24.9.2022

Koeajo: Royal Enfield Classic 350 – klassinen, yksinkertainen ja helppo

Royal Enfield Classic 350 koeajo

Royal Enfield palaa Suomen markkinoille tauon jälkeen. Malliston klassisin malli on jo nimensäkin perusteella Classic 350. HYVÄÄ: ajamisen keveys ja helppous, käytännöllisyys, polttoainetalous HUONOA: ulkopuolisten liiallinen kiinnostus ajotauoilla

Classic 350:n edellinen sukupolvi esiteltiin 2009 ja kahdentoista vuoden aikana sitä ehdittiin valmistaa yli kolme miljoonaa kappaletta. Koeajoon saimme uunituoreen mallin, joka on muokattu täyttämään uusimmat päästömääräykset mutta muut muutokset ovat hillittyjä.

Pyörä tuntuu satulaan istahtaessa selvästi ilmoitettua 195 kilogrammaa kevyemmältä ja 805 millimetrin istuinkorkeutta matalammalta. Syinä ovat matala painopiste ja kapeat runko ja satula.

Royal Enfield Classic 350 koeajo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uunituoreen pyörän lähes äänetön tyhjäkäynti

Tyhjäkäynti on lähes äänetöntä, ja samoin ykkösvaihde kytkeytyy ilman mainittavaa kolahdusta. Vaihteet on välitetty lyhyiksi, ykkösellä nopeus nousee noin 50 kilometriin tunnissa, kakkosella kahdeksaankymppiin ja kolmosella rikkoutuu juuri ja juuri satasen mittarinopeus. Kaikkiaan vaihteita on viisi, mikä on riittävä määrä.

Korkeimmillaan nopeusmittarin neula nousee noin 120 kilometrin lukemaan, ja kunhan uunituoreella pyörällä ajetaan vähän lisää kilometrejä, niin luultavasti se vetreytyy vielä vähän kovempiin nopeuksiin.

Pitkäiskuisen moottorin vahvuus on tasainen vääntö lähes tyhjäkäynniltä alkaen, eikä moottoria tarvitsekaan normaalissa ajossa kierrättää huipputehon 6100 kierrokselle asti. Viitosvaihteella moottori vetää sujuvasti jo 50-60 kilometrin tuntinopeudesta alkaen.

Ryhdikkäästi eteenpäin

Ajoasento on ryhdikkään pysty. Hallintalaitteiden sijoittelu on hyvää, samoin niiden toiminta. Nopeusmittari on analoginen ja muut tiedot kertoo lcd-näyttö, jota ohjataan kytkinkäden etusormella.

Kaasun vaste on pehmeä eikä nykäisyä tunnu moottorijarrutukselta vedolle tai toisinpäin siirryttäessä. Sekä edessä että takana on levyjarrut. Jarrujen teho ja tuntuma ovat pyörän luonteeseen nähden riittävät, ja turvallisuudesta huolehtii ABS-järjestelmä.

Polttoainetaloudellista ajoa

Valmistaja ilmoittaa polttoaineen kulutukseksi 2,63 litraa sadalla, jolloin tankillinen riittää noin 500 kilometrin matkalle. Reippaalla tyylillä ajetussa koeajossa kulutus nousi tasan kolmeen litraan, mikä on linjassa valmistajan ilmoituksen kanssa.

Royal Enfieldin vahvuuksia ovat tekniikan yksinkertaisuus ja ajamisen helppous. U-käännökset sujuvat leikittelevän helposti ja mutkiinkin pyörä kääntyy lähes ajatuksen voimalla. Kallistusvaraa on riittävästi ja jousitus toimii pyörän hintaluokka huomioiden melkeinpä kiitettävästi. Renkaat ja jousitus selviävät kunnialla myös kohdalle osuneesta soratieosuudesta.

Pinnavanteet, kromattu pakoputki ja monivärimaalaus yhdessä klassisen ulkonäön kanssa  ovat varmasti monille ne syyt, miksi Royal Enfield Classic 350 hankitaan. Silti ei kannata väheksyä sen ominaisuuksia, se soveltuu hyvin niin työmatkakäyttöön kuin vapaapäivien viettoonkin kaupunkiajossa tai mutkateillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Royal Enfield Classic 350

1-syl. nelitahtimoottori 349 cm3
ilmajäähdytys
5 vaihdetta, ketjuveto
15 kW (20,5 hv) / 6 100 r/min
27 Nm / 4 000 r/min

Mitat
Istuinkorkeus 805 mm
Akseliväli 1390 mm
Polttonestesäiliö 13 l

Massa tankattuna 195 kg

Rengaskoko
edessä 100/90-19
takana 120/80-18

Takuu 3 vuotta

Hinta 6 150 €

Royal Enfield Classic 350 koeajo

Luetuimmat