6.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz Vito uudistui, mutta vanhaakin jäi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore dieselmoottori ja automaattivaihteisto tähdittävät Mercedes-Benz Vito -faceliftiä, mutta ikäkin tuntuu paikka paikoin. Hyvää: sivistynyt moottori, ajettavuus. Huonoa: viivyttelevä neliveto, poljinkäyttöinen seisontajarru. Mercedes-Benz Vito uudistui merkittävimmin kaksilitraisen OM 654 -turbodieselin osalta. Tätä moottoria ei ole ennen Vitossa nähty: valmistajan henkilöautoissa kyseinen kone otettiin käyttöön vuonna 2016 ja Viton pikkubussiversio V-sarjassa toissa vuonna. Tehoversiot ovat Viton tapauksessa astetta maltillisemmat eli 136, 163 ja 190 hv, ja etuja on valmistajan mukaan nähtävillä erityisesti kulutus- ja päästöpuolella. Samalla automaattivaihteisto on nyt kaksi pykälää parempi eli yhdeksänportainen (manuaalilaatikon saa keskitehoiseen versioon). Vetotapana on tämän moottorin yhteydessä takaveto ja lisähintaan neliveto. Lisäksi on saatavana 1,8-litrainen diesel etuvetoisena sekä täyssähkömalli eVito. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jopa ilmajousituksella Maskin ja sisätilojen lievien viilausten ohella liitettävyydet ovat monipuolistuneet. Uutuusvarusteista koeajoautossa ei ollut ilmajousitusta, joka tuli loppusyksystä tarjolle niin V-sarjaan kuin Vitoonkin sähköversiot mukaan lukien. Myös digitaaliseksi muuntuva taustapeili, joka turvaa takanäkyvyyden vaikka kuormatila olisi täynnä, jäi myöhempien tutustumisten varaan. Turvavaruste- ja miksei mukavuusvarustepuolenkin tärkein uutuus on mukautuva vakionopeudensäädin, joka toimii käytännössäkin moitteetta ja yllättäviinkin edessä autoilevien kaistanvaihtoihin pehmeästi reagoiden. Säädintä käytetään edelleen perinteisellä mersun vivulla toisin kuin valmistajan henkilöautoissa. Osittain hieno voimalinja Ajettu Vito-yksilö oli laajan malliston kolmesta koripituudesta keskimmäinen, keskilinjaa se edusti myös teholtaan, ja lisälistalta oli ruksittu niin automaatti kuin nelivetokin. Tuore moottori/vaihteistoyhdistelmä liikuttaa Vitoa kuten nykyaikaista pakua pitääkin, siis äänettömästi, värinättömästi ja voimakkaasti. Kulmikkainta kastia kokonaisuudessa edustaa 45/55-perusvoimanjaolla toteutettu neliveto, joka tuntuu tietyissä tilanteissa hieman liiankin takapainotteiselta. Esimerkiksi jyrkän jäämäen juurella auto ehtii miltei kaivautua paikoilleen ennen kuin singahtaa etuvetoavun turvin eteenpäin. Sen sijaan liukkaissa mäkilähdöissä neliveto pelaa kuten pitääkin. Vanhanaikainen yksityiskohta on myös polkimella käytettävä ja vivusta mekaanisesti vapautettava seisontajarru – perimersumaisen käytön omaksuneet eivät tosin varmaankaan kiinnitä moiseen erityishuomiota. Astetta henkilöautomaisempi Ajomukavuutta ei voi moittia, joskaan pitkittäissuuntaista tilaa ei ohjaamossa ole sen enempää kuin kilpailijoissa – näkyvästi kuormatilaan työntyvästä väliseinästä huolimatta. Seinän materiaalikaan ei lasikuituisuudessaan herätä ainakaan premium-ajatuksia. Muuten tavaratila-asiat ovat normaalit suorine seinineen ja riittävästi aukeavine ovineen, mutta koeajoautossa katse osui led-valojen puutteeseen. Yksi etu auton muotoilussa sitä paitsi erottuu: suipon yleismuotonsa ansiosta Vito näyttää useimpia pakettiautoja henkilöautomaisemmalta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz Vito 116 CDI 4x4 3.05/32K keskipitkä A2 A Hinta alkaen 54 251 € Koeajetun auton hinta varusteineen 63 312 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 120 kW (163 hv), 4200 r/min Vääntö 380 Nm (1200–2400 r/min) Vääntö 380 Nm (1200–2400 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 5140 mm, leveys 2020 mm, korkeus 1860 mm, akseliväli 3200 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta