27.7.2022

Koeajo: DS 9 E-tense 4×4 360 Plug-in Hybrid – matalan auton korkea muoti

DS 9 E-Tense 4x4 360 Plug-in Hybrid Rivoli lataushybridi DS9 sedan berline plugari neliveto

DS 9 tuo tieteisfiktioharrastajalle mieleen avaruusaseman, mutta autopuolella kyseessä on ranskalaisen tyylimerkin lippulaiva. Iso sedan tuo hyvällä tavalla mieleen Peugeotin ja Citroënin historian. Hyvää: mukavuus, tyyli, yksityiskohdat. Huonoa: lataushybridien hinnoittelu.

Periaatteessa DS:n ei pitäisi kaivata enää esittelyä, mutta lyhyenä kertauksena Citroënin malliversioina 2009 aloittanut ranskalaismerkki siirtyi omaksi täysmerkikseen 2015. Merkin ajatuksena on tarjota tyyliä ja premium-elementtejä sisarmerkkeihin verrattuna. Oletettavasti merkki pitää lokeronsa myös Stellantis-merkkijengissä. tsenäistymisen jälkeen DS on pyrkinyt rakentamaan omaa mallistoa, jonka kehittely on edennyt hiukan verkkaisesti. Nyt vuorossa on jopa hiukan yllättäen DS 9, joka on iso sedan hiukan premiumimpaa ranskalaisautoa etsiville.

DS 9 E-Tense 4x4 360 Plug-in Hybrid Rivoli lataushybridi DS9 sedan berline plugari neliveto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

“Se lausutaan berline”

Ranskalainen iso sedan on autotyyppi, jolla on sitkeä fanikerho, mutta pieni ja innokas kannattajajoukko ei vielä yksin myy autoja. Mitä DS 9 sitten tarjoaa automarkkinoille?

DS:n keulamaskista huolimatta melko rauhallisesti muotoiltu 9 antaa vahvan ensivaikutelman jopa asuntolainaharmaana. Valojen designissa näkyvät kristallihenkiset yksityiskohdat, jotka ovat tuttuja sisarmalleista. Takana vilkut on nostettu ylös takalasin viereen, viitaten alkuperäiseen Citroën DS:ään. Porrasperämallisen auton tavaratila on 510 litraa, joskin tila kutistuu joillain mukavuusvarusteilla 473 litraan.

Sisällä teemana on muhkeus, sillä istuinten voimakas muotoilu ja keskikorkea keskitunneli jakavat etuistuinpaikat selkeästi omiksi tiloikseen. Tilaa on takanakin ruhtinaallisesti varsinkin reunapaikoilla. Ministeriautoluokkaan DS 9 ei aivan yllä, mutta auto soveltuu selvästi kyydityksiin. Jopa kartturin istuimen siirtely onnistuu sähköisesti takapenkiltä. Opera Rouge Rubis -sisätilateema näyttää viininpunaisine nahkoineen upealta ja tuntuu luokassaan hyvältä. Kuviointien ja ompeleiden yksityiskohtia voi ihailla useampaankin kertaan ja kojelaudassa keskipaikan on vallannut B.R.M:n kello.

Tietoviihdejärjestelmien osalta DS 9:n pitkä julkistus näkyy, sillä muutamat sisarmallit ovat saaneet jo uudemman polven järjestelmät. Digimittariston osalta ero ei ole suuri, joskin osa näyttävistä animaatioista viivyttää viestin toimittamista. 12-tuumaisissa näytöissä DS on hakenut jälleen omaa tyyliän tuttujen salmiakkivinoruutujen muodossa. Tietoviihdejärjestelmällä tulee toimeen, mutta uudempia sisarmalleja ei kannata pälyillä liiaksi.

Lataamiskynnys

Liikkeessä DS 9 on miellyttävä luotsattava. Performance Line -varustetaso pitäisi periaatetasolla kieltää koko DS:n mallistosta, sillä autoissa ei ole kyse suorituskyvystä paikoin komeista hevosvoimista huolimatta. Lataushybridivoimalinjalla tehoa on riittävästi vaivatomaan liikkumiseen ja yksi akullinen riitti sekalaisella koelenkillä noin 45 kilometrin sähköajoon. Äänetön sähkö sopii auton luonteeseen hyvin, vaikka bensiinimoottorikaan ei mylvi matalilla kierroksilla. Automaattivaihteisto hoitaa työnsä hyvin, mutta ei erinomaisesti.

DS 9 E-Tense 4x4 360 Plug-in Hybrid Rivoli lataushybridi DS9 sedan berline plugari neliveto

Voimalinjan ominaisuudet ovat tuttuja PSA:n muista lataushybrideistä, eli nelivedossa taka-akseli luottaa sähkömoottoriin. Lataamisessa käytössä on vain yksi vaihe, rajoittaen sopivien 7,4 kW -latauspaikkojen löytymistä. Parhaimmillaan lataaminen tyhjästä täyteen tapahtuu noin tunti 45 minuutissa ja suko-latauksella aikaa kannattaa varata seitsemän tuntia.

Koska auton sukupuussa kummittelee alkuperäinen iso kissa, on DS 9:llä tietty maine kannettavana taikamatto-osastolla. Kameraohjattu iskunvaimennus reagoi epätasaisuuksiin hyvin, joten kulku on mukavaa, mutta auto ei jää myöskään heilumaan. DS on löytänyt hyvän tasapainon trendikkään pintanapakkuuden ja löllöpehmeyden välistä. Ohjausta voi luonnehtia enimmäkseen harmittomaksi.

DS 9 E-Tense 4x4 360 Plug-in Hybrid Rivoli lataushybridi DS9 sedan berline plugari neliveto

Maailman tapahtumista johtuen DS 9:n saapuminen on viivästynyt jonkin verran. Toinen erikoisuus on lataushybridiversioiden hinnoittelu pelkkää bensiiniversiota merkittävästi kalliimmaksi. Kun bensiiniversion hinnat alkavat 53 015 eurosta, on vastaava lataushybridiversio 62 422 euroa. Nelivetomalleina DS 9:n hinnat ovat 80 000 euron molemmin puolin, jolloin myös kilpakumppaneita etsitään eri tasolta.

DS 9 E-Tense 4x4 360 Plug-in Hybrid Rivoli lataushybridi DS9 sedan berline plugari neliveto

Toisaalta DS 9 tarjoaa selkeän vaihtoehdon perinteisille premium-sedaneille ja on kaikkien etu, että markkinoilta löytyy vaihtoehtoja. Jos DS:n ero muihin PSA-ryhmän tuotteisiin on malliston alaoksilla hiukan häilyvä, näyttävät DS 7 Crossback ja DS 9 selkeästi mistä merkissä on kyse.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Lisää aiheesta

DS 9 E-tense 4x4 360 Plug-in Hybrid Rivoli+

Hinta alkaen

80 020 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

86 903 €

Moottori

Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 597 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä).

Teho

147 kW (200 hv), 600 r/min

Vääntö

300 Nm (3000 r/min)

Vääntö

300 Nm (3000 r/min)

Akku

Sähkömoottorit 81 + 83 kW. Akuston teoreettinen energiasisältö 11,9 kWh. Lataus 7,4 kW (1x32A).

Toimintamatka

51 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

265 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,6 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,8 (yhd.)

CO2-päästöt

41 g/km

Mitat

pituus 4934 mm, leveys 1932 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2895 mm
Tavaratila: 510 l
Omamassa: 1909 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1300 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat