24.4.2023

Koeajo: Sedan, crossover vai katumaasturi? Citroën ë-C4X haluaa olla kaikkea

Citröen Ë-C4X on perhekäyttöön soveltuva sähköauto, jonka toimintamatka muistuttaa menneestä. Hyvää: ajomukavuus, kulutus, tyyli Huonoa: toimintamatka maltillinen

Citröenin uusi sähköautomalli on samaan aikaan poikkeuksellinen ja tavanomainen automalli. Muotoilunsa puolesta Ë-C4X on sedan, mutta mukana on elementtejä katumaasturimaailmasta, sillä kylkeen on riipaistu seikkailumuovit. Lopputulos on sekasikiö crossoveria, sedania ja katumaasturia.

Muotoilullinen sekamelska on noussut autoteollisuuden uudeksi aallonharjaksi. Kun ostajat eivät osaa millaisen automallin haluavat, on tällaisilla automalleilla tarjota jokaiselle jotakin. Ja kaiken kukkuraksi trendikkäästi sähköllä.

Citröen on kuitenkin mukavan näköinen automalli. Sedanin hengen mukaileminen tuo mukaan pientä persoonaa, sillä katumaasturipullaa on saatu järsiä ensimmäisen sukupolven Nissan Qashqain julkaisemisen jälkeen lähes jokaisen uuden automallin kanssa.

Ë-C4X:n voimalinjassa on paljon tuttua, sillä PSA-konsernilla vastaavaa on käytetty laajasti. Sähkömoottori on teholtaan 100 kW (136hv) ja väännöltään 260 Nm. Toimintamatkaa luvataan 50 kW akulla parhaimmillaan 360 kilometriä.

Arvot ovat hintaluokassaan tyypilliset. Sport-asennolla Citröen Ë-C4X kiihtyy sataseen 9,7 sekunnissa, eli suurimmalle osalle aivan riittävästi. Sähkömoottorin tuoma välitön voiman tunne paikkaa tehovajetta ja polttomoottoriin tottuneelle fiilis voi olla jopa ripeä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Virtaa sisään sadan kilowatin vauhdilla

Ranskalaismerkki on saanut loihdittua autoonsa paperilla varsin ripeän latauksen. Vilkkaimmillaan virtaa otetaan sisään CCS-portista 100 kW nopeudella, mutta viileällä kelillä ja täydemmällä akulla selvästi vähemmän. 80 prosentin varaustilaan päästään valmistajan ilmoituksen mukaan kuitenkin puolessa tunnissa, mikä ei aina ole ranskisten kohdalla aina realiteetti. Type 2 -latauksen nopeus  on 11 kW.

WLTP-vertailuarvo kertoo Sitikan kulutuksen olevan 16 kWh / 100 km, mikä pitää paikkansa ainakin koeajon perusteella. Itse asiassa autolla on helppoa alittaa vertailuarvo, mikäli jaksaa pitää kaasujalkaa edes hieman kurissa.

Useamman sadan kilometrin koeajon aikana keskikulutus pyöri 16–16,5 kWh tienoilla, vaikka kulutuksen optimointiin ei tullut käytännössä kiinnitettyä lainkaan huomiota. Oheinen kulutuslukema kestää jopa reipasta moottoritieajoa, mikä on usein myrkkyä sähköautojen toimintamatkoille.

Edelleen mukavaa kyytiä

Citröen on kautta aikain panostanut autojensa mukavuuteen, eikä sähköversio tee tässä poikkeusta. Koeajettu versio on varustettu mukavuusalustalla, joka ei sähköauton tapauksessa tarjoa samanlaista pehmeyttä kuin polttomoottoriversioissa. Kyse lienee pitkälti sähkömallin lisääntyneestä painosta, minkä vuoksi tuntumaa on pitänyt jämäköittää. Mukava se toki on edelleen.

Toinen leimallinen piirre löytyy ohjaamosta. Etuistuimet ovat kuin lepotuolit, niin ulkoisesti kuin tuntumaltaan. Sivuttaistukea onneksi löytyy paremmin kuin muutaman vuoden takaisessa C3:ssa, eli mutkassa ei luiskahda apukuskin syliin.

Ohjaamossa on kaikki mukavasti paikallaan. Vaihdevalitsimena toimii konsernin muista autoista tuttu minimalistinen liukukytkin, joka on sijoitettu vaihdekepin kohdille. Mittaristo on digitaalinen ja muokattavissa omaan silmään sopivaksi. Keskikonsolin näyttö on reippaan kokoinen ja loogisesti toimiva.

Hytissä on hyvin tilaa suuremmallekin porukalle ja tavaratilaa sopivasti. Litroissa konttiin mahtuu 510 yksikköä, mikä mahdollistaa mökkiviikonlopun viidelle hengelle tai suuremman ostosreissun.

Citröen Ë-C4X:ssä ei ole juuri moittimisen paikkoja, ellei sellaiseksi laske maltillista toimintasädettä ja tehoreserviä. Sähköautoissa tarjoillaan tätä nykyä reipasta suorituskykyä, eikä 0–100 km/h kiihdytyksessä ole tavatonta alittaa 5 sekunnin rajapyykki. Siihen Citröen ei ole halunnut lähteä, vaan kiihtyvyyslukemat tuplataan. Toimintasäteen kasvattaminen vaatisi sekin selkeästi suurempaa akkua, mikä nostaisi hankintahintaa.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Citröen Ë-C4X Shine 50 kWh

Hinta alkaen

46 300 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

47 450 €

Moottori

Sähkömoottori, etuveto

Teho

100 kW (130 hv)

Vääntö

260 Nm

Vääntö

260 Nm

Akku

Akuston kapasiteetti: netto 46 kWh, brutto 50 kWh

Toimintamatka

360 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,5 s

Huippunopeus

150 km/h

Kulutus l/ 100 km

16 kWh / 100 km (vapaakenttä)

Mitat

pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2670 mm
Tavaratila: 510 l
Omamassa: 1584 kg

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat