Ajoneuvot | Koeajo | 7.6.2020

Koeajo: Kawasaki Ninja 1000 SX yhdistää urheilullisuuden aiempaa parempiin matkailuominaisuuksiin

Enemmän urheilullisuutta ja lisää matkailuun sopivia ominaisuuksia ja varusteita. Onko näiden kahden ominaisuuden yhdistäminen mahdollista? Kawasaki Ninja 1000 SX osoittaa, että on. Hyvää: moottorin joustava luonne, parantunut mukavuus, ominaisuuksiltaan upeat Bridgestonen ensiasennusrenkaat. Huonoa: puutteellinen suoja ajoviimaa vastaan, vaihdeavustimen vaatima suuri poljinvoima.

Jaa artikkeli

Mallivuodelle 2020 uudistui pyörän lisäksi myös mallinimi: Z 1000 SX jäi historiaan ja uusi nimi on Kawasaki Ninja 1000 SX. Uudistuksia ovat muun muassa Euro 5 -moottori, mittaristo, vakionopeudensäädin, quickshifter-vaihdeavustin, kuljettajan valittavat ajotilat – ja myös muotoilua on päivitetty. Onko uutuus Ninja-mallinimensä veroisesti urheilullisempi, selviää koeajolla.

Kawasaki Ninja 1000 SX

Parannuksia kabiinissa

Uuden muhkeamman satulan ansiosta kuljettaja istuu enemmän pyörän päällä kuin sisällä. Myös matkustajan satula on nyt entistä mukavammaksi pehmustettu. Neljään eri asentoon korkeussäädettävä tuulilasi toimii muuten hyvin, mutta lasin kapeuden ja pystyhkön istuma-asennon takia ylävartalon suoja on enemmän sporttipyörämäinen kuin matkailuun riittävä.

Kawasaki Ninja 1000 SX

Uusi väri-TFT-mittaristo on sekä kontrastiltaan että luettavuudeltaan hyvä. Mittariston hallinta vasemman kahvan painikkeilla on loogista, ja käyttöliittymää voi luonnehtia selkeäksi. Vain vakionopeudensäätimen nappeihin joutuu kurkottelemaan peukalolla.

Moottori on tiukentuneista päästönormeista huolimatta yhtä tehokas kuin aikaisemmin. Se on myös ominaisuuksiltaan vahva ja kuminauhamainen. Kone vetää kuutosvaihteella puhtaasti tyhjäkäyntikierroksilta 30 km/h nopeudesta alkaen.

Vaihteisto on välitetty matka-ajon kannalta turhan lyhyeksi: kuutosvaihteella 4 000 kierrosta vastaa vain 92 km/h nopeutta. Laatikko on sujuvatoiminen, mutta vaihdeavustinta käytettäessä vaaditaan reilusti poljinvoimaa pienemmälle vaihdettaessa. Kulutus nousee siistissäkin ajossa helposti yli 5,5 litran sadalla, jolloin tankkausväliksi muodostuu noin 300 kilometriä.

Jousitukselle kiitosta

Jousitus on säädetty mukavuuspainotteiseksi, ja routavaurioiden runtelemalla tielläkin pyörä ”ui” pehmeästi epätasaisuuksien yli. Jousituksen monipuoliset säätömahdollisuudet ovat hyödyksi, kun kuorma kasvaa matkatavaroilla tai kyytiläisellä. Jarrut ovat urheilupyörätasoa: ne ovat tehokkaat, mutta voimantarve on kuitenkin pieni.

Kawasaki Ninja 1000 SX

Vuonna 2011 markkinoille tullessaan Z 1000 SX oli käytännössä nakumalli Z 1000, johon oli asennettu katteet. Nyt malli on kehittynyt selvästi sivistyneemmäksi ja monikäyttöisemmäksi. Varustetasokin on noussut matkailun edellyttämälle tasolle. Kaiken kaikkiaan Kawasaki on onnistunut keskenään ristiriitaisten matkailuominaisuuksien ja urheilullisuuden yhdistämisessä hyvin, joskin painotus on enemmän sporttisuuden puolella.

Jaa artikkeli

Keskustelu