6.6.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia Rio 1,2 LX – katoavaa kansanperinnettä alle kahden kymppitonnin hintaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Rion hinnat alkaen -malli on varustettu tekniikalla, jota ei välttämättä muutamien vuosien päästä enää automaailmassa nähdä lainkaan. Hyvää: Äänettömyys, väljät tilat, alhainen hinta. Huonoa: Ohjaus, moottorin vääntö, istuinten tuki. Kia Rio on korealaisvalmistajan yksi syömähammas. Pienillä autoilla on monilla markkinoilla paikkansa ja Kia Rio on Suomessakin ollut yksi kokoluokkansa myydyimpiä autoja vuosikaudet. Viime vuonna Kia Rion markkinaosuus putosi paljon edellisvuodesta, mutta se säilytti silti kokoluokassaan suosikin paikan. Kia Rio oli viime vuonna Suomessa kaikkien automallien ensirekisteröintitilastossa sijalla 24, vuonna 2021 peräti sijalla kahdeksan. Rion malliston hinnat alkaen malli on 1,2-litraisella moottorilla ja manuaalivaihteella varustettu 18 198 euroa maksava LX-malli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilman turboa ja manuaalivaihteella Kian voimalinja voi olla katoavaa kansanperinnettä – kahdestakin syystä. Automaattivaihteistot yleistyvät koko ajan autoissa entistä enemmän ja voi myös olla, että Rion hinnat alkaen -mallin tapaan manuaalivaihteistoa ei pian ole saatavilla lainkaan. Toinen syy, miksi Kian voimalinja voi olla pian menneisyyden tuote, on sen moottorin ahtamattomuus, turboa siinä ei ole. Rion moottori on siis vapaasti hengittävä ja käytännössä moottorin laiskuus tulee hyvin nopeasti esille autolla ajaessa. Se on sanalla sanoen laiska. Kiihdytyksissä, moottoritien liittymissä, siellä missä kiihtyvyyttä tarvitaan, autolla täytyy olla koko ajan survomassa pienempää vaihdetta sisään, että moottori saa tarpeeksi ”happea” ja jaksaa vetää. Moottoritienopeuksiin kiihdyttäminen vaatii kärsivällisyyttä ja vaikka kaasua polkee kuinka, tuntuu, että hirveän paljon ei tapahdu. Kun autolta vaatii vetoa, moottori on kuitenkin yllättävän säyseä äänimaailmaltaan. Silloin kun vetoa ei tarvitse, äänimaailma on vieläkin säysempi, sillä Rion moottori käyntiäänet kantautuvat matkustamoon yllättävän vähän. Myöskään auton renkaiden elämöinti kuuluu matkustamoon varsin maltillisesti. Kelvollinen alustatuntuma Rion ajettavuus on ihan tyydyttävällä tasolla. Ohjaustuntuma Riossa on tosin vasteeton keskialueella, ohjausta vaivaa myös keskialueella tietynlainen tahmeus. Vaihteiston hämmentäminen on tahmeaa myös, vaihdekepin liikkeet ovat Riossa jäykät. Auton alustatuntuma on kelvollista, ei mitään ylitsevuotavan erinomaista, mutta sellaista, mitä laadukkaalta pieneltä autolta sopii odottaa. Rion etuistuimissa on niukka sivuttaistuki, etuistuin on varsinkin selkänojan osalta laimeasti muotoiltu. Rion hallintalaitteet ovat erittäin selkeät ja auton käytettävyyttä lisää paljon tietoviihdejärjestelmän lisävarusteena saatava 8-tuumainen näyttö, jolloin autoon saa muun muassa älypuhelimen peilauksen johdottomana. Vision Pack tuo myös Rioon projektiotyyppiset ajovalot kulmavalotoiminnolla, sekä LED-päiväajovalot ja sumuvalot eteen. Myös sähkötoimiset takaikkunat tulevat Rioon lisävarusteena Vision Packin mukana. Väljät sisätilat Kia Rio on tiloiltaan yllättävän väljä ollakseen pikkuauto. Ohjaamossa on hyvin tilaa varsinkin sivusuunnassa. Takapenkillekin mahtuu aikuinen ja tavaratilan reilu 300 litraa perusmuodossaan ei häviä monelle kokoluokkaa suuremmallekaan autolle. Kun Riosta kaataa takaistuimet, tilaa on jo yli tuhat litraa, joka myös on paljon. Penkit kaadettuna Rion kyytiin mahtuu jopa polkupyörä ilman, että siitä tarvitsee irroittaa etupyörää. Moni autonvalmistaja on pidentänyt takuutaan sen jälkeen kun Kia julkisti seitsemän vuoden takuun. Kian tarjoama takuu on kuitenkin verraton lisä myös Riossa. Rion antama vastine puolestaan paranee roimasti, jos valitsee hinnat alkaen mallin sijaan seuraavan version. Vajaan 2 000 euron lisärahalla saa jo 100 hevosvoiman verran turboahdettua voimaa – toisin sanoen käytettävyyttä. Automaattivaihteistoa siihen hintaan ei vielä heru, mutta manuaaliin saa yhden pykälän lisää hämmennettävää. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Kia Rio 1,2 LX Hinta alkaen 18 198 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 412 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, vapaasti hengittävä, etuveto, 5v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 62 kW (84 hv), 6 000 r/min Vääntö 118 Nm (4 000 r/min) Vääntö 118 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,1 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4065 mm, leveys 1450 mm, korkeus 1725 mm, akseliväli 2580 mm Tavaratila: 325–1103 l Omamassa: 1045–1143 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 910 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?