Ajoneuvot | Koeajo | 22.5.2015

Koeajo: kolmipyöräinen Can-Am Spyder F3

Roadster RT Limited

Kolmipyöräinen on risteytys moottoripyörää, moottorikelkkaa ja kartingautoa. Hyvää: henkilöautokortti riittää, suorituskyky, helppo hallittavuus. Huonoa: suuri kääntöympyrä, sisarmalleja pienempi tavaratila.

Jaa artikkeli

Osa motoristeista suhtautuu kolmipyöräiseen Can-Am Spyderiin vähättelevästi: sitähän osaa ajaa kuka tahansa kun sitä ei tarvitse kallistella eikä se kaadu. Ristiriitainen vastaanotto johtuu siitä, että kuljettaja kokee Spyderin hyvin erilaisena kuin katsoja.

Ajovarusteet, hallintalaitteet ja ajoviima ovat kuin moottoripyörästä. Mutkissa ajaminen tuo mieleen kartingautot. Can-Am Spyderin suurin etu on, että sitä saa ajaa henkilöautokortilla.

Ohjaustankoa ja jalkatappeja voi säätää pituussuunnassa.

Ohjaustankoa ja jalkatappeja voi säätää pituussuunnassa.

Kuin tietokonepeli

hallintalaitteetKäynnistäminen ja liikkeellelähtö muistuttavat tietokonepelin pelaamista. On muistettava painaa oikeassa järjestyksessä jarrupoljinta, mode-näppäintä, starttinappia, sähköisen seisontajarrun vapautuspainiketta ja vaihdenäppäintä. Vaatii muutaman harjoituskerran.

Puoliautomaattista vaihteistoa ohjataan vasemman käden näppäimillä (+ / –).

Muuten hallintalaitteet ovat suoraan moottoripyörästä, sillä erotuksella että jarrukahva puuttuu ja kaikkiin kolmeen pyörään vaikuttavaa jarrua käytetään pelkästään jarrupolkimella.

Käytännössä kaatumaton

Autoilijalle vaikeinta on tottua moottoripyörämäisiin hallintalaitteisiin. Motoristin on muistettava, että leveys on puolitoista metriä ja esimerkiksi ohituksissa se vaatii yhtä paljon tilaa kuin henkilöauto.Bombardier-Rotaxin tekemän kolmisylinterisen moottorin suorituskyky on moottoripyörämäinen. Kiihtyvyydeksi nollasta sataan luvataan 4,8 sekuntia.

Mutka- ja moottoriteillä ajotuntuma on yllättävän vakaa. Spyderissä on ohjaustehostin, luistonesto ja ajovakaudenhallinta. Sen luvataan olevan käytännössä kaatumaton kulkuneuvo. Ainoastaan neulansilmämutkissa tarvitaan reilummin käsivoimia ohjaamiseen.

Pysäköintipaikoilla kannattaa huomioida suurehko kääntöympyrän koko. Vaihteistosta löytyy myös peruutusvaihde.

Aristokraattinen esikuva

Lotus_Superseven

Keula ja etulokasuojat tuovat mieleen Lotus Supersevenin. Peräpään muotoilu taas on sukua Ducati Diavelille. Oranssi ristikkoputkrunko muistuttaa KTM:n tuotteita. Ajoasento on powercruiser-tyyppinen.

Can-Am Spyder F3 lyö ajotuntumaltaan ja huomioarvoltaan samanhintaiset käytetyt avoautot mennen tullen. Kokeile vaikka!

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat