24.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Royal Enfield Classic 350 – klassinen, yksinkertainen ja helppo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Royal Enfield palaa Suomen markkinoille tauon jälkeen. Malliston klassisin malli on jo nimensäkin perusteella Classic 350. HYVÄÄ: ajamisen keveys ja helppous, käytännöllisyys, polttoainetalous HUONOA: ulkopuolisten liiallinen kiinnostus ajotauoilla Classic 350:n edellinen sukupolvi esiteltiin 2009 ja kahdentoista vuoden aikana sitä ehdittiin valmistaa yli kolme miljoonaa kappaletta. Koeajoon saimme uunituoreen mallin, joka on muokattu täyttämään uusimmat päästömääräykset mutta muut muutokset ovat hillittyjä. Pyörä tuntuu satulaan istahtaessa selvästi ilmoitettua 195 kilogrammaa kevyemmältä ja 805 millimetrin istuinkorkeutta matalammalta. Syinä ovat matala painopiste ja kapeat runko ja satula. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uunituoreen pyörän lähes äänetön tyhjäkäynti Tyhjäkäynti on lähes äänetöntä, ja samoin ykkösvaihde kytkeytyy ilman mainittavaa kolahdusta. Vaihteet on välitetty lyhyiksi, ykkösellä nopeus nousee noin 50 kilometriin tunnissa, kakkosella kahdeksaankymppiin ja kolmosella rikkoutuu juuri ja juuri satasen mittarinopeus. Kaikkiaan vaihteita on viisi, mikä on riittävä määrä. Korkeimmillaan nopeusmittarin neula nousee noin 120 kilometrin lukemaan, ja kunhan uunituoreella pyörällä ajetaan vähän lisää kilometrejä, niin luultavasti se vetreytyy vielä vähän kovempiin nopeuksiin. Pitkäiskuisen moottorin vahvuus on tasainen vääntö lähes tyhjäkäynniltä alkaen, eikä moottoria tarvitsekaan normaalissa ajossa kierrättää huipputehon 6100 kierrokselle asti. Viitosvaihteella moottori vetää sujuvasti jo 50-60 kilometrin tuntinopeudesta alkaen. Ryhdikkäästi eteenpäin Ajoasento on ryhdikkään pysty. Hallintalaitteiden sijoittelu on hyvää, samoin niiden toiminta. Nopeusmittari on analoginen ja muut tiedot kertoo lcd-näyttö, jota ohjataan kytkinkäden etusormella. Kaasun vaste on pehmeä eikä nykäisyä tunnu moottorijarrutukselta vedolle tai toisinpäin siirryttäessä. Sekä edessä että takana on levyjarrut. Jarrujen teho ja tuntuma ovat pyörän luonteeseen nähden riittävät, ja turvallisuudesta huolehtii ABS-järjestelmä. Polttoainetaloudellista ajoa Valmistaja ilmoittaa polttoaineen kulutukseksi 2,63 litraa sadalla, jolloin tankillinen riittää noin 500 kilometrin matkalle. Reippaalla tyylillä ajetussa koeajossa kulutus nousi tasan kolmeen litraan, mikä on linjassa valmistajan ilmoituksen kanssa. Royal Enfieldin vahvuuksia ovat tekniikan yksinkertaisuus ja ajamisen helppous. U-käännökset sujuvat leikittelevän helposti ja mutkiinkin pyörä kääntyy lähes ajatuksen voimalla. Kallistusvaraa on riittävästi ja jousitus toimii pyörän hintaluokka huomioiden melkeinpä kiitettävästi. Renkaat ja jousitus selviävät kunnialla myös kohdalle osuneesta soratieosuudesta. Pinnavanteet, kromattu pakoputki ja monivärimaalaus yhdessä klassisen ulkonäön kanssa ovat varmasti monille ne syyt, miksi Royal Enfield Classic 350 hankitaan. Silti ei kannata väheksyä sen ominaisuuksia, se soveltuu hyvin niin työmatkakäyttöön kuin vapaapäivien viettoonkin kaupunkiajossa tai mutkateillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Royal Enfield Classic 350 1-syl. nelitahtimoottori 349 cm3 ilmajäähdytys 5 vaihdetta, ketjuveto 15 kW (20,5 hv) / 6 100 r/min 27 Nm / 4 000 r/min Mitat Istuinkorkeus 805 mm Akseliväli 1390 mm Polttonestesäiliö 13 l Massa tankattuna 195 kg Rengaskoko edessä 100/90-19 takana 120/80-18 Takuu 3 vuotta Hinta 6 150 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta