16.12.2019

Käytetyt erikoisuudet – Maserati 4.24v II

Tori.fi - Maserati 4.24v II

Vain 490 kappaletta valmistettu Maserati 430 4v. on saatavilla tällä hetkellä hämmentävän edullisesti. Jäämme odottamaan Biturbon tulevaa hintakehitystä.

Maserati 4.24v II on Maserati Biturbon pitkän kehityksen tulos. Monista tarjotuista malliversioista tämä on vain yksi, mutta koko mallipaletti on mielenkiintoinen. Hinnat ovat pysyneet varsin matalina ja siten se tarjoaa edelleen edullisen tien italialaisen huippumerkin ratin taakse.

Maserati 425
Ensimmäinen neliovinen Maserati Biturbo oli mallikoodiltaan 425, josta ilmenee sekä ovien määrä että moottorin tilavuus vaikka nimeämispolitiikka ei aina näin toiminutkaan.

Maserati Biturbo esiteltiin ensimmäisen kerran vuoden 1981 loppupuolella. Sen syntyhistoriaan liittyi vahvasti sekä merkin ostanut Alejandro de Tomaso että Italian silloinen yli 2-litraisia moottoreita syrjinyt veropolitiikka. Maserati tahtoi rakentaa hieman Boraa ja Khamsinia edullisemman, mutta edistyksellisen ja tehokkaan urheiluauton.

Ensimmäinen Biturbo oli 2+2 -paikkainen coupé ja sen mukana esiteltiin uutta teknologiaa automaailmaan. Kyseessä oli ensimmäinen kahdella turboahtimella varustettu sarjatuotantoauto sekä ensimmäinen kolmella sylinterikohtaisella venttiilillä varustettu sarjatuotantoauto. Nämä oli asennettu alumiinilohkoiseen V6-moottoriin.

Maserati 430 4v.
Biturbon neliovisten mallien lippulaivaksi jäi lopulta Maserati 430 4v., jonka 2,8-litraiseksi kasvatettu kahdesti ahdettu V6-moottori tuotti lähes 280 hevosvoimaa.

Kaksi vuotta myöhemmin valikoimaan lisättiin neliovinen vaihtoehto. Se oli selvästi kaksiovista pidempi, sillä sekä peräylitys että akseliväli olivat suuremmat ja samalla kertyi myös noin 100 kilogrammaa lisämassaa. Myös Zagaton suunnittelema ja valmistama avokattoinen versio nähtiin.

Tälle perusrakenteelle rakennettiin autoja aina vuoteen 1997 asti eli yli 15 vuoden ajan useammalla mallinimellä. Biturbo oli Maseratille menestys erityisesti sen alkuvuosina ja yhteensä valmistettiin yli 40 000 autoa. Teholukemat vaihtelivat tuotannon aikana noin 180 ja 280 hevosvoiman välimaastossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Maserati 4.24v. II

Markkinoilta löytynyt Biturbo on Maserati 4.24v II ja se on käyttöönotettu kesäkuussa vuonna 1992. Uskomme mittarilukeman olevan auton myynti-ilmoituksesta nimen perästä löytyvä ”50tkm”, vaikka sitä ei erikseen itse ilmoitukseen olekaan merkitty. Auto on katsastettu viimeksi kesäkuussa 2019 aivan ajallaan.

Tori.fi - Maserati 4.24v II moottori
Moottorina on hiuksenhienosti alle 2-litrainen kahdesti ahdettu V6-moottori, jonka huipputeho on noin 240 hevosvoimaa.

Tätä kyseistä Maserati 4.24v II -mallia valmistettiin vain 490 kappaletta, mutta monia vain hieman eroavia malleja sitten enemmänkin. Myös tämän myöhemmän aikakauden päivitetyn Maserati Biturbon tapauksessa juuri tekniikka kiinnostaa ja se on toki nimensä veroinen.

Konepellin alta löytyy, alkuperäiselle ajatukselle uskollisesti, kahdella turboahtimella varustettu V6-moottori, jonka tilavuus on 1996 kuutiosenttimetriä. Teholukema on lähes 240 hevosvoimaa ja näin saavutettiin huippunopeudeksi yli 230 kilometriä tunnissa. Teho siirretään takapyörille viisivaihteisen manuaalivaihteiston kautta.

Tori.fi - Maserati 4.24v II ohjaamo
Sisätiloissa tarjoillaan Alcantaraa, nahkaa ja jalopuuta, jotta matkaajien on varmasti hyvä olla.

Harmaa metallinhohtoväri korostaa auton arvokasta asennetta. Alla pyörivät O.Z.:n valmistamat kevytmetallivanteet ja auton koko ulkoasu on varsin alkuperäistä vastaava. Mallipäivityksen mukana tulivat esimerkiksi erikoiset etuvalot.

Sisällä jatketaan italialaisen luksushuvilan tunnelmissa. Nahan ja jalopuun väliin on sijoitettu kevyet suikaleet Alcantaraa ja viimeksi mainittua löytyy myös kojelaudan päältä. Esimerkiksi takalasin peittävät verhot kuvastavat samalla sekä aikakautta että auton asemaa.

Tori.fi - Maserati 4.24v II paperit
Auton mukana toimitetaan myös asiaankuuluvaa dokumentaatiota.

Myyjä myöntää rehellisesti myynti-ilmoituksessa, että autossa on pientä harrastettavaa. Luonteikas Maserati ei välttämättä sovi kaikille, mutta asiaan vihkiytynyt löytää tunteiden palosta kaiken mitä autoiluun kuuluu. Mukaan tarjotaan myös jonkin verran varaosia sekä autoon kuuluvaa dokumentaatiota, jotta harrastaminen voi alkaa.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat