13.4.2023

Käytetyt erikoisuudet: Audi 80 – ja vieläpä GT-mallina

Audi 80 on nykyisen Audi A4 -malliston esi-isä.

Vuodesta 1995 tuotannossa ollut Audi A4 on ehtinyt jo viidenteen sukupolveen asti. Automallin historia on kuitenkin vielä sitäkin pidempi, sillä ennen ysärin puolivälistä alkanutta A4-aikakautta auto kantoi nimeä Audi 80.

Audi 80:n nimeämiskäytännöt olivat hivenen värikkäät. Samaa mallia myytiin ulkomailla nimellä Audi Fox (Pohjois-Amerikka ja Australia 1973–79), Audi 4000 (Pohjois-Amerikka 1980-87) ja Audi 5+5 (Australia 1981-83). Isommalla moottorilla ja paremmilla varusteilla varustettuja yksilöt nimettiin jossain vaiheessa myös nimellä Audi 90.

Audi 80 -mallia valmistettiin vuosien 1972-1995 välillä noin neljä miljoonaa yksilöä, kunnes mallinimi muutettiin vastaamaan nykyistä, eli Audi A4:ää. Sen verran A4 kuitenkin kunnioittaa kasikymppisen perinteitä, että sukupolvien nimeäminen siitä mihin se edelliseltä sukupolvelta jäi. Viimeinen Audi 80 -sukupolvi tunnettiin nimellä B4, kun taas ensimmäinen Audi A4 -sukupolvi oli luonnollisesti B5.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetyt erikoisuudet: Audi 80 GT

Tuorein käytetty erikoisuutemme löytyy Forssasta, jossa myydään toisen, eli B2-sukupolven Audi 80 -mallia. Vuosimallin 1986 ajoneuvo on itse asiassa viimeisiä B2-80 -malleja, sillä saman vuoden lopulla starttasi jo uuden B3-sukupolven myynti.

Näiden 37 vuoden aikana punaisen Audin mittariin on ehtinyt kertyä vain alta 200 000 kilometriä, täsmällisesti ilmaistuna 198 000 kilometriä. Auto näyttää kuvien perusteella varsin hyvin alkuperäiskunnossa säilyneeltä.

Tämän yksilön takaluukusta löytyy mallimerkinnän perästä kirjaimet GT, jotka viittaavat vuonna 1986 myytyyn erikoismalliin. Audi halusi vauhdittaa viimeisen mallivuoden myyntiä tarjoamalla 80-malliin eräänlaisen kevyemmän vaihtoehdon sporttisen GTE-mallin alle. GT-mallissa on GTE:stä tutut vakiovarusteet hieman urheilullisempia sisätuloja myöten, mutta moottorivaihtoehdot olivat GT:ssä astetta GTE:tä maltillisemmat.

Forssassa myytävässä ajoneuvossa onkin 1,8-litrainen ja 66 kilowatin (90 hevosvoimaa) tehoinen bensiinimoottori. Tätä kaasarikonetta kehutaan myynti-ilmoituksessa harvinaiseksi tuttavuudeksi. Audi 80 GT oli saatavissa myös nelivetoisena Quattrona, mutta tämä yksilö on etuvetoinen. Vaihteistona toimii manuaalilaatikko.

Urheilullisen sisätilan lisäksi Audi 80 GT on varustettu sumuvaloilla, 14-tuumaisilla kevytmetallivanteilla ja kattoluukulla. Yksityiskohdista silmiin pistää myös varsin sievä takaspoileri. Myynti-ilmoituksen mukaan auton mukana tulee kahdet renkaat, ja yhdessä kuvassa pilkistää myös useampi huolto- sekä käyttöohjekirja.

Audi on katsastettu viimeksi toukokuussa 2022, ja koska kyseessä on museoajoneuvo, tällä pitäisi olla ajoaikaa aina peräti vuoden 2026 kevääseen saakka.

Audi 80 GT-mallia haikailevan olisi hyvä varata autokaupoille ainakin 11 490 euroa, sillä samainen summa on kirjoitettu ajoneuvon hintalappuun.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat