18.2.2019

Käytetyt erikoisuudet – Ferrari 612 Scaglietti

Ferrari 612 Scaglietti - Tori.fi

Ferrari 612 Scaglietti on gran turismo, jonka V12-moottori sijaitsee edessä ja vetävät pyörät takana. Tästä Enzo Ferrari pitäisi.

Ferrari 612 Scaglietti on herrasmiehen unelma pikkupoikien keskimoottorijulisteiden joukossa. Kyseessä on gran turismo eli tehokas ja ylellinen auto pitkien matkojen ripeään taittamiseen. Tässä tapauksessa istuinluku on 2+2 eli etuistuimien takaa löytyy pari hankalampikulkuista istuinta.

Ferrari 612 takapenkki - Tori.fi
Ferrari 612 Scaglietti on 2+2-paikkainen gran turismo, jonka konepellin alta löytyy vapaasti hengittävä V12.

Sergio Scaglietti on tavallaan antanut nimensä tälle autolle. Hän oli Maranellossa sijainneen nimeään kantaneen muotoilu- ja koripajan perustaja. Sama koritehdas teki jatkuvasti yhteistyötä Ferrarin kanssa ja siksi Ferrari nimesi tämän toisen alumiinikorisen autonsa hänen mukaansa. Kyseessä on kunnianosoitus metallin muotoilun mestaria kohtaan.

Numeroiden osalta nimeämispolitiikka on eriskummallinen. Tarkoituksena on varmaan ollut noudatella erästä Ferrarin nimeämistavoista, jossa litratilavuus ilmoitettiin alussa ja sylinterien määrä lopussa. 612 Scagliettin V12-moottori on kuitenkin 5,7-litrainen, joten tarina ontuu - ehkä Ferrarin omistaja ei menetä yöuniaan pienen pyöristelyn takia.

Ferrari 612 etu - Tori.fi
Tämän viikon käytetty erikoisuus on vain noin 10 000 kilometriä ajettu metallimusta Ferrari 612 Scaglietti.

Myös Kimi Räikkönen on ajanut aikanaan tällaisella, mutta toisaalta niin myös Yhdistyneen kuningaskunnan poliisivoimat. Jälkimmäiset saivat yhden Ferrari 612 Scagliettin käyttöönsä vuonna 2007. Tämä oli varustettu poliisivärityksen lisäksi myös HGTS-varustepaketilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Ferrari 612 Scaglietti

Myynti-ilmoitusten joukosta esiin nousi tällä viikolla Ferrari 612 Scaglietti lähes 200 000 euron hinnallaan. Vuoden 2007 autolla on ajettu vain noin 10 000 kilometriä yhden omistajan omistuksen aikana. Tuntuu lähes koomiselta mainita, että tämä Ferrari on katsastettu toukokuussa 2018.

Ferrari 612 Scaglietti sisusta - Tori.fi
Sisätilat on verhoiltu pääosin ruskealla nahalla. Mustaa väriä löytyy yksityiskohdista.

Viikon käytetty erikoisuus on varustettu mustalla metallivärillä. Viisipuolaiset vanteet ovat yksinkertaisen tyylikkäät. Auto näyttää kuvissa juuri niin siistiltä kuin kilometrit ja hinnan huomioiden voisi olettaakin.

Sisätiloissa matkaavaa tervehtii vaaleanruskea nahkaverhoilu, jota on koristeltu mustin terenauhoin. Musta kojelaudan päälipinta ei heijasta aurinkoa vaalean tavoin ja musta väri toistuu myös muissa yksityiskohdista. Sisätilojen muotoilu on kestänyt aikaa yllättävänkin hyvin.

Ferrari 612 kylkilinja - Tori.fi
Kylkilinjasta on helppo päätellä suuren moottorin sijaitsevan edessä pitkän konepellin alla.

Ferrari 612 ostetaan kuitenkin suurelta osin moottorinsa takia. Konepellin alta löytyy 5,7-litrainen V12, kuten jo aiemmin mainitsimme. Vapaasti hengittävä taidonnäyte tuottaa 539 hevosvoimaa, jolla saavutetaan yli 300 kilometrin tuntinopeus. Lyhyempi 0-100 km/h pyrähdys tapahtuu 4,2 sekunnissa.

Toisin kuin seuraajansa Ferrari FF, 612 Scaglietti oli vielä takavetoinen. Voima välitetään moottorilta taka-akselin yhteyteen sijoitetulle vaihdelaatikolle. Tämänkertainen käytetty erikoisuus on tarkasti 612 Scaglietti F1A, jossa viimeiset kolme merkkiä viittaavat puoliautomaattivaihteistoon.

Ferrari 612 ohjaamo - Tori.fi
Keskeltä puuttuva vaihdekulissi ja ratin takaa pilkottavat vaihdevivut paljastavat tämän yksilön puoliautomaattivaihteiston. Se oli myynnillisesti selvästi manuaaliversiota yleisempi.

Ferrari 612 Scaglietti oli saatavina myös kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla, mutta se on todellinen harvinaisuus. Vain noin 7% koko tuotannosta myytiin perinteisellä vaihteenvalitsimella. Kuusivaihteinen puoliautomaattivaihteisto on varustettu ratin takana sijaitsevin vaihdevivuin.

Massaa tällä Ferrarilla on lähes 2 tonnia, joten kyseessä on paljon enemmän gran turismo kuin puhdasverinen urheiluauto - ei sillä että kukaan olisi koskaan väittänyt mitään muuta. Kaksitoistasylinterisen vääntö riittää kyllä kuljettamaan autoa riittävän ripeään tahtiin.

Ferrari 612 Scaglietti takaa - Tori.fi
Aikanaan lähinnä ulkonäön osalta kritisoitu 612 Scaglietti noudattaa merkin perinteitä muun muassa edessä sijaitsevan V12-moottorinsa ansiosta lähemmin kuin keskimoottoriset Ferrarit.

Aikanaan koeajoteksteissä ei löydetty juurikaan muuta purnattavaa kuin ulkonäkö. Jos 612 miellyttää silmää, voisi sen siis arvailla miellyttävän myös ratin takana. Näin mikäli pinkka kestää lähes 200 000 euron sijoituksen rekisteritunnukseen FS-612.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat