26.6.2021

Huutokauppahelmet – Isuzu 117 Coupé

1975 Isuzu 117 Coupé – RM Sotheby's

Tässä yhdistetään japanilaisen ja italialaisen autonvalmistuksen parhaat puolet yhteen Giugiaron pakettiin. Isuzu 117 Coupé on kuin päinvastainen Nissan Arna.

Vuonna 1968 esitelty Isuzu 117 Coupé oli suunniteltu kohottamaan japanilaisvalmistajan imagoa ja keräämään kansaa myymälöihin autoa ihmettelemään. Se toki jakoi perusteensa ponnettoman porrasperäisen Florianin kanssa, mutta tästä huolimatta 117 liikkui aivan eri maisemissa Isuzun muuhun mallistoon verrattuna. Tärkeimpänä syynä oli coupén kori, jonka oli suunnitellut itse Giorgetto Giugiaro. 

Voisi sanoa, että Isuzu 117 Coupé on kuin japanilainen Fiat Dino Coupé. Kyseessä olikin ensimmäinen japanilainen auto, jonka italialainen muotoilija oli piirtänyt kokonaan alusta loppuun asti. Japanilaisille ominainen erinomainen laatuvaikutelma varmisti hyvän maineen pitkälle tulevaisuuteen. 

Lopulta 117 säilyi tuotannossa peräti 13 menestyksekästä vuotta. Isuzun gt-luokan edustusauton hyvin säilyneet yksilöt ovat erityisen haluttuja auton kotimarkkinalla. Muualla ollaan vasta heräämässä tämän kauniin auton olemassaoloon. 

1975 Isuzu 117 Coupé – RM Sotheby's

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1975 Isuzu 117 Coupé – RM Sotheby’s

Huutokauppahelmenä tällä viikolla esiintyvä vuosimallin 1975 Isuzu 117 Coupé on yksi hyvin harvoista Yhdysvaltoihin päätyneistä yksilöistä. Se on ollut aiemmin erittäin omistautuneen harrastajan kourissa, jonka aikana autoa ylläpidettiin rakkaudella. 

1975 Isuzu 117 Coupé – RM Sotheby's

Tämä 117 on edelleen hienossa kunnossa ja sitä on ulkoilutettu tasaisin väliajoin aina näyttelyihin saakka. Yksilö edusti pientä ja harvinaista Isuzun merkkiä muun muassa vuoden 2018 Pebble Beach Automotive Invitational -tapahtumassa. 

Giugiaron piirtämä kaunis kori näyttää erityisen arvokkaalta tässä tummanvihreässä metallivärissä Panasport-tyylin kevytmetallivantein höystettynä. Näyttäviin yksityiskohtiin lukeutuu muun muassa kiillotetut ikkunalistat, sirot kromipuskurit, komeasti koko auton leveydelle venytetty takavalopaneeli sekä japsityyliin etulokasuojien päälle asennetut peilit. 

Sisätilat on verhoiltu käyttämällä ajan hengen mukaista mustaa vinyyliä ja alkuperäisiä osia. Varusteluun kuuluu muun muassa kolmipuolainen ohjauspyörä, sähköikkunat, radio-/kasettisoitin sekä tehdasasenteinen ilmastointilaite. Takapenkki tarjoaa itse asiassa yllättävän reilut tilat auton ulkomitat huomioiden ja tavaratilaankin mahtuu viikonlopun reissutarpeet.

Japsiklassikoiden kysyntä on hurjassa nousussa erityisesti Yhdysvalloissa, mutta ehkä Euroopassakin on huomattavissa hieman samantyylistä suuntausta. Monen Euroopassa valmistetun klassikon hintojen räjähtäminen saa harrastajat katselemaan muualle. 

Tämä Isuzu 117 Coupé tarjoaa yhden vaihtoehdon astua tuon junan kyytiin. Se yhdistelee lähes ainutlaatuisella tavalla japanilaisen ja italialaisen osaamisen parhaita puolia. Auto sijaitsee ostamisen kannalta hieman väärällä mantereella, mutta kerrottakoon hinta-arvion olevan noin 25 000 - 30 000 euroa. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: RM Sotheby’s 

Luetuimmat