25.4.2020

Huutokauppahelmet – Viimeinen Porsche 991

Viimeinen Porsche 911 - RM Sotheby's

Vuoden 2019 Porsche 911 Speedster 'Heritage Design' on viimeinen Porsche 991, joka tehtaalta koskaan valmistui. Nyt se huutokaupattiin hyväntekeväisyyttä varten.

Huutokaupattavana oli viimeinen Porsche 991 eli edellisen sukupolven 911. Porsche Cars North America lahjoitti yli 300 000 dollarin hinta-arviolla varustetun yksilön tuoton United Way Worldwide’s COVID-19 Community Response and Recovery -rahastoon koronaviruksen vaikutusta helpottamaan. Auto myytiin keskiviikkona 22.4.2020 huutokaupan loppuhinnalla 550  000 dollaria.

Porsche 911 Speedster Heritage rear quarter - RM Sotheby's

Jos edellä esiintyneet mallimerkinnän numerosarjat näyttävät kirjoituserheiltä niin lienee paikallaan palata hieman mallisarjan historiaan. Porsche 911 on vuodesta 1963 valmistettu automaailman ikoni, jonka tuotanto on jatkunut katkoitta nykypäivään eikä loppua näy vieläkään.

Porschen perinteisiin on kuulunut tehtaan sisäisessä kommunikaatiossa kolminumeroisten 9:llä alkavien numerosarjojen käyttö – pitihän 911 oikeastaan olla 901 ennen Peugeotin puuttumista asiaan. Edelliset takamoottoriauton sukupolvet ovatkin olleet 964, 993, 996, 997 ja sitten mystisesti 991. Tällä hetkellä myynnissä on vuonna 2019 esitelty tunnuksen 992 sukupolvi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viimeinen Porsche 991 – RM Sotheby’s

Viimeinen Porsche 991 on siis vuosimallin 2019 Porsche 911 Speedster 'Heritage Design', jossa loppuosa tarkoittaa valittua varustelua. Kyseessä on tunnistenumeroltaan viimeinen Zuffenhausenin tehtaalta koskaan rullannut 991 -sukupolven auto. Samalla se on myös yksi vain 1948:sta valmistetusta 991-sukupolven 911 Speedsteristä.

Porsche 911 Speedster Heritage side - RM Sotheby's

Vaikka jotakin yhtäläisyyksiä voidaan vetää yli 70 vuoden taakse aina ensimmäiseen Porschen 356 -yksilöön, on myös Speedster esiintynyt merkin mallistossa ensimmäisen kerran jo vuonna 1954. Voimakkaasti kallistettu tuulilasi ja kevyt kangaskatto on läsnä yhä Speedsterin viimeisimmässäkin iteraatiossa. Mielenkiintoisena yksityiskohtana moottorin päällä sijaitseva paneeli on suurin Porschen ikinä hiilikuitukomposiitista valmistama yksittäinen osa ­­– myös etulokasuojat ja etutavaratilan kansi on valmistettu samasta materiaalista.

Auton paras puoli lienee kuitenkin tekniikassa. Sen kuusipykäläinen käsivalintainen vaihteisto ja 4,0-litrainen vapaasti hengittävä kuusisylinterinen vastaiskumoottori on lainattu saman sukupolven Porsche 911 GT3 -mallista. Tässä autossa Weissachin Motorsport -osaston kutittelema moottori tuottaa 502 hevosvoimaa. Myös jousitus pohjautuu samasta paikasta lainattuun rakenteeseen ja komposiittikeraamijarrut on varustettu mustaksi maalatuin satuloin 'Heritage Design' -varustelun mukaisesti.

Tuo 'Heritage Design' -varustelu pitää sisällään muun muassa hopeisen maalipinnan ja tarrasarjan, jolla halutaan siirtää mielikuvaa merkin moottoriurheiluperinteisiin. Hätätilanteita varten Speedsterin päälle on pingotettavissa kangaskatto, mutta tuskin tämä tulee kovin paljon sadekelejä näkemään. Kaupan päälle sai muuten myös Porsche Design -kellon autossa käytetystä nahasta valmistetulla rannekkeella sekä samalla nahalla verhoillun kirjan tämän autoyksilön tuotannosta.

Kyseessä on kiistatta täysin ainutlaatuinen auto. Alle 30 mailia ajettu Porsche 911 Speedster 'Heritage Design' on samalla viimeinen Porsche 991. Onnittelut huutokaupan voittajalle, joka lahjoitti Porsche Cars North American välityksellä 550 000 dollaria hyväntekeväisyyteen koronatilanteeseen saaden siitä kivan muiston itselleen.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Porsche Cars North America Lähde: RM Sotheby’s

Luetuimmat