23.8.2019

Kahden kortin varassa: Fiatin tulevaisuus luottaa Pandaan ja 500-sähköautoon

Fiat logo

Fiat keskittyy kompaktiautoihin, ja yhtiön tulevaisuus rakennetaan Pandan ja sähköisen 500:n varaan.

Fiatin tulevaisuus on kahden pääkortin varassa: 500 ja Panda siivittävät italialaiskonsernin seuraavalle vuosikymmenelle.

Tällä hetkellä kaksikolla menee hyvin, yhdessä ne vastaavat noin kolmasosasta Euroopan pikkuautomarkkinoita. Varaa virheisiin siis ei ole.

Silti Fiat rohkenee tehdä seuraavasta 500-mallista vain täyssähköisen, ainakin mikäli englantilaiseen Autocariin on luottaminen.

–Tulevaisuuden tuotesuunnitelmamme vaatii oikean tasapainon kahden pilarin varaan: 500-mallisto ja perehautomallisto. Emme tule tekemään suuria autoja, emmekä premium- tai urheiluautoja, Fiatin toimitusjohtaja Olivier François kertoo Autocarille.

François kertoo Fiatin panostavan vielä C-segmenttiin (Golf, Focus, Corolla), muttei suurempiin. Fiatin strategian ytimenä on tarjota ratkaisuja moderniin kaupunkiliikkumiseen sekä perheiden kuljetustarpeisiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköinen 500

Fiat julkaisi täyssähköisen 500e:n jo vuonna 2012, mutta mallia on myyty vain Yhdysvalloissa.

Uuden täyssähköisen 500:n arvellaan saapuvan ensivuoden aikana. Autocar otaksuu auton käyttävän BMW i3 -tyylistä kaapparioviratkaisua takaistuimelle kulun helpottamiseksi. Fiat myös jatkaa 500-malliston kehittämistä: 500X-pikkumaasturi saanee seuraajan, mutta tila-auto 500L vaihdettaneen farmarityyliseksi 500-malliksi, joka palauttanee 500 Giardiniera -nimen.

Täyssähköisyyden kustannusten vuoksi uuden 500:n arvellaan olevan segmentissään varsin arvokas. Toisaalta François painottaa, ettei autossa tehdä kompromisseja, vaan kokonaisuus vastaa hintalappua. Täyssähköisellä 500:lla, ja myöhemmällä sähkö-Pandalla, Fiat pyrkii saavuttamaan Euroopassa satojen tuhansien täyssähköautojen myynnin. Sitä se tarvitsee sekä kilpailukyvyn säilyttämiseen, että kalliiden päästösakkojen välttämiseen.

Perheelle Panda

Fiat Panda
Nykyinen Fiat Panda saanee seuraajan parin vuoden päästä.

Monelle Fiatin asiakkaalle muodikas ja arvokas täyssähköauto ei kuitenkaan vielä ole vaihtoehto. Edullisen perheautomalliston ytimenä jatkaa Panda, jonka neljännen sukupolven oletetaan mukailevan Centoventi-konseptiauton ulkonäköä ja tyyliä. Pandan odotetaan saapuvan markkinoille vuonna 2021, ja muutama vuosi myöhemmin senkin mallistoa laajennetaan täyssähköversiolla.

Fiat Centoventi
Fiat Centoventi

Todennäköisesti Fiat hyödyntää Centoventi-konseptiautossa esiteltyä ideaa, jossa auton akkua voi laajentaa jälkikäteen ostamalla tai vuokraamalla lisämoduuleja. Laajennettavuus antaa yksinkertaisen työkalun tasapainoilla täyssähköisten pikkuautojen perusongelman ympärillä: pikkuautot ovat halpoja, akut ovat kalliita.

Tipon tilalle?

Fiat Tipon seuraajaksi Autocar epäilee pientä katumaasturia, joka kenties jakaa rakenteensa Jeep Renegaden ja Alfa Romeo Tonalen kanssa. Autocar myös epäilee uuden katumaasturin tyyliseikkojen noudattavan Pandan tapaan Centoventin linjoja.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Autocar, kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat