20.6.2020

Huutokauppahelmet – BMW E12 M535i

BMW E12 M535i article - The Market

BMW E12 M535i on historian ensimmäisen 5-sarjan tehoversio ja monella tapaa ensimmäinen BMW M siinä mielessä kuin ne nykyään tunnemme.

BMW E12 M535i oli malliston huipentuma, mutta koko E12-sukupolvi on merkille merkittävä. E12 oli nimittäin ensimmäinen 5-sarjan sukupolvi eli nykyään tuotannossa olevien mallien suora perillinen nimeä myöden. Se oli tuotannossa välillä 1972 ja 1981 Saksan lisäksi myös tehtaissa Etelä-Afrikassa, Indonesiassa ja Thaimaassa.

BMW E12 M535i rear - The Market

Kyseessä ei ollut millään tavoin teknisesti edistyksellinen auto. Perusmalleissa oli teräsvanteet ja taka-akselilla rumpujarrut. Etupään pyöräntuennan virkaa hoiti McPherson ja taka-akselilta löytyi vinoheilurit. Moottorivaihtoehtoja oli nelisylinterisestä kuusisylinterisiin ja manuaalivaihteiston lisäksi valittavana oli automaattivaihteisto.

Vuonna 1980 esiteltiin BMW E12 M535i muuttaen maailman mielipiteen koko mallisarjasta. Se oli ensimmäinen sarjatuotantona valmistettu M BMW siinä mielessä, miten miellämme tuon Motorsport-brändin tänä päivänä. Toki BMW M1 oli esitelty jo aiemmin, mutta se oli lähes superautoksi miellettävänä urheiluautona täysin toisenlainen peto.

BMW M535i sai keulalleen 635CSi:n 3,5-litraisen kuusisylinterisen M90-rivimoottorin, joka tuotti 215 hevosvoimaa. Vaihteensiirrosta vastasi viisivaihteinen niin sanotulla ”dog leg”-kaaviolla varustettu Getragin käsivalintainen vaihteisto ja taka-akselin yhteyteen oli muistettu mallata myös tasauspyörästön luistonrajoitin. Luonnollisesti myös jarrut sekä Bilsteinin iskunvaimentimin varustettu hieman madallettu ja jäykistetty alusta oli päivitetty vastaamaan moottorin suorituskykyä. Auton molemmista päistä löytyi ilmanohjainta varmistamaan vakaus huippunopeudessa 225 kilometriä tunnissa.

Sarjatuotannosta huolimatta nämä viimeisteltiin vielä pitkälti käsityönä. M535i -mallit kuljetettiin tuotantolinjalta BMW Motorsport GmbH:n tiloihin Müncheniin tarvittavien muutostöiden suorittamiseksi. Vain 13 kuukautta ehti kulua tuotannon aloittamisesta huhtikuussa 1980 kun se keskeytettiin tulevaa E28 -mallisarjaa varten. Tämän johdosta ainoastaan 1410 kappaletta ehdittiin valmistamaan Eurooppaa varten ja näistä vain 450 oli oikealta ohjattavia.

BMW E12 M535i side - The Market

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW E12 M535i – The Market

Huutokaupattavaksi tuleva oikealta ohjattava BMW E12 M535i on ilmeisesti toimitettu uutena eräälle johtajalle Wightsaarelle tammikuussa 1981. Eikä ensimmäinen omistaja ole säästellyt lisävarustelistaa tutkiessaan, sillä autoon on valittu lähes kaikki herkut. Näihin lukeutuvat mustat nahkaiset Recaron istuimet, ilmastointi, neljä sähköikkunaa sekä sähköinen kattoluukku.

Vihreä metalliväri Roseda Green Metallic (075) on harvinaisesta päästä. Auto tilattiin myös ilman mallimerkintöjä ja M-teippauksia, joten se sulautuu muun liikenteen sekaan jokseenkin huomaamattomasti. Oikeastaan vain autoon asennettu matkapuhelin ja cd-soitin ovat jälkiasenteisia. Tekniikkakin on alkuperäinen, joten kyseessä on niin sanottu ”matching numbers”.

Tämä BMW E12 M535i -yksilö on ollut samalla omistajalla viimeiset viisi vuotta ja yhteensä omistajia on vain kuusi kappaletta. Auto kävi välissä Tanskassa, mutta palasi pian jälleen saarivaltioon. Tanskassa auton koria on korjattu ruostevaurioilta muun muassa pyöränkaarista, lattiasta ja helmoista noin 5 000 punnan summalla.

Auto on maalattu uudelleen alkuperäisellä Roseda Green Metallic -sävyllä Isossa-Britanniassa, joten maalipinta ei suinkaan ole alkuperäinen. Tehtaan alkuperäinen takapään ilmanohjain on poikkeuksellisen hienossa kunnossa eikä se ole hapertunut tavalliseen tapaan. Auton alla pyörivät alkuperäiset Mahle BBS -alumiinivanteet koossa 6,5x14-tuumaa.

Sisätilat ovat siistit aiemmin mainittuja virheitä lukuun ottamatta. Istuinten nahka on rypistynyt, lievästi kuivunut ja väri haalistunut, mutta nahassa ei ole repeämiä. Alkuperäinen kolmipuolainen M1-ohjauspyörä on tallella harvinaisen vaihteiston tavoin. Tavaratilan puolelta löytyy hieman pintaruostetta ja kuljettajan puolen sähköikkuna ei toimi. 

BMW E12 M535i front quarter - The Market

Omistajan ystävä oli kuulemma kehunut, että tämä M535i tuntuu hänen E9-korin CSL ”Batwing” -yksilön nelioviselta versiolta. Se lienee melkoinen kunnianosoitus. Myynnissä on nyt käyttökuntoinen yksilö, jonka 18 000 - 25 000 punnan alustava hinta-arvio on pieni raha näyttelykuntoisten yksilöiden hurjiin hintapyyntöihin verrattuna. Jokainen BMW-harrastaja tietää kuinka merkittävästä ja haluttavasta autosta on kyse.

Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: The Market

Luetuimmat