1.9.2015

Koeajo: kilpailukykyinen Volvo V60

Korotettu Volvo V60 kilpailee kaupunkimaasturiluokassa hinnallaan ja ominaisuuksillaan. Hyvää: nelivedon edullisuus, turvallisuusvarustelu, nappulaergonomia, ajoasento, istuimen muotoilu. Huonoa: iso kääntöympyrä.

Volvo esitteli jo 1997 ensimmäisten joukossa maasturimaisilla helmoilla ja maavaralla varustetun farmariauton V70 Cross Countryn. Kun muutkin valmistajat ovat lähteneet leikkiin mukaan, Volvolla on jo vastaava malli lähes kaikissa mallisarjoissa. Nyt on vuorossa V60 Cross Country, samanlainen versio on tarjolla myös S60 -sedaniin. Cross Country -mallien lisähinta on pari tonnia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dieselneliveto

V60 Cross Country -mallistoon kuuluu vain yksi bensiinimalli, T5 (245 hv) aina automaattivaihteisena. Dieseleitä on kaksi, D3 (150 hv) tai D4 (190 hv), joista jälkimmäisen saa myös automaattivaihteisena. Ajoimme ainoan nelivetoisen D4-version, pääjoukon ollessa etuvetoisia. Kyllähän etenemiskyvyn täytyy täyttää ronskimman ulkonäön asettamat odotukset. Parempi syy on kuitenkin on sen edullisuus, neliveto on jopa vastaavaa etuvetoa halvempi.

Halpuuteen on toistaiseksi jatkuvan nelivetokampanjan lisäksi toinenkin syy, nelivetomallissa niin moottori kuin automaattivaihteistokin ovat vanhaa poistuvaa sukupolvea, vaikka mallimerkintä on sama D4.

Kaikissa etuvetomalleissa on jokin uuden kaksilitraisen nelisylinterisen moottorin versioista ja kahdeksanvaihteinen automaatti, siinä missä nelivetoversiossa on tyydyttävä 2,4-litraisen viisisylinterisen dieselin tuttuun kurnuttavaan ääneen ja kuusiloviseen automaattivaihteistoon

Eipä vanhassa varsinaisesti vielä mitään vikaa ollutkaan, reilulla litralla nouseva kulutus on ennemminkin nelivedon tuomaa lisää. Pääkaupunkiseudulla alle kahdeksan litran pysyvä kulutus on kohtuullinen lukema 1,8-tonniselle nelivedolle.

Lisää maavaraa

Cross Country -mallin suurin ero tavalliseen on 65 millimetrin korotus, joka nostaa maavaran maasturimaiseen 20 senttiin. Se auttaa jo etuvetoversiotakin lumipöperössä ja sen huomaa myös helpottavan autoon käyntiä. Nelivetoakaan tuskin on tarkoitettu tiettömille korpitaipaleille, vaan lumisille mökkiteille ja veneen nostoon jäisestä luiskasta.

Muoviset lokasuojan reunat ja helmasuojat ovat toki kolhuystävällisiä, mutta silti ennemminkin kosmeettisia muutoksia. Sisäilme on pidetty muun malliston kaltaisena.

Volvo haluaisi kisata saksalaisten premiummerkkien kanssa, mutta viimeinen silaus niin viimeistelystä kuin ajo-ominaisuuksistakin jää uupumaan. Kaikkien muiden kaupunkimaastureiden valmistajien olisi syytä varoa. Volvo V60 Cross Countryn nimenomaan nyt ajettu dieselnelivedon ja automaatin yhdistelmä 44 000 euron aloitushinnallaan kiilaa luokan kärkeen ainakin ajettavuudeltaan.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Volvo V60 Cross Country D4 AWD Summum aut.

Hinta alkaen

47 175 €

Moottori

Dieselmoottori 2 400 cm³, 5 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaatti, neliveto.

Teho

140 kW (190 hv), 4000 r/min

Vääntö

420 Nm (1500–3000 r/min)

Vääntö

420 Nm (1500–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,9 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

149 g/km

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat