22.5.2021

Huutokauppahelmet – Fiat 124 Abarth -ralliauto

Fiat 124 Abarth -ralliauto – RM Sotheby’s

Sulavankaunista Fiatin 124 Sport Spideria upeampi ilmestys on samalle pohjalle rakennettu kolmosryhmän Fiat 124 Abarth -ralliauto.

Vaikka Fiat 124 Sport Spider julkaistiin vuonna 1966, kesti kolme vuotta ennen kuin nätti avoauto nähtiin moottoriurheilun puolella. Vieläkin kauemmin kului ennen kuin Fiat 124 Abarth -ralliauto saatiin tositoimiin, mutta odotus oli vaivan arvoinen.

Yksityistallit aloittivat Fiat 124 -mallin rallipolun kansallisissa kilpailuissa vuonna 1969 ja Fiat kasvattikin pian nelisylinterisen rivimoottorin tilavuutta kahdella desillä 1,6-litraan vuoden 1970 Italian rallikautta varten. Kovasta kilpailusta huolimatta Alcide Paganelli ja Ninni Russo voittivat kansallisen mestaruuden 124 Sport Spiderin ohjaamosta.

Hyvässä nosteessa Fiat perusti kaudelle 1971 tehdastallin kilpailemaan 124 Sport Spiderilla. Taustalla oli tietenkin torinolainen rakentelupaja Abarth, jonka Fiat oli hiljattain ostanut ja josta muotoutuikin Fiatin virallinen kilpaosasto. Voitokkaan taipaleen päässä häämötti kaikkein komeimpana kruununa vuoden 1972 rallin Euroopan mestaruus parille Rafaelle Pinto ja Gino Macaluso.

1975 Fiat 124 Abarth Rally Group 3 – RM Sotheby’s

Nimeksi päivittyi 124 Rally, kun Fiat päivitti autoa vastaamaan kansainvälisen autoliiton nelosryhmän luokitusta. Moottorin tilavuus kasvoi jälleen kahdella desillä ja tehoksi ilmoitettiin nyt 170 hevosvoimaa. Vaihteistona toimi viisipykäläinen manuaali.

Samalla taakse saatiin erillisjousitus, ovet valmistettiin kevytmetallista ja mattamusta konepelti, tavaratilan kansi sekä kovakatto lasikuidusta. Painoa pudotettiin myös puskurit riisumalla ja samalla keulalle lisättiin valotehoa. Etulokasuojaan asennettiin taustapeili ja kaarilevikkeiden alta löytyi 13-tuumaiset nelipuolaiset kevytmetallivanteet. 

1975 Fiat 124 Abarth Rally Group 3 – RM Sotheby’s

Sisätilojen puolelta poistettiin täysin turhina takaistuimet, keskikonsoli sekä hansikaslokeron kansi. Kojelauta valmistettiin kevytmetallista ja turvakaarien lisäksi autoon saatiin myös pieni nahkainen ohjauspyörä.

Uuden mallin ensiesiintyminen tapahtui vuoden 1973 Monte Carlon rallissa, mutta se ei saavuttanut koko kautena yhtään ainoaa kilpailuvoittoa. Seuraavalle vuodelle moottori sai neliventtiilitekniikan myötä luvatut 200 hevosvoimaa ja se nappasi heti avauskilvassaan kaikki kolme palkintopallisijoitusta. 

1975 Fiat 124 Abarth Rally Group 3 – RM Sotheby’s

Kehitystyö jatkui vielä tuotannon viimeiselle vuodelle 1975, jolloin Fiat Abarth -ralliauto sai aerodynamiikkapäivitysten lisäksi myös muun muassa noin 15 hevosvoimaa lisätehoa polttoaineensuihkutuksen mukana. Palkintona oli Euroopan mestaruus ja vaikka Fiat lopetti tehdastoimintansa tämän osalta, jatkoi 124 Abarth menestystään vielä vuosia yksityistallien käsissä.

1975 Fiat 124 Abarth Rally Group 3 – RM Sotheby’s

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1975 Fiat 124 Abarth Rally Group 3 – RM Sotheby’s

Tämä kyseinen huutokaupattava vuoden 1975 Fiat 124 Abarth -ralliauto on kolmosryhmän luokitusten mukainen tehdaskilpuri. Sen kerrotaan myös osallistuneen Italiassa useisiin kilpailuihin 2010-luvulla. 

1975 Fiat 124 Abarth Rally Group 3 – RM Sotheby’s

Kyseessä on valkoinen auto mustalla sisustalla, josta löytyy jälkiasenteisena Sparco Evo Plus -kuppi-istuimet nelipistevöin. Moottorin ja alustan hienosäädöstä on vastannut Mirabella Racing Italian Bresciassa. 

Auto on nyt kaupan mukanaan luokitustodistukset, huoltokirja, vararengas, palosammutin sekä monia muita pieniä yksityiskohtia. Auton alkuperäisiksi uskotut istuimet ja turvakaaretkin toimitetaan auton matkassa. 

Fiat 124 Abarth -ralliauto – RM Sotheby’s

Kyseessä on viimeistä vuosimallia edustavana autona ikään kuin kehityksen kruunujalokivi. Nyt sen hinta-arvioksi on asetettu 80 000 - 90 000 euroa. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Camilla Albertini/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s 

Luetuimmat