23.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: urheilullinen Audi TTS Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullinen Audi TT astetta rajumpana versiona. Hyvää: ajo-ominaisuudet, suorituskyky, rohkea muotoilu, laatu. Huonoa: turhan kova jousitus, hinta. Audi TTS Coupé on räväkän näköinen urheiluauto: muodot ovat teräviä ja särmikkäitä. Keulassa on suuret ilmaottoaukot, jotka ohjaavat ilmaa tehokkaille jarruille ja ahtoilman välijäähdyttimelle. Kaksoispakoputket on S-mallissa vielä tuplattu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urheilullisia yksityiskohtia Sisätiloissa on tuhdisti yksityiskohtia. Mustanpuhuva mittaripaneeli herää eloon vasta kun virta kytketään päälle. Keskikonsolin näyttöä ei ole lainkaan vaan kaikki informaatio on sijoitettu digitaalisen mittariston yhteyteen. Tarpeelliset lukemat ilmestyvät näkökenttään päätä kääntämättä. Mittaristonäkymistä selkein on iso kierroslukumittari keskellä, jonka sisällä on nopeusnäyttö. Tanakasti tiessä 1 440 kiloa painava TTS istuu tiessä tanakasti. Yli 300 hevosvoiman teho ja tuhti 380 newtonmetrin vääntö kuljettaa TTS:ää vakuuttavasti. Nelisylinterinen kaksilitrainen bensiinimoottori vääntää 1 000 kierroksesta ylöspäin kuin höyryveturi. Kuusivaihteinen kaksoiskytkinautomaatti toimii saumattomasti turbomoottorin jatkeena. Haldex-kytkimellä varustettu quattro-neliveto on säädetty aavistuksen takapainotteiseksi ja TTS on johdonmukainen ajaa myös liukkaalla. Varomaton kaasunpainallus kesken kaarretta ei aiheuta pidon menetystä, vaan auto jatkaa määrätietoisesti kuljettajan ohjauksen suuntaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rankkaa itsehillintää TTS on auto joka vaatii kuljettajaltaan rankkaa itsehillintää. Nopeus karkaa helposti yli sallitun. Ja sitten ne äänet. Varsinkin dynamic-asetuksen ollessa päällä pakoputkista kuuluvat upeat töräykset aina kun vaihdetta vaihdetaan. Urheilullista tunnelmaa lisää jäykkä alusta, joka pitää auton vakaana tiukoissa kaarteissa ja jarrutuksissa. Arkiajossa auto on jousituksen kovuutta lukuunottamatta vaivaton. Edes comfort-asetuksella auton jousitusta ei voi kehua mukavaksi. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Audi TTS Coupé 2.0 TFSI 228 kW quattro S tronic Hinta alkaen 98 011 € Moottori Bensamoottori 1 984 cm³, kaksoisahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 228 kW (310 hv), 5800–6200 r/min Vääntö 380 Nm (1800–5700 r/min) Vääntö 380 Nm (1800–5700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 157 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?