29.10.2019

Indianin uusi PowerPlus-moottori – suorituskykyisin amerikkalainen V2

PowerPlus

Amerikkalainen moottoripyörävalmistaja Indian on esitellyt uuden 108-kuutiotuumaisen moottorin. Myöhemmin syksyllä esitellään ensimmäiset moottoripyörämallit, joita PowerPlus-moottori vauhdittaa.

Vahvasti perinteisiin luottava, Amerikan vanhin yhä toimiva moottoripyörävalmistaja, Indian yllättää esittelemällä uuden tehokkaan nestejäähdytteisen V2-moottorin.

Valmistajan mukaan kyseessä on kaikkien aikojen suorituskykyisin amerikkalainen tuotantomoottoripyörän V2-moottori.

Tällä fraasilla Indian tarkoittanee vääntölukemaa, sillä vuosi sitten esitellyn FTR1200:n moottori tuottaa kaksi hevosvoimaa suuremman huipputehon, mutta häviää pienemmän iskutilavuutensa takia vääntölukemassa.

Uuden 108-kuutiotuumaisen (1769cc) PowerPlus-moottorin tehoksi ilmoitetaan 121 hevosvoimaa ja vääntöä se tarjoaa hulppeat 178 newtonmetriä.

Uutuus ei iskutilavuudeltakaan lyö ennätyksiä, vaan Indianin nykyään käyttämä ilmajäähdytteinen Thunder Stroke 111 -moottori on nimensä mukaisesti 111-kuutioituumainen, eli iskutilavuus on tutummissa yksiköissä ilmaistuna 1811 kuutiosenttimetriä.

PowerPlus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Scoutin moottorista mallia

PowerPlus-moottorin suunnittelussa Indian kertoo hyödyntäneensä pienemmässä Scout-mallissa käytettävää 1133-kuutioista moottoria lähinnä ulkonäön, kannen yläpuolisten nokka-akseleiden ja neliventtiilitekniikan suhteen. Siihen yhtäläisyydet myös valmistajan mukaan jäävät. Uuden V2-moottorin sylinterien välinen kulma on 60 astetta. Kuljettajan valittavissa on kolme tehoasetusta. Moottorin jatkeena on kuusipykäläinen vaihteisto.

Indian sanoo testanneensa PowerPlus-moottoria perusteellisesti ennen sen julkistamista. Simulaatiotestejä on ajettu yli miljoona mailia ja siihen sisältyy tehodynamometrissä ajetut testit. Lisäksi maantietestejä on ajettu yli 250 000 mailia.

Ensimmäisenä PowerPlus-moottori asennetaan tulevaan Challeger-malliin, joka Indianin mukaan tulee olemaan ominaisuuksiltaan hyperluokan bagger.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Indian

PowerPlus -moottori pähkinänkuoressa

  • Rakenne: 60-asteinen V2, kannen yläpuoliset nokka-akselit, 4 venttiiliä/sylinteri nestejäähdytys
  • Iskutilavuus: 1769 kuutiosenttimetriä (108 kuutiotuumaa)
  • Puristussuhde: 11:1
  • Teho: 90 kW (121 hv) / 5500 r/min
  • Vääntö: 178 Nm / 3800 r/min
  • Ruiskurungot: 52 mm
  • Vaihteisto: 6 vaihdetta

Luetuimmat