23.4.2022

Esittelyssä 900-hevosvoimainen drifting-Nissan – ”tällä teholla jo pärjätään”

Juha Rintanen Nissan Silvia S15

Juha Rintasen Nissan Silviä S15 kätkee sisäänsä pomminvarman mutta silti tehokkaan tekniikan.

- Tätä en edes minä ole onnistunut saamaan vielä ajamalla rikki.

Autojen polttoaine- ja sytytysjärjestelmiin erikoistuneen Finjectorin tuotteet ovat tuttuja autojen ja moottoripyörien virittäville, ja yritykseltä löytyy ratkaisut kaikkein tehokkaimpiin ja erikoisimpiinkin menopeleihin. Niinpä onkin luontevaa, että yritys tekee  markkinoinnissaan tiivistä yhteistyötä sellaisen lajin ja kuljettajan kanssa, jossa näkyvät vahvasti myös yrityksen tuotteet. Juha Rintasen Nissan Silvia S15 sopii täydellisesti Finjectorin kumppaniksi; 900-hevosvoimainen drifting-kilpuri, jolla Rintanen ajaa Euroopan Drift Masters-sarjaa.

- Meidän kaupankäynnistä puolet on ulkomaille ja tämä on käytännössä ainut keino saada näkyvyys meidän asiakkaiden suuntaan. Tässä näkyy samalla kertaa sekä firman nimi että meidän tuotteet käytössä, sanoo Finjectorin Marko Suurnäkki.

Juha Rintanen Nissan Silvia S15

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Outolintu Euroopassa

Juha Rintasen Nissan Silviä S15 on käytännössä Nissan 200 SX -mallia vastaava, mutta Silvia S15-mallia ei ole ikinä tuotu Euroopan markkinoille. Alunperin kaksilitrainen neloskone on saanut väistyä kuusisylinterinen Toyota 2JZ-moottorin tieltä. Ilman muutoksiakin 600-700 hevosvoimaa kestävää mörkömoottoria on muokattu niin, että tehoa se kestäisi nykyistä 900 hevosvoimaa enemmänkin.

- Tää 900 on sellainen, että sillä jo pärjätään. Onhan siellä jopa yli 1200-hevosvoimaisia pelejä mukana, mutta yleensä kestävyys ei enää ole yhtä hyvä kun tehoa kasvatetaan, sanoo Rintanen.

Paitsi näyttäviä, lähes 1000-hevosvoimaiset drifting-kilpurit ovat myös nopeita. Varttimaililla ne yltävät 10 sekunnin aikoihin.

Juha Rintanen Nissan Silvia S15

Luotettavuus onkin Rintasen projektissa ollut etusijalla, sillä hän sanoo urallaan hajottaneensa tekniikkaa niin paljon, että nykyistä on projektia on lähdetty rakentamaan kestävyys etusijalla. Vaihteistona on Samsonasin viisipykäläinen sekventiaalivaihteisto ja peränä 10-tuumainen Nascar-tyyppinen ”quicks change” -perä, jossa välityksen vaihto onnistuu viidessä minuutisssa. Muita isoja muutoksia on mm. japanilaisen oikeanpuoleisen ohjauksen vaihto vasemmanpuoleiseksi. Ja lajille tunnusomaisesti eturenkaiden pitää kääntyä normaalia enemmän, Rintasen Silviassa noin 65-70 astetta. Auton tekniikka on pyritty kahdentamaan niin, että kilpailumatkoilla on tuplana mukana esimerkiksi moottorit ja perät.

- Käytännössä se osa tai komponentti yleensä hajoaa, jota ei ole mukana, tiivistää Rintanen osien kestävyyden.

Juha Rintanen Nissan Silvia S15

Tavoitteena maksimaalinen pito takarenkaille

Vastoin yleistä harhaluuloa driftingissä ei ole tavoitteena liukas ja kevyt perä, vaan autoon haetaan takarenkaille pitoa kaikin mahdollisin keinoin. Nissanin paino on noin 1150 kiloa ja painojakauma 50/50.

- Meillä on pehmeät 285-milliset semislicksit takana. Pitoa on aivan hirveesti, sitä ei jengi aina tajua. Kaikki se pito tarvitaan, varsinkin jos halutaan pärjätä tuolla Euroopan kisoissa.

Jos Rintasen Nissaniin lyödään alle perusmallin 225-milliset takanakit, niin ajamisesta ei kuljettajan tule mitään.

- Pidolla saadaan auto kontrolliin. Toisaalta kun tulee lisää pitoa niin auto myös pyrkii koko ajan suoristumaan, joten siitä tulee hankalampi ajaa. Eikä rengas saa pyöriä liian kovaa suhteessa auton nopeuteen, tai se alkaa syödä vauhtia.

Renkaat ovat joka tapauksessa kulutustavaraa. Kaksi vetoa ja renkaat ovat sileät, joskus jo yhden vedon jälkeen. Viikonlopun tapahtumassa takarenkaita saattaa kulua jopa 30 kappaletta.

Juha Rintanen Nissan Silvia S15

Miten alkuun?

Kun asiantuntija on paikalla, niin kiinnostaa tietysti sekin että miten pääsee drifting-harrastuksen alkuun?

- Tarvitaan vain takavetoinen auto jossa on lukkoperä, että molemmat renkaat varmasti sutii, ja siihen vaikka käsijarru. Jo 200 hevosvoimalla pääsee alkuun, varsinkin märällä asfaltilla. Siitä sitten yleensä nälkä kasvaa syödessä ja lähdetään parantelemaan autoa.

Juha Rintanen Nissan Silvia S15

Drifting kuuluu myös Toyotan rallitähti Kalle Rovanperän harrastuksiin, ja Rintanen on päässyt ajamaan Rovanperää vastaan.

- Kalle on ehdottoman hyvä tässäkin lajissa. Sille on jäänyt päähän yrittää ajaa mahdollisimman kovaa. Kalle on vähän kuin Räikkönen, että vehje kuin vehje niin se oppii niksit nopeesti. Rovanperä saattaa tulla jopa ajamaan meidän Drift Masters -sarjaan muutaman kisan. Se olisi makeeta nähdä.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat