17.9.2016 Ajoneuvot Kaikkea se korealainen keksii: Euroopan ainoa Kia Carnival Hi-Limousine Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Carnival Hi-Limousine tarjoaa korealaista erikoisuutta Euroopassa. Kun uuden Kia Rion ensiesittely oli ohitse, tarjoutui lentokenttäkyyditykseen tavallista kummallisempi kulkine. Kian Euroopan pääkonttorin edustalla odotti musta tila-auto Carnival, jonka katon kiinteä korotus toi välittömästi mieleen Citroën BX Vanin. Veronkierto ei suinkaan ollut Kian motiivi varsin eriskummalliselle ratkaisulle. Outouden koko nimi kuuluu Kia Carnival Hi-Lumousine. Kyseessä on korealainen näkemys edustusautosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa koko hallitukselle Meidänkin markkinoilla taannoin nähty Carnival vetää nykysukupolvessaan kahdeksasta yhteentoista matkustajaa. Hi-Limousinea varten istuinmäärää on laskettu kahdeksaan. Neljästä kahden istuimen rivistä kolme ensimmäistä tarjoavat länsimaisellekin kohtuulliset tilat, mutta neljäs rivi on tavaratilasta ylös taittuva hätäratkaisu. Varsinaiset erikoisuudet löytyvät auton yläosasta. Kattokoroke ei varsinaisesti tarjoa pääntilaa, mutta kulku autoon helpottuu. Sisätilojen suunnittelijat ovat löytäneet korokkeesta tilaa muovisille puulistoille, ja onpa etuosaan mahtunut näyttöruutukin. Viihteellä merisairaaksi Karaoken sijaan näyttöruudulta avautuu Android-käyttöliittymä, jota hallitaan keskikonsolin lokeroon kätketyllä kaksipuoleisella kaukosäätimellä. Selkeämpi puoli tarjoaa tavalliset näppäimet, kääntöpuolelta löytyy länsimaiset aakkoset. ¨Käyttöjärjestelmän hiirtä ohjataan Nintendo Wiin tyyliin ohjainta kallistelemalla. Ilmeisesti Korean tiet ovat huipputasaiset, sillä saksalaisella tieverkolla ohjausyritykset vievät oloa kohti merisairautta. Verhojen vaikutus Ikkunoiden verhoja tarkastellessa aasialaisuudesta ei voi erehtyä. Länsimaisten nostettavien näkösuojien sijaan korealaiset luottavat kauniisti laskostuviin verhoihin, joiden avaaminen ja sulkeminen on perin työlästä. Omamassaltaan peräti 2 830 kiloinen jätti liikuu pehmeästi, mutta saksalaisten edustusautojen ylväydestä ei ole tietoa. Carnival Hi-Limousine sopineekin parhaiten metropolin ruuhkassa mateluun, sillä keula kätkee vain 145 hevosvoimaisen 2,2-litraisen dieselmoottorin. Kia Carnival Hi-Limousine on Euroopassa outolintu, ja syystäkin yksittäiskappale. Länsimaisessa kulttuurissa kuusihenkiselle edustustila-autolle tuskin olisi kysyntää (muistatteko R-sarjan Mercedeksen?), mutta siitä huolimatta on hienoa nähdä Kian tuovan Eurooppaan maistiaisia kotikulttuuristaan. Teksti ja kohisevat kännykkäkuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?