1.2.2018

Koeajo: se urheilullisempi Bobber – Triumph Bonneville Bobber Black

Triumph Bonneville Bobber Black

Mustan värin lisäksi Triumph Bonneville Bobber Black tarjoaa enemmän asennetta ja ajo-ominaisuuksia. Hyvää: parannettu jousitus ja jarrut, ulkonäkö, moottorin sivistynyt luonne. Huonoa: istuimen pituussäätö hankala, pieni tankki.

Viime vuonna esitelty Bonneville Bobber osoittautui brittivalmistajan koko 115-vuotisen historian nopeimmin myyväksi malliksi. Tuotekehitysosastolla ei silti jääty lepäämään laakereilla, vaan perus-Bobberin rinnalle suunniteltiin kaudelle 2018 reilusti parannettu versio, Triumph Bonneville Bobber Black.

Triumph Bonneville Bobber Black

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Selvä ero ajettavuudessa

Heti ensimmäisessä kiertoliittymässä huomaa Bobber Blackin kääntyvän mutkaan herkemmin. Syynä on perusmallin 19-tuumaiseen verrattuna kolme tuumaa pienempi eturengas. Lisäksi 16-tuumainen paksuhko eturengas sopii paremmin bobber-tyyliin. Vauhdin kasvaessa huomaa etupään käyttäytyvän jämäkämmin. Hoikat KYB-teleskoopit on korvattu selvästi tuhdimmilla 47-millisillä Showa-teleskoopeilla. Ne sekä parantavat ajettavuutta että muodostavat sopusuhtaisen parin uuden eturengaskoon kanssa.

Triumph Bonneville Bobber Black

Jäykältä näyttävä perä kätkee sisäänsä siististi piilotetun monojousituksen. Takana joustomatkaa on 77 milliä ja edessä 90 milliä. Teräviä röykkyjä sisältävällä mutkatiellä kyydin tasaisuus yllättää, sillä jousituksen lisäksi paksujen renkaiden jousto tasaa alustan epätasaisuuksia.

Triumph Bonneville Bobber Black

Värinätön ja vääntävä

1200-kuutioisesta rivimoottorista Triumph käyttää lisänimeä HT, high torque eli vääntömoottori. Se kuvaa osuvasti moottorin luonnetta. Veto on puhdasta lähes tyhjäkäynniltä alkaen eikä normaalissa ajossa tarvitse nostaa kierroksia yli 4000:n. Värinät loistavat poissaolollaan. Tähän auttaa sekin, että vaihteisto on välitetty todella harvaksi. Kuutosvaihteella satasen mittarinopeudessa kierroksia on vain 2600.

Triumph Bonneville Bobber Black

Parantunut suorituskyky vaatii myös paremmat jarrut. Perusmallin yhden levyn järjestelmä on vaihtunut tuplalevyihin ja jarrusatuloiksi Brembot. Tehojarrutuksissa riittää kolmen sormen käyttö etujarrukahvalla, normaaleissa ajotilanteissa kaksikin sormea.

Triumph Bonneville Bobber Black

Ulkoisesti selvin ero on musta väri. Tarjolla on sekä kiiltävä että mattamusta vaihtoehto. Ajovalot on vaihdettu led-valoihin DRL-päivävaloilla ja varustukseen kuuluu nyt myös vakionopeussäädin. Parannukset nostavat hintaa 1400 eurolla. Koeajon perusteella satsaus kannattaa. Paras ominaisuus on kuitenkin ulkonäkö, joka saa kuljettajan naaman virneeseen ja herättää keskustelua jokaisella pysähdyksellä.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative

Lisätietoja: www.triumphmotorcycles.com/bonneville/bobber-black

Triumph Bonneville Bobber Black

Hinta alkaen

18 350 €

Moottori

Moottori 1200 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

57 kW (76 hv), 6100 r/min

Vääntö

106 Nm (4000 r/min)

Vääntö

106 Nm (4000 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 690 mm, kuivapaino 237,5 kg, akseliväli 1510 mm, tankin tilavuus 9,1 litraa. Rengaskoko: edessä 130/90B16, takana 150/80R16. Huoltoväli: 16 000 km.

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat