6.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Skoda Enyaq Coupé RS IV – Hienostuneen väkevä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Skoda Enyaq Coupé RS on ripeä perhesportti, jonka ajomukavuus on kohdillaan. Hyvää: ajomukavuus, RS-fiilis, muotokieli, sisätilat Huonoa: erikoinen jarrutuntuma Skodan RS-perhe on aina kerännyt Suomessa merkittäviä myyntilukemia. Octavia RS lienee yksi maamme myydyimmistä tehomalleista, sillä siinä yhdistyy suomalaisen hartaimmat toiveet: suorituskyky ja farmarikori. Viimeisin tulokas Rally Sport -perheeseen on Skodan kaikkien aikojen tehokkain malli Enyaq RS. Se, että automerkin tehokuninkuus menee sähkömallille, ei sinänsä ole yllätys. Tehoennätyksiä on vedelty uusiksi sähköisillä voimalinjoilla monella muullakin merkillä. Yksi tuoreimmista tällaisista tapauksista on Kia EV6 GT, jonka 585 hevosvoimaa eivät jätä kylmäksi. Aivan vastaaviin lukemiin Skoda ei yllä, mutta tulisuutta tšekkiläiselläkin on tarjota. Enyaq RS jää kiusallisesti juuri alle 300 hevosvoiman tehorajan. 220 kW on hevosvoimiksi käännettynä 299. No, heppa sinne tai tänne. 220 kW ja 460 Nm tarjoavat suorituskyvyn, jollaista merkillä ei ole aiemmin ollut, sillä aiemmin tehokkaimman mallin manttelia pitänyt 280-heppainen Superb jää selkeästi takamatkalle. Coupén kiihtyvyys on reipasta ja kookas perheauto kimpoaa lähtötelineistä sataseen 6,5 sekunnissa. Nopeaan kiihtyvyyteen auttaa neliveto, joka on etenkin liukkaalla kelillä ainoa oikea vaihtoehto. Vaikka RS:n kiihtyvyyslukema väittää muuta, ei Skoda tunnu rajulta. Kiihtyvyys on tasaista ja jollain tapaa huomaamatonta. Useassa tapauksessa raakaa kiihtyvyyttä korostetaan erityisen kovalla alkurepäisyllä, mutta ei Enyaqissa. Tuntuma on enemmänkin hienostuneen väkevä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Coupé-muodot ja reilut tilat Skoda Enyaq on ollut markkinoilla jo pidemmän aikaa, mutta coupé-malli on tuoreempi ilmestys. Korimallin muutos on tehnyt hyvää, sillä sähköautoilun aallonharjalla ratsastava malli on kieltämättä tyylikäs tapaus. Tiloistakaan ei olla jouduttu tinkimään, sillä coupé on mitoiltaan käytännössä sama kuin perusmallikin. Coupé-malin jykevimmälle voimalinjalle tarjoillaan akkua 77 kWh:n edestä. Lukema on VAG-konsernin sähköautoista tuttu ja samaa akustoa käytetään lähes kaikissa Volkswagen ja Cupra-malleissa. Skodan tapauksessa se riittää 499 kilometrin toimintamatkaan WLTP-mittaustavan mukaan. Sekalainen ajo viileässä syyskelissä kuluttaa akun kapasiteetin 350-400 kilometrissä. Enyaq on coupé-mallin myötä saanut pienen päivityksen latausnopeuteen ja tällä haavaa akku ottaa varausta sisään parhaimmillaan 135 kilowatin teholla. Tämä nopeuttaa matkantekoa mukavasti. Kannattaa tosin muistaa, että maksiminopeudella lataaminen on monen asian summa. Koeajolla 135 kilowatin lastaustehoon ei ylletty, vaan parhaimmillaan Skoda latasi itseään 59 kW nopeudella. Laturin maksimikapasiteetti oli 200 kW ja akun varaustila hieman yli 30 prosenttia. Syy piilee Skodan latauskurvissa, joka kertoo sen, kuinka nopeasti auto voi ottaa latausta vastaan. Enyaqin kiivain latausnopeus on mahdollista noin 7–29 prosentin välillä, minkä jälkeen nopeus laskee alle 100 kW:n. 45 prosentin kapasiteetilla lataus laskee jo 70 kW:n tuntumaan ja niin edelleen. Lataus siis hidastuu sen mukaan kun akun varaustila nousee. Lisäksi kokonaisuuteen vaikuttaa ilman lämpötila. Tähän sähköautoilijan kannattaa totutella. Paras RS-malli? Skoda Enyaq Coupé on melkeinpä merkin paras RS-tuoteperheen automalli. Siinä missä esimerkiksi Octavia RS on aina ollut ujosti sporttinen malli, on Enyaq oikeasti suorituskykyinen perheauto. Enyaq kisaa parhaan RS-mallin tittelistä Kodiak RS:n