23.6.2018 Ajoneuvot Erikoisauton detailing – viisi vaaraa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonhoito on teoriassa samanlaista autosta riippumatta, mutta käytäntö on toinen. Erikoisauton detailing saattaa sisältää useita poikkeavia tekniikoita tai työvaiheita. Erikoisauton detailing on täysin oma taiteenlajinsa. Erikoisauton käsite on todella laaja ja sillä saatetaan tarkoittaa uudempaa erikoista autoa tai toisaalta esimerkiksi vanhaa klassikkoa. Tällainen saattaa löytyä työn alle omasta tai kaverin tallista. Detailing taaseen tarkoittaa yksityiskohtia eli sitä ei tule sekoittaa sen enempää auton kiillottamiseen kuin vahaamiseenkaan. Kuitenkin erikoisauton detailing sisältää molempia näitä. Käsitteen on ehkä helpointa ymmärtää tarkoittavan auton jokaisesta ulkoasuun vaikuttavasta tekijästä huolehtimista. Kokosimme yhteen viisi esimerkkiä huomioitavista asioista. Lista ei suinkaan ole kaikenkattava tai toimi sellaisenaan. Autonhoito vaatii runsaasti tilanteen tulkitsemista ja menetelmien muuttamista auton mukaan - varsinkin kun kyseessä on erikoisempi kulkupeli. Kaikissa autoissa ei ole edes kattoa. Vaikka silloin löytyisikin jonkinlainen sadesuoja, niin pesemiseen tämä kuitenkin vaikuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1. Ei kattoa tai katto vuotaa Ei ole sanottua, että vanhempien ajoneuvojen rättikatot tai kattoluukut pitävät vedet ulkopuolella. Itse asiassa kaikissa henkilöautoissa ei edes ole kattoa. Tällöin tavallinen painepesurilla suoritettava pesu ei ole välttämättä kovin järkevä vaihtoehto. Ratkaisuja on tietenkin useita riippuen ongelman vakavuudesta. Toisinaan samat pesut voi suorittaa välttämällä paineella pesemistä esimerkiksi vain katon tai kattoluukun osalta. Esittelimme aiemmin autonhoitojuttusarjassa huuhteluvapaan pesun, joka onkin erinomainen pesumenetelmä hankalissa tapauksissa. Erilaiset materiaalit vaativat erilaisia puhdistusmenetelmiä. Mikrokuituliina on erinomainen väline vinyylipintojen puhdistamiseen. 2. Erikoisten materiaalien käsittely Erikoisten autojen myötä saattaa seurata myös erikoisempia materiaaleja. Lakattu maalipinta, maalaamattomat muoviosat, kumitiivisteet sekä lasipinnat lienevät tuttuja elementtejä kaikille autojen parissa työskennelleille. Muitakin materiaalivaihtoehtoja on kuitenkin olemassa. Esimerkiksi kangas- ja vinyylikatto kaipaavat hieman erilaisia aineita suojauksen suhteen. Hiilikuitupinnat ovat oma taiteenlajinsa, sillä usein näiden suojana on lakkapinnan sijaan vain pehmeä gel coat. Sen kiillottaminen vaatii siten hieman erilaisia otteita. Luonnollisesti erilaisia materiaalivaihtoehtoja on lukemattomia. Siten aiheeseen tutustuminen, kokemus sekä autonhoitoon hurahtanut tuttavapiiri auttavat kaikkein pisimmälle. On parempi vaihtoehto myöntää oman tiedon rajallisuus kuin sännätä suin päin tuntemattoman kimppuun. Vanteiden lakkaamattomia kiillotettuja huulia ei parane pestä hapollisilla vannepesuaineilla. Tällöin on suosittava pH-arvoltaan maltillisia kaikille pinnoille sopivia aineita. 3. Kromivanteet tai kiillotetut huulet Kyseessä ei tarvitse olla erikoisauton detailing, jotta kohdalle sattuisi kromivanteet tai vanteissa lakkaamattomat kiillotetut huulet. Tämän osalta voitaisiin siis puhua auton sijaan erikoisvanteiden käsittelystä. Erityishuomiota on kiinnitettävä tämänkaltaisten vanteiden pesuun. Useat vannepesuaineet ovat vahvoja happoja ja siten myrkkyä kiillotetuille alumiinipinnoille. Kromipinnat ovat monimutkaisempi aihealue, mutta välttämällä happojen käyttöä ei voi ainakaan tehdä virhettä. Näissä tapauksissa on suositeltavaa tarkistaa valitun vannepesuaineen pakkauksen etiketistä sen soveltuvuus kyseisille pinnoille. Nykyiset hapottomat vannepesuaineet suoriutuvat tehtävästään niin tehokkaasti, että muuta ei tavallisesti tarvitsekaan. Konehuoneiden suojauksissa on eroja eikä kaikkia kannata pestä surutta painepesurilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 4. Moottoritilan sähköjen suojaaminen pesulta Tämä tietysti koskee monella tavalla ihan kaikkia autoja. Jokaisessa autossa on syytä hieman varoa, kunnioittaa tai jopa suojata herkkiä osia moottoritilan pesun yhteydessä. Nykyautoissa näitä paikkoja on selvästi vähemmän ja moni peseekin konehuoneen painepesurilla sen suuremmin varomatta. Alumiinifoliosta saa muotoiltua sopivia suojia pesun ajaksi moottorin herkimpiä paikkoja suojaamaan. Silti erikoisautoissa tai vanhemmissa kulkuneuvoissa saattaa olla huomattavasti herkempiä paikkoja ja ylimääräinenkin varovaisuus on usein paikoillaan. Autojen konehuoneiden sähköliittimiä ei suinkaan suojattu yhtä tehokkaasti autoilun alkutaipaleilla. Ohjeita löytyy konehuoneen pesua käsittelevästä Moottorin autonhoitojuttusarjan artikkelista. 5. Hapertuvat tiivisteet Vuotaviin kattoluukkuihin ja kangaskattoihin liittyvät osin myös hapertuvat tiivisteet. Jälkimmäisiä voi kuitenkin löytyä esimerkiksi ovista, tuulilasista sekä muista ikkunoista. Toisinaan näitä on myös koripaneelien välissä. Herkkiä tiivisteitä pitää varoa rikkomasta, mutta toisinaan myös valvoa ettei vesi valu auton sisään. Tiivisteitä saattaa löytyä useista paikoista mukaan lukien koripaneelien välit. Pesumenetelmät kannattaa valita tiivisteiden kunnon ja haurauden mukaan. Painepesuria käytettäessä varovaisuus on paikallaan, mutta usein hyvä vaihtoehto on tyytyä huuhteluvapaaseen pesuun. Tiivisteiden puhdistaminen onnistuu kostealla mikrokuituliinalla, mutta sen aikaansaaman kitkan kanssa tulee olla erittäin hellävarainen ettei hapertunut tiiviste murru. Pehmeä brush saattaa siten olla hyvä valinta työvälineeksi. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?