18.2.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Ferrari 612 Scaglietti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari 612 Scaglietti on gran turismo, jonka V12-moottori sijaitsee edessä ja vetävät pyörät takana. Tästä Enzo Ferrari pitäisi. Ferrari 612 Scaglietti on herrasmiehen unelma pikkupoikien keskimoottorijulisteiden joukossa. Kyseessä on gran turismo eli tehokas ja ylellinen auto pitkien matkojen ripeään taittamiseen. Tässä tapauksessa istuinluku on 2+2 eli etuistuimien takaa löytyy pari hankalampikulkuista istuinta. Ferrari 612 Scaglietti on 2+2-paikkainen gran turismo, jonka konepellin alta löytyy vapaasti hengittävä V12. Sergio Scaglietti on tavallaan antanut nimensä tälle autolle. Hän oli Maranellossa sijainneen nimeään kantaneen muotoilu- ja koripajan perustaja. Sama koritehdas teki jatkuvasti yhteistyötä Ferrarin kanssa ja siksi Ferrari nimesi tämän toisen alumiinikorisen autonsa hänen mukaansa. Kyseessä on kunnianosoitus metallin muotoilun mestaria kohtaan. Numeroiden osalta nimeämispolitiikka on eriskummallinen. Tarkoituksena on varmaan ollut noudatella erästä Ferrarin nimeämistavoista, jossa litratilavuus ilmoitettiin alussa ja sylinterien määrä lopussa. 612 Scagliettin V12-moottori on kuitenkin 5,7-litrainen, joten tarina ontuu - ehkä Ferrarin omistaja ei menetä yöuniaan pienen pyöristelyn takia. Tämän viikon käytetty erikoisuus on vain noin 10 000 kilometriä ajettu metallimusta Ferrari 612 Scaglietti. Myös Kimi Räikkönen on ajanut aikanaan tällaisella, mutta toisaalta niin myös Yhdistyneen kuningaskunnan poliisivoimat. Jälkimmäiset saivat yhden Ferrari 612 Scagliettin käyttöönsä vuonna 2007. Tämä oli varustettu poliisivärityksen lisäksi myös HGTS-varustepaketilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Ferrari 612 Scaglietti Myynti-ilmoitusten joukosta esiin nousi tällä viikolla Ferrari 612 Scaglietti lähes 200 000 euron hinnallaan. Vuoden 2007 autolla on ajettu vain noin 10 000 kilometriä yhden omistajan omistuksen aikana. Tuntuu lähes koomiselta mainita, että tämä Ferrari on katsastettu toukokuussa 2018. Sisätilat on verhoiltu pääosin ruskealla nahalla. Mustaa väriä löytyy yksityiskohdista. Viikon käytetty erikoisuus on varustettu mustalla metallivärillä. Viisipuolaiset vanteet ovat yksinkertaisen tyylikkäät. Auto näyttää kuvissa juuri niin siistiltä kuin kilometrit ja hinnan huomioiden voisi olettaakin. Sisätiloissa matkaavaa tervehtii vaaleanruskea nahkaverhoilu, jota on koristeltu mustin terenauhoin. Musta kojelaudan päälipinta ei heijasta aurinkoa vaalean tavoin ja musta väri toistuu myös muissa yksityiskohdista. Sisätilojen muotoilu on kestänyt aikaa yllättävänkin hyvin. Kylkilinjasta on helppo päätellä suuren moottorin sijaitsevan edessä pitkän konepellin alla. Ferrari 612 ostetaan kuitenkin suurelta osin moottorinsa takia. Konepellin alta löytyy 5,7-litrainen V12, kuten jo aiemmin mainitsimme. Vapaasti hengittävä taidonnäyte tuottaa 539 hevosvoimaa, jolla saavutetaan yli 300 kilometrin tuntinopeus. Lyhyempi 0-100 km/h pyrähdys tapahtuu 4,2 sekunnissa. Toisin kuin seuraajansa Ferrari FF, 612 Scaglietti oli vielä takavetoinen. Voima välitetään moottorilta taka-akselin yhteyteen sijoitetulle vaihdelaatikolle. Tämänkertainen käytetty erikoisuus on tarkasti 612 Scaglietti F1A, jossa viimeiset kolme merkkiä viittaavat puoliautomaattivaihteistoon. Keskeltä puuttuva vaihdekulissi ja ratin takaa pilkottavat vaihdevivut paljastavat tämän yksilön puoliautomaattivaihteiston. Se oli myynnillisesti selvästi manuaaliversiota yleisempi. Ferrari 612 Scaglietti oli saatavina myös kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla, mutta se on todellinen harvinaisuus. Vain noin 7% koko tuotannosta myytiin perinteisellä vaihteenvalitsimella. Kuusivaihteinen puoliautomaattivaihteisto on varustettu ratin takana sijaitsevin vaihdevivuin. Massaa tällä Ferrarilla on lähes 2 tonnia, joten kyseessä on paljon enemmän gran turismo kuin puhdasverinen urheiluauto - ei sillä että kukaan olisi koskaan väittänyt mitään muuta. Kaksitoistasylinterisen vääntö riittää kyllä kuljettamaan autoa riittävän ripeään tahtiin. Aikanaan lähinnä ulkonäön osalta kritisoitu 612 Scaglietti noudattaa merkin perinteitä muun muassa edessä sijaitsevan V12-moottorinsa ansiosta lähemmin kuin keskimoottoriset Ferrarit. Aikanaan koeajoteksteissä ei löydetty juurikaan muuta purnattavaa kuin ulkonäkö. Jos 612 miellyttää silmää, voisi sen siis arvailla miellyttävän myös ratin takana. Näin mikäli pinkka kestää lähes 200 000 euron sijoituksen rekisteritunnukseen FS-612. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?