kanssa rinta rinnan. RS:n ajotuntuma on erinomainen ja alusta hyvä kompromissi mukavuutta ja urheilullisuutta. Alusta on perässä sentin ja keulassa puolitoista senttiä perusmallia matalampi. Koeajoautossa on Ultra-paketti, mikä tarkoittaa mm. progressiivista ohjausta ja mukautuvaa alustaa. Ajotilat vaikuttavat siihen miltä Skoda tuntuu. Ajotilat vaikuttavat alustan lisäksi myös muuhun käytökseen. Enyaqista kuoriutuu mode-painikkeen avulla äkäinen sportti tai pihistelevä ekoilija. Ohjaustuntuma on hyvä ja ajomukavuus kohdallaan. Enyaq on luokassaan yksi mukavimmista sähköautoista. Yksi erikoisuus Skodan ajettavuudesta löytyy. Se on jarrupolkimen tuntuma. Välillä Enyaqia ajaessa tuntuu, että jarruteho olisi kateissa, sillä polkimen joutuu painamaan syvälle kohti keulaa. Koeajolla tämä yllätti pariin otteeseen ruuhkassa ajaessa. Sisätilat ovat hulppeat. Vaikka Enyaq Coupé on linjoiltaan perusmallia sirompi, ei se näy ohjaamossa tai tavaratilassa. Litroissa ero on vaivaiset 15, eli käytännön merkitystä sillä ei ole. Auto nielaisee sisään viisi matkustajaa vaivatta, eikä kummallakaan penkkirivillä tarvitse kärvistellä. Vakionopeudensäädin elää omaa elämäänsä Erityisen ilahduttava asia ohjaamossa ovat ratin kytkimet, jotka ovat Volkswageneista poiketen oikeita painikkeita. Molemmille peukaloille on tarjolla rullasäätimet, joiden toiminta on sulavaa. Mikä nautinto onkaan operoida oikeilla napeilla ja rullilla onnettomien hipaisukytkimien sijaan. Autosta löytyy myös adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka tunnistaa liikennemerkkejä ja hyödyntää karttatietoja. Perusasetuksella Skoda ottaa vakionopeudensäätimen lukeman tarjolla olevista tiedoista ja säätää nopeuden sen mukaan. Auto siis hiljentää kai kiihdyttää vauhdin ennakoiden rajoituksen mukaiseen tasalukemaan, kuten 80 km/h. Järjestelmässä ei lähtökohtaisesti ole lainkaan toleranssia, vaan vauhti säädetään kilometrilleen rajoitukseen. Tämä tekee ajamisesta paikoin melkoista jarruttelua ja kiihdyttelyä. Järjestelmä ei ole aivan aukoton, sillä välillä auto kiihdyttää yllättäen vauhtinsa keskellä 80 km/h aluetta 120 km/h -lukemaan. Alueella ei ole liikennemerkkiä näkyvissä, eikä rajoitus vaihdu. Kyseessä lienee virheellinen karttatieto, joka tekee tepposet autolle. Tällaisiin tilanteisiin toivoisi päivitystä. Skoda Enyaq on kerännyt hyviä myyntilukuja, mikä ei kyllä ihmetytä, sillä tuote on kunnossa. Coupé-mallisena auto on entistäkin tyylikkäämpi ja kokonaisuuden kruunaa ruudikas RS-voimalinja. Sähkömaailmassa lisähevoset ovat niin halpoja, että niitä kannattaa ottaa aina kun siihen tarjotaan mahdollisuus. Ainoa isompi pohdinnan paikka Enyaqin tehomallissa on hinnoittelu. RS-versio maksaa ilman lisävarusteita reilut 65000 euroa. Se ei kuulosta mahdottoman pahalta, mutta jos haussa on sporttisempi sähköauto, saa suunnilleen samaan hintaan esimerkiksi BMW i4 M50:n tai Kia EV6 GT:n. Tuossa kaksikossa suorituskykyä on selkeästi Skodaa enemmän. Perheautona Skoda kuitenkin vie voiton. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Skoda Enyaq Coupé RS IV Hinta alkaen 65 340 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 145 € Moottori Sähköauto, neliveto. Teho 220 kW (299 hv) Vääntö 460 Nm Vääntö 460 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen / käytössä oleva: 82,0 / 77,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 130 kW. Toimintamatka 496 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 17,2-18,1 (yhd.) / 17,2-18,1 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4653 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1607 mm, akseliväli 2770 mm Tavaratila: 570 l Omamassa: 2180 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?