27.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: arjen harmaa BMW 318iA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perussaksalainen perheauto. Hyvää: Laadukas viimeistely, toimiva ergonomia, vaivaton ajaa. Huonoa: Perusharmaa olemus. Neljäkymmentä vuotta ja neljätoista miljoonaa autoa. Kolmossarjasta on kehittynyt BMW:n symboli, ja samalla synonyymi urheilulliselle sedanille. Siitä huolimatta kolmossarjan perusmallit ovat aina olleet varsin arkisia, joskin korkealaatuisia. Linja pitää viidennen F30-korina tunnetun sukupolven kasvojenkohotuksessa. Perusmalli ei tarjoa mitään ylimääräistä, mutta kaikki tarjottu on tehty laadukkaasti. Perinteiseen tapaan myös ulkonäköä on hiottu hillitysti: uudistuneet puskurit tai led-takavalot huomaa vain asianharrastaja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keulalla puolimoottori Todelliset uudistukset lepäävät konepeiton kätköissä. Vuonna 2011 F30-korin ensiesittelyssä vanhat vapaasti hengittävät nelos- ja kuutosmoottorit vaihtuivat turboahdetuiksi nelisylinterisiksi. Nyt bensiinimoottorit on uusittu toistamiseen. Uudet voimanlähteet perustuvat BMW:n modulaariseen moottoriperheeseen, johon kuuluu 1,5-litraisia kolmisylinterisiä, kaksilitraisia nelisylinterisiä ja kolmelitraisia kuusisylinterisiä turbomoottoreita. Juuri 1,5-litrainen kolmisylinterinen vauhdittaa kolmossarjan aloitusmallia 318i:tä. Moottori tuottaa 136 hevosvoiman huipputehon lavealla alueella 4 400–6 000 kierrosta minuutissa. Tasaisen huipputehon vuoksi moottorin luonne on lattea, mutta arkiajoon mainiosti soveltuva. Vakiona autossa on kuusivaihteinen käsivaihteisto. Kasvojenkohotuksen myötä moottori osaa täsmätä kierrokset seuraavalle vaihteelle, joka sulavoittaa alaspäinvaihtoja. Harmaasävyjen juhlaa Sulavaa etenemistä kaipaavat valitsevat kahdeksanvaihteisen automaatin. Vaihteiden tiheä porrastus ja moottorin lähes tyhjäkäynniltä vääntämä 220 newtonmetriä tekee taajama-ajosta vaivatonta. Vain reippaammissa kiihdytyksissä kierrosluku nousee niin korkealle, että kolmisylinterisen persoonallisen käyntiäänen voi aistia sisälle. Kasvojenkohotus ei myllännyt ohjaamoa uusiksi. Kojelauta on selkeä, ergonominen ja materiaalit ovat laadukkaita. Varusteetta tunnelma on kuin saksalaisen insinöörin konttorissa. Tunnelma kohenee lisärahalla. BMW:lle tyypilliseen tapaan ajoasennon säätövarat ovat erinomaiset. Ratin etäisyyssäädöt ovat poikkeuksellisen laajat. Valitettavasti etuistuimien muotoilu muistuttaa saunanlauteita. Lattean muotoilun ansiosta käynti autoon sujuu vaivatta. Kapeavartaloiselle erinomaisesti sopivat urheiluistuimet saa reiluun 700 euroon. BMW:n pitkittäismoottorisia malleja on viime vuosina vaivannut raivostuttavan epäselvä ohjauksen keskialue. Onneksi koeajoauton perusohjauksella tai rengastuksella ongelmaa ei esiintynyt, vaan sormenpäät aistivat etupyörien asennon ongelmitta. Perusmallin perussuoritus Alusta on hieno yhdistelmä mukavuutta ja korin hallintaa. Töyssyistä kantautuvat äänet ovat poikkeuksellisen laadukkaita. Silti mikään ei säväytä. Perusmalli tarjoaa laadukkaan perussuorituksen, ajamisen iloa etsivät löytänevät onnensa lisävarustelistalta. Sukupolvet vaihtuvat, mutta kolmossarja pysyy entisellään. Perusvarusteltuna BMW 318iA on edelleen korkealaatuinen perusauto, jonka hinnat alkavat 35 459 eurosta. Merkkiin liittyviä mielikuvia etsiville se tarjoaa erinomaisen pohjan, johon pitkä lisävarustelista tarjoaa kuorrutteen. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Antti Hentinen BMW 318iA Hinta alkaen 44 138 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 100 kW (136 hv), 4500–6000 r/min Vääntö 220 Nm (1250–4000 r/min) Vääntö 220 Nm (1250–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 126 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku