31.7.2021

Huutokauppahelmet – Jaguar XJR-15

1991 Jaguar XJR-15 – RM Sotheby’s

Vain reilut 100 kilometriä ajettu Jaguar XJR-15 on melkoinen aarre kenelle tahansa katulaillisista kilpa-autoista kiinnostuneelle.

Jaguarin yhteistyö Tom Walkinshaw Racingin kanssa tarkoitti vuonna 1986 Jaguar Sportin perustamista, jonka tavoitteena oli menestyä samassa World Sportscar Championship -luokassa, jossa Jaguar oli kerännyt maineensa C-Type ja D-Type -kilpa-autoilla. Katukuvassa nähtiin tämän ansiosta lopulta upea Jaguar XJR-15.

1991 Jaguar XJR-15 – RM Sotheby’s

Jaguar hioi XJR-nimen ympärillä prototyyppikilpureitaan useiden iteraatioiden läpi. Tämä huipentui XJR-9 ja XJR-12-malleihin, jotka voittivat vuoden 1988 WSC mestaruuden lisäksi myös Le Mansin 24 tunnin ajon vuosina 1988 ja 1990. Juuri tälle menestykselle rakennettiin Jaguarin seuraava askelma. 

Kissapeto halusi valmistaa kilpa-auton kadulle, joten katulaillinen XJR-15 lainasi mahdollisimman paljon esikuvaltaan XJR-9 kilpa-autolta. Moottoriksi valikoitui saman moottorin pohjalta rakennettu 6-litrainen ja 450-hevosvoimainen V12. Vain hieman yli 1000 kilogrammaa painanut auto varmisti keveydellään tehojen riittävän. 

1991 Jaguar XJR-15 – RM Sotheby’s

XJR-15 hyödynsi hiilikuitua korissaan, jonka osana myös edellä mainittu V12-moottori toimi. Samoin pyöräntuenta ja jousitusratkaisu sai vahvoja vaikutteita radalta. Viimeistään kabiiniin asennettu kuulosuojaimiin integroitu sisäpuhelinjärjestelmä kertoi mistä on kyse. 

Hieman yllättäen, ja jopa koomisesti, vasta XJR-15-mallin tuleva seuraaja XJ220 sai aikaan tuotantopäätöksen. Vasta kun XJ220 ensiesiteltiin vuonna 1988 prototyyppiasteella Jaguar Sport työllisti Peter Stevensin valmistamaan korin autolle, joka nykyään nimellä XJR-15 tunnetaan. Stevens oli myöhemmin suunnittelemassa myös sellaisia autoja kuin McLaren F1 ja BMW V12 LMR. 

1991 Jaguar XJR-15 – RM Sotheby’s

Jälleen XJR-9 toimi lähtökohtana, mutta ohjaamoa levennettiin ja kattoa korotettiin mukavuussyistä. Vuonna 1990 suoritettujen testien jälkeen auto julkaistiin vielä saman vuoden marraskuussa. Sen hintalappu (lähes miljoona dollaria Yhdysvalloissa) vastasi suorituskykyä ja laaja-alaisia kehuja niissä lehdissä, jotka pääsivät sitä kokeilemaan.

Tuotanto jatkui noin kahden vuoden ajan ja sinä aikana valmistui 53 yksilöä. Näistä 27 lähti tehtaalta katuspeksissä, kun loput valmistettiin suoraan ratakäyttöä varten XJR-hengessä. Jälkimmäisistä moni osallistui Jaguar Intercontinental Challenge -sarjaan, jonka voittaja pokkasi itselleen miljoonan dollarin palkintopotin – näin lähtöruudukosta löytyikin sellaisia nimiä kuin David Brabham ja Tiff Needell. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1991 Jaguar XJR-15 – RM Sotheby’s

Huutokauppahelmenä esiintyvä yksilö on runkonumeron 028 ja vuoden 1991 Jaguar XJR-15 kuuluen juurikin katukäyttöä valmistettujen autojen joukkoon. Sinisen ulkovärin parina on harmaa sisusta. Auton matkamittarissa oli olemattomat 78 mailia, eli noin 125 kilometriä, kun se kuvattiin huutokauppaamista varten.

1991 Jaguar XJR-15 – RM Sotheby’s

Tämä yksilö vietiin uutena Japaniin eräälle superautojen keräilijälle. Matkamittarin lukemakin kertoo, että hän nautti autosta vain ihastelemalla sen ulkonäköä. 

XJR-15 siirtyi Yhdysvaltoihin syyskuussa 2019 hyvin alkuperäisessä asussa aina kolmiosaisia OZ:n valmistamia vanteita myöden. Hiilikuitupintaa voi ihastella lähes kaikkialla minne katse vie. 

1991 Jaguar XJR-15 – RM Sotheby’s

Runkonumeron 028 sisälle on asennettu harmaat kuppi-istuimet. Useat Jaguar Sportin ja Tom Walkinshaw Racingin logot ympäri autoa muistuttavat mistä on kyse.

Tämä yksilö on vielä  käyty huolella läpi tämän vuoden puolella. Nyt kyseessä on melkoinen aarre Jaguarin superautoista kiinnostuneelle. Rahaa kannattaa varata varmuudeksi muutama miljoona dollaria, eli yksittäinen miljoona euroa ei riittäne.

Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: RM Sotheby’s 

Luetuimmat