21.11.2015 Ajoneuvot Kasaritähti KITT kurvailee Suomessa – ässä autoksi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ritari Ässä David Hasselhoffin paras ystävä kykeni auttamaan sankarin kiipelistä ja auttoi saamaan pahikset satimeen. Kuskin valtakunta on täynnä mitä erilaisimpia kytkimiä. Salaperäisiä varoitusvaloja on kuin matkustajalentokoneen ohjaamossa. Ritari Ässän KITT-auton futuristinen kojelauta kaartuu kuskin ympärille. Keskellä ratin takana odottavat käskyttäjäänsä Auto cruise, Normal cruise ja Pursuit-kytkimet. Uskaltaisikohan noita painaa? Jätän väliin. Outoja ovat myös vihreä ja punainen neliskanttinen kytkin, joissa on ?-kysymysmerkki. Tiedä vaikka napin painallus singauttaisi heittoistuimella kuskin jorpakkoon! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tältä kuuluisuus näyttää ja kuulostaa: Sankarin paras ystävä Hämmennystä luo Propagation delay hrs -näyttö, mutta tuntilukua lienee tärkeätä seurata. Jos pahikset ovat kintereillä, avittanee Turbo boost -kytkin. Arvailujen varaan jäävät myös keskikonsolin Radar watts, Sensor range ja Approach warning sec. -toiminnot, mutta onneksi televisiosarjan sankari oli kaikkitietävä. Ja jos hän ei osannut toimia ajoissa tai oikein, edistyksellinen KITT-älyauto otti ohjat omiin käsiinsä. Uskomattomista kyvyistä tärkein oli se, että KITT kesti hyökkäykset ja pystyi lopulta pelastamaan sankarin mahdottomastakin kiipelistä. Ennakoi älyautoilua Yhdysvaltalainen Ritari Ässä -televisiosarja oli NBC-kanavan tuotantoa vuosina 1982–1986. Ritari Ässän ensimmäinen jakso esitettiin Suomessa 10. tammikuuta 1984 MTV:llä. Se nousi varsin suosituksi, ja nosti pääosaa esittäneen näyttelijä David Hasselhoffin tunnetuksi. Ritari Ässä (Knight Rider) kertoo David Hasselhoffin näyttelemän Michael Knightin ja KITT-auton (Knight Industries Two-Thousand) seikkailuista. KITT on erikoiskyvyillä ladattu Pontiac Trans Am vuosimallia 1982. Sarjaa on esitetty uusintoina MTV3-, Subtv- ja TV5-kanavilla. Nykysilmin katsottuna aika on tehnyt tehtävänsä sarjan juonenkäänteille, mutta auton älytekniikka on jo käytössä – tai tulossa käyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avustimista on tullut totta Ritari Ässän paras ystävä oli täynnään elektroniikkaa. Tuolloin 1980-luvun alussa oli vasta ajatusleikkiä, että auto kykenisi törmäyksen uhatessa jarruttamaan itse esimerkiksi tilanteessa, jossa sankari ratin takana on tiedoton. Nykyisin automaattinen hätäjarrutus on jo laajalti käytössä keskihintaisissa ja pienissäkin autoissa. Ihmeauton konepellin etuosassa keskellä oli ympäristöä luotaava punainen edestakaisin liikkuva valonauha, josta tiesi KITTin olevan alati valppaana vaarojen varalta. Samanlaista valppautta löytyy edistyneimmissä turva-avustimissa, jotka esimerkiksi havahduttavat kuskin infrapunakameran kuvalla siitä, että auton edessä pimeää tienpiennarta taivaltaa ihminen, jota on syytä varoa. Kuljettajan väsymys tarkkailussa KITT kykeni tarkkailemaan sankarin elintoimintoja ja ajokuntoa – mikä David Hasselhoffin yksityiselämän myöhempien toilailujen valossa oli osuvasti ennakoitu. Nykyautot kykenevät hälyttämään (e-call) automaattisesti apua kolaripaikalle, mikäli kuljettaja on esimerkiksi sairauskohtauksen ja tieltä suistumisen jäljiltä rusentuneessa autossa tiedottomana. Kuljettajan väsymystilan tai ajotavan oudon herpaantumisen havitseminen ovat olleet jo vuosikausia turva-avustimien kykyvalikoimassa. Nykyautojen avustinjärjestelmät havahduttavat rattia täristämällä torkahtaneen kuljettajan ja palauttavat auton automaattisella korjaavalla ohjausliikkeellä takaisin turvalliselle ajolinjalle. Itsenäisesti ajopäätöksiä tekevä auto oli 1980-luvulla tieteisfantasiaa, nykyisin jo osa autoiluarkea. Ja robottiautoilu eli autonominen ajaminen on sekin ollut jo vuosikausia vakavasti kehiteltävänä usean eri autonvalmistajan voimin. KITT kulki varsin rivakasti tarvittaessa. Kiihtyvyys oli niin huimaa, etteivät nykyautot taida samaan kyetä, vaikka kuivalla tienpinnalla nelivetoisen sähkö-Teslan kyvyt ovatkin hiuksia nostattavat, Tesla kun kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa – lähes äänettömästi. Puheohjattua toimintaa Ritari Ässässä ei tapettu aikaa päämäärättömällä ajelemisella, vaan umpikavalia rikollisia otettiin kiinni hengästyttävään tahtiin – jos oikein muistan. KITT-ihmeautolla ei koneena ollut tunteita mutta se osasi keskustella älykkäästi ihmisen kanssa. Särmikäs KITT viljeli sarkastista huumoria ja pottuili hyväntahtoisesti Michael Knightille. Sittemmin puheohjatut komennot ovat tulleet myös automaailmaan, joskin usein ne toimivat vain englanniksi eivätkä usein silloinkaan virheettömästi. Mutta jos ajaa vaikka Ford Mondeon uutta Vignale-mallia, voi selkeästi artikuloiden kertoa autolle englanniksi olevansa nälkäinen, jolloin auto tuo navigaattorin avulla näytölle lähimmät ruokaravintolat. Ikävä kyllä lounastarjouksista auto ei osaa vielä vinkata. Kirjoittaja koeajoi lyhyesti suomalaisomistajan KITT-näköisautoa, muttei saanut pahiksia satimeen. Teksti: Marko Jokela Kuvat ja video: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?