Moottori: nestejäähdytteinen V2-moottori desmodromisella venttiiliohjauksella
Iskutilavuus: 1285 kuutiosenttimetriä
Teho: 209 hv (154 kW) / 11 000 rpm
Vääntö: 142 Nm / 9 000 rpm
Vaihteisto: kuusivaihteinen kasettivaihteisto
Toisioveto: ketju
Kuivapaino: 168 kiloa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat