7.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: KTM 1290 Super Adventure S – Kolme pyörää yksissä kuorissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM on pakannut sporttipyörän suorituskyvyn, luksusmatkapyörän varustetason ja adventuren ajo-ominaisuudet uuteen KTM 1290 Super Adventure S:ään. Hyvää: suorituskyky, kattava varustelu, Travel Pack -varustepaketin edullinen hinnoittelu. Huonoa: suuri istuinkorkeus hankaloittaa käsittelyä. Vielä muutama vuosi sitten 160 hevosvoimaa olisi ollut kunnioitettava lukema isolle sporttipyörälle. Nyt KTM:n uuden 1290 Super Adventuren teholukemaksi ilmoitetaan sama 160 hevosvoimaa. Kyseessä onkin brutaalin tehokas, mutta samalla monipuolinen adventurepyörä. Iso V2-moottori on viritysasteeseen nähden varsin sivistynyt. Halutessaan sillä voi ajaa rauhallisesti matalilla kierroksilla. Kun kaasukahvaa kääntää reilummin, ärjyy moottori miehekkäästi tarjoten hulppean suorituskyvyn. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valmis matkalle Matkaominaisuudet ovat kunnossa, sillä väljän ajoasennon lisäksi kuljettaja on hyvin suojassa ajoviimalta. Tuulilasin korkeus on säädettävissä helposti ajon aikana. Vakionopeussäädin, avaimeton käyttöjärjestelmä ja monipuolinen ajotietokone täydentävät matkavarustusta. Kaarreajovalot hyödyntävät kallistusantureiden tietoja ja sisäkaarteen puolelle syttyy lisää valotehoa sitä mukaa kun kallistuskulma kasvaa. Sivulaukkujen kiinnitysjärjestelmä on uusittu, ja ”puolikelluvat” sivulaukut saavat pyörän tuntumaan vakaammalta suurissa ajonopeuksissa. Korkeudestaan huolimatta pyörä tuntuu vakaalta myös vauhdikkaassa mutkatieajossa. WP:n valmistama semi-aktiivinen jousitus toimii ”taikamaton” lailla tasoittaen epätasaisuudet. Brembon tehokkaat jarrut herättävät luottamusta ja tehon lisäksi myös niiden tuntuma on ensiluokkainen. Ainoa urheilullisessa ajossa häiritsevä seikka on, että kaasusta päästettäessä veto ei katkea heti vaan vasta pienellä viiveellä. Tähän lienee syynä moottorijarrua pienentävä MSR-järjestelmä, joka pitää kaasuläppiä hieman raollaan vähentäen moottorijarrutuksen määrää. Kohtuuhintaan lisäominaisuuksia Travel Pack -lisävarustepaketti on käytännössä pelkkä ohjelmistomuutos, jonka ansiosta pyörä saa monta mukavuutta parantavaa toimintoa. Quickshifter+ -vaihdeavustin mahdollistaa vaihteiden vaihtamisen sekä ylös että alas ilman kytkintä. KTM My Ride -järjestelmä puolestaan saa mittariston toimimaan älypuhelimen näyttönä. MSR-järjestelmä rajoittaa moottorijarrutusta ja mäkilähtöavustin helpottaa liikkeelle lähtöä mikäli on jouduttu pysähtymään ylämäkeen. Yhteensä tämä ohjelmistopaketti maksaa vain 711 euroa. KTM 1290 Super Adventure S on seikkailupyörä, sporttipyörä ja matkapyörä yksissä kuorissa. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero Lisätietoja: www.ktm.com/1290-super-adventure-s KTM 1290 Super Adventure S Koeajetun auton hinta varusteineen 21 987 € Moottori Bensiinimoottori 1301 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 118 kW (160 hv), 8750 r/min Vääntö 140 Nm (6750 r/min) Vääntö 140 Nm (6750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 860/875 mm, kuivapaino 215 kg, akseliväli 1560 mm, tankin tilavuus 23 litraa. Rengaskoko edessä 120/70ZR19, takana 170/60ZR17. Huoltoväli 15 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?