1952 Ferrari 225 Sport Berlinetta – RM Sotheby’s

Ajoneuvot Huutokauppahelmet 3.10.2020

Huutokauppahelmet – Ferrari 225 Sport

Ferrari 225 Sport Berlinetta on todella harvinainen aidolla kilpahistorialla varustettu italialaisorin 1950-luvun urheiluauto. Se näkyy myös hinta-arviossa.

Ferrari 225 Sport syntyi evoluutiona, jossa moottorin yksittäisen sylinterin tilavuuden lisäksi myös akseliväli sattuu muistuttamaan mallimerkintää. Edeltäjämalli Ferrari 212 Export sai toimia rakentelun lähtökohtana ja siksi akseliväli onkin sama 2 250 millimetriä.

1952 Ferrari 225 Sport Berlinetta – RM Sotheby’s

Moottoriksi Ferrari jatkokehitteli Gioachino Colombon suunnittelemaa V12-moottoria kasvattamalla sen yksittäisen sylinterin tilavuuden mallimerkintää vastaavaan lukemaan 225 kuutiosenttimetriä. Kokonaistilavuudeksi muodostui hieman yli 2,7 litraa.

Vain 21 yksilöä uskotaan koskaan valmistetun sekä avomalleina että kovakattoisina versioina. Osan runkona toimi tavallisempi Export Tubolare ja osassa oli kehittyneempi kilpakäyttöön tarkoitettu Tuboscocca. Kilpakäyttöön tarkoitetuista autoista löytyi myös tripla-Weberit.

1952 Ferrari 225 Sport Berlinetta – RM Sotheby’s

Ferrari 225 Sport julkaistiin Euroopassa 1952. Monet ajan parhaista kilpakuljettajista, kuten Piero Taruffi, Giovanni Bracco, Eugenio Castellotti, Jim Kimberly ja Roy Salvadori, ohjasti jossain vaiheessa myös tätä automallia. Menestyksestä voidaan mainita vuoden 1952 voitot kilpailuissa: Monacon GP, Barin GP, Coppa d’Oro di Sicilia, Coppa della Toscana ja Coppa d’Oro delle Dolomiti.

1952 Ferrari 225 Sport Berlinetta – RM Sotheby’s

1952 Ferrari 225 Sport Berlinetta – RM Sotheby’s

Tämä kyseinen huutokaupattava Vignalen korittama Ferrari 225 Sport Berlinetta on ollut jo aikanaan kilpakäytössä ja sittemmin osallistunut moniin hienoihin tapahtumiin. Korin runkonumero on 0164 ED ja siten yksi vain kahdestatoista kevyelle Tuboscocca-rungolle valmistetuista. Näistä ainoastaan neljä yksilöä oli umpikorisia.

1952 Ferrari 225 Sport Berlinetta – RM Sotheby’s

Auto 0164 ED valmistui tehtaalta beigellä nahkasisustalla ja punaisella (rosso) ulkovärityksellä. Yksilöstä tekee hyvin poikkeuksellisen sen etulokasuojista puuttuvat reiät. Siinä on myös lisäilmanottoaukot ajovalojen alla sekä polttoaineen täyttökorkki kuljettajan puolen c-pilarissa.

Tällä kertaa jätämme omistajat toisisijaiseksi seikaksi, sillä niitä on mahtunut matkalle useita. Välittömästi vuonna 1952 auton tehtaalta poistumisen jälkeen se ilmoitettiin ensimmäiseen kilpailuunsa, josta tuli luokkasijoituksena 4. tila. Pian tämän jälkeen seurasi Mille Miglian 2. sija luokassa.

Auto myytiin ranskalaiselle rengasvalmistajalle (Kleber-Colombes) ja sai sen seurauksena sinisen värityksen. Tuona aikana sillä saavutettiin muun muassa kokonaiskilpailun 2. Sija Casablancan 12 tunnin ajoissa, 4. Sija Monacon GP:ssä sekä kolme kokonaiskilpailun voittoa (Grand Prix d’Orleans, Grand Prix de Bressuire ja Les Sables d’Olonne).

Lopulta auto kävi katollaan kilpailutilanteessa ja se toimitettiin Ferrarin tehtaalle korjauksia varten. Vuonna 1954 0164 ED myytiin Yhdysvaltoihin, jossa se on ilmeisesti säilynyt siitä lähtien. Tuon ajan tapahtumat ovat kuitenkin vähemmän mielenkiintoisia, joten voimme hypätä tarinassa suoraan lähemmäksi nykypäivää.

1952 Ferrari 225 Sport Berlinetta – RM Sotheby’s

Vuonna 2012 tämä Ferrari 225 Sport Berlinetta päätyi nykyisen omistajan haltuun ja hän osallistui sillä useisiin tapahtumiin, kuten Monacon Historic Grand Prix vuosina 2012, 2014 ja 2016. Korkealle arvostettu Pebble Beach Concours d’Elegance kutsui auton näytille vuoden 2017 tapahtumaan.

Yksilössä 0164 ED on yhä alkuperäinen kojelauta sekä moottorilohko. Tähän on päivitetty käyttöä varten Tremecin viisipykälälinen vaihteisto, mutta alkuperäinen vaihdelaatikko on yhä tallessa. Automotive Unlimited on vastannut korin entisöinnistä ja sisätilat on toki nekin uusittu vastaamaan alkuperäistä teemaa.

1952 Ferrari 225 Sport Berlinetta – RM Sotheby’s

Kyseessä on äärimmäisen harvinainen Ferrarin 50-luvun urheiluauto valmiina käyttöä varten ja sellaisenaan upea lisä kenen tahansa autokokoelmaan. Luonnollisesti alustava hinta-arvio (2 500 000 – 3 500 000 dollaria) kuvastaa haluttavuutta. Rahalla saa myös kattavasti dokumentoidun historian, alkuaikojen kilpakuvia sekä tehtaan listauksen vuodelta 1953 kilpakäyttöä varten aikanaan tehdyistä mekaanisista parannuksista.

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Darin Schnabel/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat