14.4.2019

Huhumyllyssä jauhettua: seuraavasta Volkswagen Golfista 400 hevosvoiman versio

Volkswagen Golf R Plus VW 400

Volkswagen Golf R Plus on palannut vuoden 2014 suunnitelmista, jos Autocarin VW-lähteisiin on uskomista.

Brittilehti Autocar kertoo Volkswagen-lähteiden vihjanneen kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golfin saavan vielä R-mallin yläpuolelle sijoittuvan sporttimallin. Golf R Plussaksi ristitty malli saisi konetilaansa 380–400 hevosvoiman moottorin, nostaen Golfin kisaamaan muun muassa Audi RS3:n ja tulevan uuden polven Mercedes-AMG A 45:n kanssa.

Volkswagenin tuotekehityskeskuksessa Saksan Braunschweigissa kehitettävä salainen uutuusmalli on lähteiden mukaan työn alla tavallisen Golf R:n kanssa. 0–100 km/h pitäisi taittua 3,9 sekunnissa, kiitos 4Motion-nelivedon ja seitsemänvaihteisen DSG-automaattivaihteiston. Väitetäänpä, että ajonvakautusjärjestelmä ja sähköisesti ohjattavat tasauspyörästöt voitaisiin valjastaa driftaus-ajotilaan kilpakumppaneiden tavoin.

– Tutkimme, että esittelisimme uuden suorituskykyisen huippumallin, joka tarjoaisi enemmän suorituskykyä kuin seuraava Golf R, lähde kertoi brittijulkaisulle.

Golf R Plussaa ei ole vielä hyväksytty tuotantoon, mutta projektilla on kuulemma Volkswagen-ryhmän ykkösmies Herbert Diessin siunaus. Volkswagenilta myönnetään, että automallista on tehty muotoiluluonnoksia, joissa korostetaan mallin aggressiivisuutta.

Jos Golf R:n saa Loton tavoin plussattuna, tapahtuu se joskus tavallisen R:n jälkeen vuonna 2020. Tavallisen Golf R:n tehoiksi on arveltu noin 320 hevosvoimaa, joten Golf R Plussan 380–400 hevosvoimaa olisi tavoitettavissa.

Projektin perustat löytyvät vuoden 2014 konseptiautosta Golf R400 (kuvassa). Pekingin autonäyttelyssä 2014 esitelty 395 hevosvoiman teholla ja 450 newtonmetrin väännöllä varustettu auto luotti 2,0-litraiseen EA888-moottoriin. Samaa moottoria hyödynnettiin 414 hevosvoiman konseptivirityksessä myös Audi Quattro Sport -konseptissa vuoden 2014 Geneven autonäyttelyssä. Molemmat konseptit ovat olleet tuotantoaikomuksista huolimatta jäissä Dieselgaten jälkimainingeissa. Nyt Volkswagenin tuotekehityspomo Frank Welsch haluaa kuitenkin palata ideoiden pariin.

Kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golfista kuullaan kuitenkin lisää loppuvuodesta projektin myöhästyttyä ilmeisesti MIB3-tietoviihdejärjestelmään liittyvien ongelmien takia.

Lähde: Autocar Kuvituskuva: Volkswagen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat