Ajoneuvot | Koeajo | 8.7.2020

Koeajo: kolmipyöräinen Yamaha Niken GT varusteltiin myös matkakäyttöä varten

Matkakäyttöön suunniteltu Yamaha Niken GT-varustelu tekee pyörästä monipuolisemman ominaisuuksiltaan, onpa suunnitelmissa sitten pidemmät ajorupeamat tai vain työmatkat kauppareissuineen. Hyvää: etupään pito ja ohjattavuus, huomioarvo, GT-varustepaketin hinnoittelu. Huonoa: paino, sivulaukkujen vetoketjusuljenta.

Jaa artikkeli

Kolmipyöräinen Yamaha Niken GT on suunniteltu raideleveydeltään niin kapeaksi, että se luokitellaan moottoripyöräksi eikä kolmipyöräiseksi. Se ei myöskään pysy itsestään pystyssä, vaan pysähdyttäessä on laskettava jalat maahan. Etupää näyttää massiiviselta ja leveältä, mutta kokonaisleveys ei ole tavallista moottoripyörää suurempi.

Yamaha Niken

1 500 eurolla lisää varusteita

GT-varustelu tuo mukanaan 25-litraiset sivulaukut, leveämmän ja korkeamman tuulilasin, mukavuusistuimet kuljettajalle ja matkustajalle, kiinnipitokahvat matkustajalle, keskiseisontatuen sekä lämpökahvat. Hintaero perusmalliin on kohtuulliset 1 544 euroa.

Erikoisen keularakenteen käytännössä unohtaa, kun lähtee ajamaan. Niken käyttäytyy lähes samalla tavoin kuin perinteinen moottoripyörä: erona on ainoastaan tarkempi ja tunnokkaampi ohjaus. Vähäinen irtosora tai ajoradalla oleva öljy ei kaada Nikeniä yhtä helposti kuin kaksipyöräistä moottoripyörää. Ackermann-keularakenne sallii 45 asteen kallistuksen, joka riittää yleisillä teillä kaikissa tilanteissa. Soralla kaksi etupyörää vakavoittavat menoa, ja samalla takarenkaan pienet luistot eivät tunnu vaarallisilta.

Mukavuutta pitkillekin matkoille

Sekä kuljettajan että matkustajan istuimilla viihtyy helposti vaikka tankillisen kerrallaan. Sivulaukkuihin mahtuu helposti ainakin yhden hengen muutaman päivän matkatavarat. Vetoketjun sijaan toivelistalle jää laukkujen jämäkämpi avausmekanismi.

Yamaha Niken

Lämpökahvojen teho ja tehonsäädöt ovat riittävät. Tuulilasi suojasi 180-senttistä testikuljettajaa mainiosti ilman häiritsevää turbulenssia. Suoralla tiellä Niken kulkee vakaasti eikä lähde vahingossa kääntymään katseen suuntaan, jos kuljettaja ihailee maisemia. Pitkillä matkoilla mukavuutta parantaa vakionopeudensäädin.

Yamaha Niken

115-hevosvoimainen moottori riittää tarjoamaan mainion suorituskyvyn, joskin 267 kilon paino ja etupään lievä yläpainoisuus verottavat aavistuksen sekä hauskuudesta että suorituskyvystä. Quickshifter-vaihdeavustin mahdollistaa isommalle vaihteelle vaihtamisen ilman kytkintä. Koeajokulutukseksi vaihtelevassa maantiepainotteisessa ajossa mitattiin tasan viisi litraa sadalla.

Pari vuotta sitten esitellyn Nikenin ominaisuudet pääsevät paremmin oikeuksiinsa GT-varustelun myötä. Lisävarusteena tarvitaan enää navigointivälineet, ja Niken on valmis pidemmillekin matkoille. Jos mukaan tulee matkustaja, niin silloin kannattaa harkita takalaukkua tavarankuljetuksen lisäkapasiteetiksi.

Jaa artikkeli

Keskustelu