1.6.2019

Huutokauppahelmet – Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider - RM Sotheby's

Ferrari 500 Mondial Spider oli lopulta Italiassa Como-järven rannalla järjestetyn huutokauppatapahtuman kalleimmalla myyty auto.

Ei ole mikään yllätys, että jälleen kerran huutokauppatapahtuman kalleimmalla myyty yksilö sattui olemaan jokin Ferrari. Tällä kertaa kyseessä ei kuitenkaan ollut numerosarjan 250 omaava auto eikä tämä Ferrari 500 Mondial Spider ole onneksi numeroinnista huolimatta tuplahintainen.

Ferrari 500 Mondial Spider rear - RM Sotheby's

Concorso d’Eleganza Villa d’Esten yhteydessä Italiassa, Como-järven rannalla, järjestetty huutokauppatapahtuma keräsi jälleen melkoisen potin. Itse huutokaupat hoidettiin pois alta lauantaina 25.5. ja autoja myytiin tuon päivän aikana yhteensä lähes 20 miljoonan euron arvosta. Tällä kertaa Huutokauppahelmet-juttusarja palaa näistä kaikkein kalleimman auton pariin.

Todettakoon samassa yhteydessä, että aiemmin esittelemämme, pohjoismaista väriä kirjaimellisesti omaava, Porsche 550 A Spyder oli koko tapahtuman toiseksi kalleimmalla myyty yksilö. Sen loppuhinnaksi muodostui hurja 3,38 miljoonaa euroa. Vaikuttaa vahvasti siltä, että 1950-luvun kilpa-autot ovat arvossaan.

Ferrari 500 Mondial Spider up - RM Sotheby's

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1954 Ferrari 500 Mondial Spider by Pinin Farina – RM Sotheby’s

Aloitamme lopputulemasta. Huutokauppa päättyi lukemaan 3 717 500 euroa. Carozzeria Pinin Farinan muotoilema vuoden 1954 Ferrari 500 Mondial Spider oli tämän onnistuneen huudon kohteena toukokuussa 2019, mutta sen tarina alkoi jo kauan sitten.

Ferrari 500 Mondial Spider front - RM Sotheby's

Yhdysvalloissa 1950-luvun moottoriurheilu oli voimissaan esimerkiksi Kaliforniassa, jossa epäilyttävissäkin toimissa mukana ollut Antonio Parravano pyöritti omaa kilpatalliaan viikonlopusta toiseen. Autot olivat upeita ja niitä ohjastamaan löytyi aikansa kuuluisimpia nimiä, kuten Carroll Shelby, Phil Hill sekä Dan Gurney. Tarinan mukaan Parravanon tallista löytyi parhaimmillaan yli kymmenen Ferraria ja Maseratia samaan aikaan.

Marraskuussa 1954 runkonumeron 0448 MD Ferrari 500 Mondial Spider myytiin Parravanolle. Se oli yksi kolmestatoista Pinin Farinan koripajan Spiderista, ja vain viidestä tällä nimenomaisella korilla tehdyistä. Auto oli valmistunut tehtaalta noin kuukautta aiemmin.

Alusta asti oli selvää, että myös tämä auto päätyisi kilpakäyttöön Kalifornian auringossa. Ensimmäistä kertaa sillä kilpailtiin Willow Springsissä helmikuussa 1954, josta se nappasi heti luokkavoiton ollen yleiskilpailun neljäs Bob Draken ohjastamana. Mondialilla kilpailtiin useaan otteeseen Parravanon omistuksessa, kunnes vuonna 1957 se kaupattiin eteenpäin Meksikon puolelle.

Ostajana oli Meksikon GP:n järjestäjä Javier Valesquez ja hänen omistuksensa aikana autosta poistettiin siinä kiinni ollut turvakaari. Kiinnityspisteitä ei kuitenkaan hitsattu umpeen, vaan ne jäivät näkyville. Ottaen huomioon auton iän, sillä menestyttiin kohtalaisesti vielä 1960-luvun puolellakin. Ferrari 500 Mondial Spider palasi Yhdysvaltojen puolelle vuonna 1972 Robert N. Dusekin omistukseen.

Ferrari 500 Mondial Spider hood - RM Sotheby's

Hän kertoikin myöhemmin, että auto oli hänen aikanaan hyvässä käyttökunnossa eikä sitä koskaan kolaroitu. Dusek ajoi autolla varsin harvoin, mutta lähinnä historiallisten autojen kilpailuissa. Kyseinen yksilö säilyi samassa omistuksessa aina vuoteen 2000 asti, jolloin siitä tuli osa suurempaa autokokoelmaa.

Sittemmin autolle on suoritettu kattava entisöinti itse Ferrarin toimesta. Auto palasi kotiinsa Maranelloon, jossa merkin klassikkoauto-osasto Ferrari Classische tarkasti auton ja suoritti entisöinnin Ferrarin virallista hyväksyntää varten. Tämä vaatii, että auton kaikki osat ovat täysin alkuperäisiä Ferrarin osia.

Entisöinnin yhteydessä muun muassa jarrut, jousitus, polttoainesäiliö ja jäähdytin kunnostettiin samalla kun maalipinta, sisusta ja useat yksityiskohdat uusittiin palauttaen ne alkuperäiseen asuun. Ferrarin leimalla varustettu sertifikaatti vahvistaa, että auton moottori, vaihteisto ja kori ovat kaikki alkuperäisiä.

Näistä syistä johtuen kyseessä lienee eräs hienoimmista Ferrari 500 Mondial Spidereista. Ferrari 0448 MD tarjoaa seuraavalle omistajalleen paljon mahdollisuuksia Mille Miglian kaltaisten klassikkokilpailuiden ajamisesta useisiin Concours-tapahtumiin ja molemmissa lienee mahdollisuuksia menestykseen.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: RM Sotheby's

Luetuimmat