7.11.2022

Käytetyt erikoisuudet: Iveco Massif – auto joka tappoi Santanan

Iveco Massif

Iveco Massifin sopassa oli mukana yllättävän monta keittäjää. Hämmentäjistä suurin ei kestänyt yhteistyöprojektin päättymistä.

Iveco on tunnettu sen valmistamista hyötyajoneuvoista, mutta mahtuupa yhtiön historiaan myös maastoajoneuvoja. Vuosina 2007-2011 valmistettu Iveco Massif kätki sisäänsä melko pitkän ketjun autovalmistajien välistä yhteistyötä.

Iveco Massif

Kuten jo auton ulkomuoto antaa hieman osviittaa, Iveco Massif perustui osaltaan Land Rover Defenderiin. Yhteistyö Ivecon ja Land Roverin välillä ei kuitenkaan ollut suoraa, vaan siihen tarvittiin espanjalaisia välikäsiä. Auton valmistamisesta vastasi Santana Motor Company ja Massif perustuikin espanjalaisvalmistajan Santana PS-10 -ajoneuvoon.

Eivätkä erilaiset yhteistyöt vielä tähän jääneet. Iveco Massifin tekniikasta vastasi pitkälle Fiat Chrysler Automobiles, vaikkakin sama tekniikka on päätynyt myös Iveco Dailyyn. Ei siis ihme, että Iveco Massif on näistä lähtökohdista päätynyt jopa Moottorin omaan Nimi muutettu -juttusarjaan.

Iveco Massif

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iveco Massif kaataa Santana Motor Companyn

Valtaosa valmistetuista Iveco Massifeista päätyi Italian armeijalle sotilaskäyttöön, mutta myös erilaiset kunnallispalvelut luottivat Massifiin. Kaikesta huolimatta auto ei ollut kaupallinen menestys. Tilanne alkoi kärjistyä vuonna 2010, kun Iveco alkoi miettiä tarkemmin Massifin tulevaisuutta.

Ivecon huolet eivät olleet tuulesta tempaistuja, vaan autot olivat myyneet odotettua huonommin ja niissä oli ollut erilaisia laatuongelmia. Myös Santanan ajautuminen ongelmiin toi synkkiä pilviä Massifin ylle. Santana oli lopettanut yhteistyönsä Suzukin kanssa vuonna 2009, jonka jälkeen Iveco oli yhtiön ainoa kumppani.

Iveco Massif

Lisäksi Santana oli erikoisessa tilanteessa, että se rakensi lisenssillä Land Rover Defenderiin perustuvaa autoa, jonka suurin kilpailija oli samainen auto.

Vuonna 2010 Iveco halusi lopettaa yhteistyön Santanan kanssa kokonaan, mikä oli samalla kuolinisku espanjalaistehtaalle. Yrityksen omistaja ollut Andalusian aluehallitus päätti vuonna 2011 sulkea Santana Motor -yhtiön ja sen autotehtaan, jonka seurauksena 1 341 henkilöä menetti työnsä.

Käytetty erikoisuus: Iveco Massif

Tämän viikon käytetty erikoisuutemme löytyy Järvenpäästä, jossa kaupan olisi vuosimallin 2008 Iveco Massif. Kilometrejä maastoauton mittaristoon on kertynyt ilmoituksen mukaan 246 000 kilometriä.

Massif on rekisteröity veroteknisistä syistä kaksipaikkaiseksi pakettiautoksi. Myyjän mukaan auto on mahdollista muuttaa vielä takaisin henkilöautoksi laittamalla siihen lisää penkkejä, joita myyjältä löytyy varastosta.

Iveco Massif

Auton tekniikka ei tarjoa suuria yllätyksiä, sillä Iveco Massifiin oli tarjolla vain yksi moottori- ja yksi vaihteistovaihtoehto. Tästä syystä tästäkin yksilöstä löytyy 107 kilowattinen (146 hevosvoimaa) 3.0 HPI dieselmoottori, jota hämmennetään kuudella vaihteella varustetulla manuaalivaihteistolla. Autossa on luonnollisesti myös kytkettävä neliveto manuaalinavoilla.

Vaikka Iveco Massif on jo tehtaalta tullessaan varsin maastokelpoinen ajoneuvo, tämän yksilön maastoajon ominaisuuksia on pyritty parantelemaan monellakin eri tavalla. Autosta löytyy ympärivuotiseen käyttöön soveltuvat AT-renkaat. Myös keulalle asennettu vinssi antaa Massifille itseluottamusta ajautua tarvittaessa pahempiinkin paikkoihin.

Iveco Massif

Käytännönläheisiä varusteita autossa ovat lukuisat lisävalot ympäri autoa, peruutuskamera ja jämäkkä kattoteline tikkailla. Myös korkeussäädettävä vetokoukku löytyy, jonka voi myös irrottaa kokonaan maastoajoon lähdettäessä.

Iveco Massifin hintalapussa seisoo tasan 15 000 euroa. Ilmoituksessa myyjä muistuttaa ostajakandidaatteja siitä, että Saksassa vastaavat autot maksavat noin 20 000 euroa.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat