1955 Jaguar D-Type – RM Sotheby's

Ajoneuvot Huutokauppahelmet 16.1.2021

Huutokauppahelmet – 1955 Jaguar D-Type

Juuri tämä kyseinen vuoden 1955 Jaguar D-Type ja itse Bernie Ecclestone liittyvät yhteen.

Tämä varsin erityinen vuoden 1955 Jaguar D-Type ei suinkaan ole ensimmäinen kerta kun Huutokauppahelmet esittelee D-Typen. Itse asiassa edellinen oli sekin samaa vuosikertaa. Emme kuitenkaan aio pyytää toisintoa anteeksi – upeat kuvat, punainen väri sekä tarinaan liittyvä Bernie Ecclestone riittää syyksi tällä kertaa. 

1955 Jaguar D-Type – RM Sotheby's

D-Type on muutenkin automallina mielenkiintoinen, sillä se seuraa merkin moottoriurheiluperinteitä. Jaguar keräsi useita nopeusennätyksiä XK 120 -mallilla, jatkoi linjakkaalla C-Type -kilpurilla kahdella Le Mans -voitolla ja D-kirjain seurasi aakkosissa varsin reippaalla teknisellä harppauksella.

Kuljettajan edestä löytyi tuplanokkainen rivikuutonen. Tämän kuivasumppuvoitelu mahdollisti erittäin matalan konepellin virtaviivaiseen koriin. Autosta löytyi myös Dunlopin toimittamat levyjarrut molemmilta akseleilta. 

1955 Jaguar D-Type – RM Sotheby's

Mielenkiintoisena yksityiskohtana autoon tehtiin kuljettajan niskan taakse epäsymmetrisesti pystysuuntainen hainevä lisäämään vakautta korkeissa nopeuksissa. Tämä oli osaltaan luomassa D-Typelle sen ominaista ja tunnistettavaa profiilia. 

Heti julkaisuvuonnaan 1954 D-Type saavutti voiton Sebringin 12 tunnin ajossa sekä toisen sijan Le Mansin 24 tunnin ajossa. Seuraavana vuonna 1955 Jaguar D-Type nappasi Le Mansin voiton Circuit de la Sarthen radalla ja yksityistalli Ecurie Ecosse toisti saman vielä seuraavana vuonnakin.

1955 Jaguar D-Type – RM Sotheby's

Jaguar kehitti tältä pohjalta jo seuraavan kilpamallin (XKSS) ennen kuin valtava tulipalo riehui Jaguarin Coventryn tehtaalla vuonna 1957 aiheuttaen valtavia menetyksiä. D-Type nousi feenikslinnun tavoin vielä kertaalleen, kun vuoden 1957 Le Mansin 24 tunnin ajoon ilmoittautui viisi yksityistallien edustajaa. He saavuttivat neljä ensimmäistä sekä kuudennen sijan.

1955 Jaguar D-Type – RM Sotheby's

1955 Jaguar D-Type – RM Sotheby’s

Tämä runkonumeron XKD 815 ja vuoden 1955 Jaguar D-Type toimitettiin joulukuussa Englannin Manchesteriin autokauppaan nimeltä Henlys. Punainen auto punaisella verhoilulla oli hyvin poikkeuksellinen D-Type. 

1955 Jaguar D-Type – RM Sotheby's

Autokaupalla oli vaikeuksia löytää erikoisesti väritetylle yksilölle ostajaa, joten se annettiin välikädelle. Bernie Ecclestone osasi pelata jo tuolloin ja löysi pian autolle ostajan. 

Ensimmäinen omistaja Peter Blond käytti sitä ahkerasti kilpailuun ja voittikin joitakin paikallisia kilpailuita. Auto siirtyi seuraaviin käsiin jo 1957, mutta kilvanajo jatkui. Auto vaihtoi omistajaa muutamaan kertaan ennen päätymistään Led Zeppelinin managerina tunnetulle Peter Grantille.

1955 Jaguar D-Type – RM Sotheby's

Atlantin toiselle puolelle XKD 815 siirtyi vuonna 1982 erään yhdysvaltalaiskeräilijän hoiviin. Tämän jälkeen se on vaihtanut omistajaa useammankin kerran ennen päätymistään autoa nyt myyvän tahon haaviin vuonna 2008. Tiedoissa ei kuitenkaan ole aukkoja vaan koko historia on tiedossa.

Auto oli jo maalattu jossakin vaiheessa historiaansa, D-Typelle ja monelle muulle Jaguarille, tyypillisen tylsään tapaan vihreään British Racing Green -sävyyn. Alkuperäinen tehtaan punainen sävy on sittemmin palautettu pintaan. Oikea punainen sävy soi sisätilojenkin puolella.

1955 Jaguar D-Type – RM Sotheby's

Tämä yksilö on itseasiassa valmistunut tehtaalta kapealla tuulilasilla ja ilman suurta hainevää. Sitä on ilmiselvästi päivitelty pikkuhiljaa matkan varrella. Koko korin kiertävä tuulilasi näkyy jo varhaisissa kuvissa, mutta hainevän kiinnitysajankohdasta ei ole tietoa.

Tämä vuoden 1955 Jaguar D-Type erottuu väriteemallaan muista saman mallin edustajista. Kyseessä on silti täydellisesti tunnetulla kilpailuhistorialla varustettu yksilö, jossa on yhä alkuperäinen moottori ja kori. Se on ymmärrettävästi varsin harvinaista tänä päivänä.

1955 Jaguar D-Type – RM Sotheby's

Auton hinta-arvioksi on asetettu 5 750 000 – 7 500 000 dollaria eli noin 4,7 – 6,2 miljoonaa euroa. Sillä rahalla pitääkin saada jotain erityistä.

 

Teksti: Henri Posa, kuvat: Patrick Ernzen/RM Sotheby’s, lähde: RM Sotheby’s

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat