16.12.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Maserati 4.24v II Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vain 490 kappaletta valmistettu Maserati 430 4v. on saatavilla tällä hetkellä hämmentävän edullisesti. Jäämme odottamaan Biturbon tulevaa hintakehitystä. Maserati 4.24v II on Maserati Biturbon pitkän kehityksen tulos. Monista tarjotuista malliversioista tämä on vain yksi, mutta koko mallipaletti on mielenkiintoinen. Hinnat ovat pysyneet varsin matalina ja siten se tarjoaa edelleen edullisen tien italialaisen huippumerkin ratin taakse. Ensimmäinen neliovinen Maserati Biturbo oli mallikoodiltaan 425, josta ilmenee sekä ovien määrä että moottorin tilavuus vaikka nimeämispolitiikka ei aina näin toiminutkaan. Maserati Biturbo esiteltiin ensimmäisen kerran vuoden 1981 loppupuolella. Sen syntyhistoriaan liittyi vahvasti sekä merkin ostanut Alejandro de Tomaso että Italian silloinen yli 2-litraisia moottoreita syrjinyt veropolitiikka. Maserati tahtoi rakentaa hieman Boraa ja Khamsinia edullisemman, mutta edistyksellisen ja tehokkaan urheiluauton. Ensimmäinen Biturbo oli 2+2 -paikkainen coupé ja sen mukana esiteltiin uutta teknologiaa automaailmaan. Kyseessä oli ensimmäinen kahdella turboahtimella varustettu sarjatuotantoauto sekä ensimmäinen kolmella sylinterikohtaisella venttiilillä varustettu sarjatuotantoauto. Nämä oli asennettu alumiinilohkoiseen V6-moottoriin. Biturbon neliovisten mallien lippulaivaksi jäi lopulta Maserati 430 4v., jonka 2,8-litraiseksi kasvatettu kahdesti ahdettu V6-moottori tuotti lähes 280 hevosvoimaa. Kaksi vuotta myöhemmin valikoimaan lisättiin neliovinen vaihtoehto. Se oli selvästi kaksiovista pidempi, sillä sekä peräylitys että akseliväli olivat suuremmat ja samalla kertyi myös noin 100 kilogrammaa lisämassaa. Myös Zagaton suunnittelema ja valmistama avokattoinen versio nähtiin. Tälle perusrakenteelle rakennettiin autoja aina vuoteen 1997 asti eli yli 15 vuoden ajan useammalla mallinimellä. Biturbo oli Maseratille menestys erityisesti sen alkuvuosina ja yhteensä valmistettiin yli 40 000 autoa. Teholukemat vaihtelivat tuotannon aikana noin 180 ja 280 hevosvoiman välimaastossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Maserati 4.24v. II Markkinoilta löytynyt Biturbo on Maserati 4.24v II ja se on käyttöönotettu kesäkuussa vuonna 1992. Uskomme mittarilukeman olevan auton myynti-ilmoituksesta nimen perästä löytyvä ”50tkm”, vaikka sitä ei erikseen itse ilmoitukseen olekaan merkitty. Auto on katsastettu viimeksi kesäkuussa 2019 aivan ajallaan. Moottorina on hiuksenhienosti alle 2-litrainen kahdesti ahdettu V6-moottori, jonka huipputeho on noin 240 hevosvoimaa. Tätä kyseistä Maserati 4.24v II -mallia valmistettiin vain 490 kappaletta, mutta monia vain hieman eroavia malleja sitten enemmänkin. Myös tämän myöhemmän aikakauden päivitetyn Maserati Biturbon tapauksessa juuri tekniikka kiinnostaa ja se on toki nimensä veroinen. Konepellin alta löytyy, alkuperäiselle ajatukselle uskollisesti, kahdella turboahtimella varustettu V6-moottori, jonka tilavuus on 1996 kuutiosenttimetriä. Teholukema on lähes 240 hevosvoimaa ja näin saavutettiin huippunopeudeksi yli 230 kilometriä tunnissa. Teho siirretään takapyörille viisivaihteisen manuaalivaihteiston kautta. Sisätiloissa tarjoillaan Alcantaraa, nahkaa ja jalopuuta, jotta matkaajien on varmasti hyvä olla. Harmaa metallinhohtoväri korostaa auton arvokasta asennetta. Alla pyörivät O.Z.:n valmistamat kevytmetallivanteet ja auton koko ulkoasu on varsin alkuperäistä vastaava. Mallipäivityksen mukana tulivat esimerkiksi erikoiset etuvalot. Sisällä jatketaan italialaisen luksushuvilan tunnelmissa. Nahan ja jalopuun väliin on sijoitettu kevyet suikaleet Alcantaraa ja viimeksi mainittua löytyy myös kojelaudan päältä. Esimerkiksi takalasin peittävät verhot kuvastavat samalla sekä aikakautta että auton asemaa. Auton mukana toimitetaan myös asiaankuuluvaa dokumentaatiota. Myyjä myöntää rehellisesti myynti-ilmoituksessa, että autossa on pientä harrastettavaa. Luonteikas Maserati ei välttämättä sovi kaikille, mutta asiaan vihkiytynyt löytää tunteiden palosta kaiken mitä autoiluun kuuluu. Mukaan tarjotaan myös jonkin verran varaosia sekä autoon kuuluvaa dokumentaatiota, jotta harrastaminen voi alkaa. Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?