24.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Sedan, crossover vai katumaasturi? Citroën ë-C4X haluaa olla kaikkea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citröen Ë-C4X on perhekäyttöön soveltuva sähköauto, jonka toimintamatka muistuttaa menneestä. Hyvää: ajomukavuus, kulutus, tyyli Huonoa: toimintamatka maltillinen Citröenin uusi sähköautomalli on samaan aikaan poikkeuksellinen ja tavanomainen automalli. Muotoilunsa puolesta Ë-C4X on sedan, mutta mukana on elementtejä katumaasturimaailmasta, sillä kylkeen on riipaistu seikkailumuovit. Lopputulos on sekasikiö crossoveria, sedania ja katumaasturia. Muotoilullinen sekamelska on noussut autoteollisuuden uudeksi aallonharjaksi. Kun ostajat eivät osaa millaisen automallin haluavat, on tällaisilla automalleilla tarjota jokaiselle jotakin. Ja kaiken kukkuraksi trendikkäästi sähköllä. Citröen on kuitenkin mukavan näköinen automalli. Sedanin hengen mukaileminen tuo mukaan pientä persoonaa, sillä katumaasturipullaa on saatu järsiä ensimmäisen sukupolven Nissan Qashqain julkaisemisen jälkeen lähes jokaisen uuden automallin kanssa. Ë-C4X:n voimalinjassa on paljon tuttua, sillä PSA-konsernilla vastaavaa on käytetty laajasti. Sähkömoottori on teholtaan 100 kW (136hv) ja väännöltään 260 Nm. Toimintamatkaa luvataan 50 kW akulla parhaimmillaan 360 kilometriä. Arvot ovat hintaluokassaan tyypilliset. Sport-asennolla Citröen Ë-C4X kiihtyy sataseen 9,7 sekunnissa, eli suurimmalle osalle aivan riittävästi. Sähkömoottorin tuoma välitön voiman tunne paikkaa tehovajetta ja polttomoottoriin tottuneelle fiilis voi olla jopa ripeä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Virtaa sisään sadan kilowatin vauhdilla Ranskalaismerkki on saanut loihdittua autoonsa paperilla varsin ripeän latauksen. Vilkkaimmillaan virtaa otetaan sisään CCS-portista 100 kW nopeudella, mutta viileällä kelillä ja täydemmällä akulla selvästi vähemmän. 80 prosentin varaustilaan päästään valmistajan ilmoituksen mukaan kuitenkin puolessa tunnissa, mikä ei aina ole ranskisten kohdalla aina realiteetti. Type 2 -latauksen nopeus on 11 kW. WLTP-vertailuarvo kertoo Sitikan kulutuksen olevan 16 kWh / 100 km, mikä pitää paikkansa ainakin koeajon perusteella. Itse asiassa autolla on helppoa alittaa vertailuarvo, mikäli jaksaa pitää kaasujalkaa edes hieman kurissa. Useamman sadan kilometrin koeajon aikana keskikulutus pyöri 16–16,5 kWh tienoilla, vaikka kulutuksen optimointiin ei tullut käytännössä kiinnitettyä lainkaan huomiota. Oheinen kulutuslukema kestää jopa reipasta moottoritieajoa, mikä on usein myrkkyä sähköautojen toimintamatkoille. Edelleen mukavaa kyytiä Citröen on kautta aikain panostanut autojensa mukavuuteen, eikä sähköversio tee tässä poikkeusta. Koeajettu versio on varustettu mukavuusalustalla, joka ei sähköauton tapauksessa tarjoa samanlaista pehmeyttä kuin polttomoottoriversioissa. Kyse lienee pitkälti sähkömallin lisääntyneestä painosta, minkä vuoksi tuntumaa on pitänyt jämäköittää. Mukava se toki on edelleen. Toinen leimallinen piirre löytyy ohjaamosta. Etuistuimet ovat kuin lepotuolit, niin ulkoisesti kuin tuntumaltaan. Sivuttaistukea onneksi löytyy paremmin kuin muutaman vuoden takaisessa C3:ssa, eli mutkassa ei luiskahda apukuskin syliin. Ohjaamossa on kaikki mukavasti paikallaan. Vaihdevalitsimena toimii konsernin muista autoista tuttu minimalistinen liukukytkin, joka on sijoitettu vaihdekepin kohdille. Mittaristo on digitaalinen ja muokattavissa omaan silmään sopivaksi. Keskikonsolin näyttö on reippaan kokoinen ja loogisesti toimiva. Hytissä on hyvin tilaa suuremmallekin porukalle ja tavaratilaa sopivasti. Litroissa konttiin mahtuu 510 yksikköä, mikä mahdollistaa mökkiviikonlopun viidelle hengelle tai suuremman ostosreissun. Citröen Ë-C4X:ssä ei ole juuri moittimisen paikkoja, ellei sellaiseksi laske maltillista toimintasädettä ja tehoreserviä. Sähköautoissa tarjoillaan tätä nykyä reipasta suorituskykyä, eikä 0–100 km/h kiihdytyksessä ole tavatonta alittaa 5 sekunnin rajapyykki. Siihen Citröen ei ole halunnut lähteä, vaan kiihtyvyyslukemat tuplataan. Toimintasäteen kasvattaminen vaatisi sekin selkeästi suurempaa akkua, mikä nostaisi hankintahintaa. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Citröen Ë-C4X Shine 50 kWh Hinta alkaen 46 300 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 450 € Moottori Sähkömoottori, etuveto Teho 100 kW (130 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston kapasiteetti: netto 46 kWh, brutto 50 kWh Toimintamatka 360 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km 16 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 510 l Omamassa: 1584 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta