30.9.2021

IAA Mobility 2021 – autonäyttelyn uusi konsepti

Korona toi välivuoden isoihin kansainvälisiin autonäyttelyihin. Tänä vuonna Saksan iso autonäyttely järjestettiin ensimmäistä kertaa Münchenissä.

Frankfurtin autonäyttely vuonna 2019 oli monella tavalla epäonnistuminen. Näyttelyn kustannusten nousu oli useampien vuosien ajan karsinut osallistujia ja ainakin toistaiseksi viimeiseksi jääneessä Frankfurtin autonäyttelyssä jättimäisen näyttelyalueen lukuisat hallit kaikuivat tyhjyyttään. Myöskään ympäristöaktivistien mielenosoitukset näyttelyä kohtaan eivät helpottaneet tilannetta ja pian näyttelyn jälkeen järjestäjä ilmoitti lopettavansa jo perinteeksi muodostuneen IAA-nimellä kulkeneen näyttelyn.

Tänä vuonna IAA valloitti Münchenin keskustan.

Saksa on kuitenkin suuri automaa eikä IAA:n järjestäjänä toimiva VDA (Verband der Automobilindustrie) missään vaiheessa ilmoittanut luopuvansa autonäyttelystä. Maaliskuussa 2020 järjestäjä ilmoittikin, että seuraava näyttely pidettäisiin syyskuun alussa 2021 uudella konseptilla Münchenissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyyliä ammattimessuista

Frankfurtin jälkeen oli selvää, että konsepti vaatisi uudistamista. Kaikkien merkkien saaminen takaisin olisi ollut epärealistinen tavoite, joten järjestäjä lähti laajentamaan näyttelyä. Jo nimi ”IAA Mobility” viittaa aiempaa laajemmin liikkuvuuteen ja sitä oli myös tarjolla. Perinteisissä messuhalleissa jopa autonvalmistajia hallitsevammassa roolissa olivat esimerkiksi isot alihankkijat kuten Bosch, Continental ja ZF. Näiden lisäksi mukana oli hurja määrä pieniä osastoja, joilla autoiluun ja liikkumiseen liittyvät startup-yritykset kilpailivat näkyvyydestä. Tämä muistutti ehdottomasti enemmän ammattilaisilla suunnatusta verkostoitumismessuista kuin yleisölle suunnatusta autonäyttelystä.

Olisiko teillä hetki aikaa puhua vaihdelaatikoista?

Toki mukaan mahtui myös yksittäisiä autouutuuksia ja tulevaisuuden konsepteja perinteiseen malliin. Ne eivät kuitenkaan nousseet perinteisellä tavalla huomion keskipisteeksi.

Kiinalainen Wey keräsi paljon kiinnostuneita uuden Coffee 01 -mallin julkaisun yhteydessä.

Oman mausteensa näyttelyyn toivat vahvasti mukana ollut pyöräily. Kaksi näyttelyhallia oli täynnä polkupyöriä ja pyöräilyyn liittyviä varustevalmistajia. Tällä paikalle houkutellaan toki täysin uutta kohderyhmää, mutta tuskin kovin montaa pyörämessuille suuntaavaa kiinnostaa kierrelle kuuntelemassa autoissa tulevaisuudessa nähtävästä sensoritekniikasta.

Vauhdin hurmaa kahdella pyörällä.

Kaupungin valloitus

Uutena elementtinä IAA Mobility suuntasi näkyvästi myös näyttelykaupungin eli Münchenin keskustaan. Esimerkiksi perinteisiä valmistajia löytyi keskustan toreille rakennetuilta osastoilta enemmän kuin näyttelyhalleista. Kattavamman autotarjonnan lisäksi nämä kaikelle kansalle avoimet alueet tarjosivat messualuetta perinteisemmän autonäyttelyelämyksen tyylikkääksi rakennettujen osastojen muodossa.

Esimerkiksi Porschella ja Audilla oli osastot vain Münchenin keskustassa.

Nimensä mukaisesti IAA Mobility 2021 oli liikkuvuusnäyttely. Näyttelyn maksullinen osuus oli suunnattu huomattavasti aiempaa vahvemmin ammattilaisille ja näyttelyhalleissa mukana olevien alojen intohimoisille harrastajille. Perinteisempien osastojen tuominen kaupunkiin kaiken kansa ulottuville tuo puolestaan autoteollisuudelle varmasti näkyvyyttä yleisön keskuudessa, joka ei muuten tulisi edes harkinneeksi niin sanottuun autonäyttelyyn lähtemistä. Ensimmäisten tapahtuman jälkeisten kommenttien perusteella järjestäjä sekä yleisö on ollut kohtuullisen tyytyväinen näkemäänsä ja kokemaansa, joten jatkoa tällaiselle konseptille lienee luvassa.

Münchenin liikkuvuusnäyttelyn jälkihöyryissä katseet alkavat kuitenkin kääntyä jo kohti kevättä 2022. Geneven autonäyttely tekee tämän hetken tiedon mukaan paluun vuoden tauon jälkeen. Konsepti lienee lähempänä perinteistä näyttelyä ja tämä selviää meille helmikuun 17. päivä.

Teksti ja kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat