14.1.2017 Ajoneuvot Konseptipyörä kuin koira – Honda Riding Assist ei hylkää eikä kaadu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaatumattomia pyöriä on nähty ennenkin, mutta harvemmin nekään seuraavat kuljettajaa koiran uskollisuudella. Viimeviikkoisilla CES-kulutuselektroniikkamessuilla Las Vegasissa nähtiin lukuisten konseptiautojen lisäksi myös kaksipyöräisiä visioita tulevasta. Honda toi näytille moottoripyörän, joka pitää itsensä pystyssä ryömintävauhdissa ja jopa paikallaan seistessä. Julkaistulla videolla nähdään lisäksi, kuinka prätkä seuraa kävelevää kuljettajaansa kiltisti kuin lemmikki. Honda kutsuu systeemiä nimellä Riding Assist ja näytille se tuotiin kaksoiskytkinautomaatilla varustettuun Honda NC:hen puettuna. Avustimen tarkoitus on luonnollisesti helpottaa ruuhkassa matelua ja ahtaissa tiloissa operointia. Hondan kieltämättä kiehtovana ajatuksena on, että kuljettaja voi taukopaikan löydyttyä siirtyä suoraan ajokin selästä tilailemaan virvokkeita, pyörän hoitaessa sillä välin pysäköinnin itsenäisesti. Ruuhkamatelu taasen ei esitä leveysasteillamme merkittävän suurta osaa ainakaan prätkällä ajaessa, mutta suuressa maailmassa tilanne on ymmärrettävästi hieman toinen, joten kysyntää ratkaisulle luulisi olevan. Helpottuvan hidasajon lisäksi, avustin olisi taatusti hyvin tervetullut varuste huonojalkaisille tai liikuntarajoitteisille, jotka eivät enää muuten pystyisi prätkäilyn huumaa sellaisenaan kokemaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yllättävän yksinkertaisesti Itsestään pystyssä pysyviä konseptipyöriä on kansalle toki esitelty ennenkin, mutta Hondan kohdalla mielenkiinto kohdistuu tapaan, jolla systeemi on toteutettu. Honda käyttää uutuudessaan samanlaista robotiikkaa kuin valmistamissaan Uni-Cub-kulkupeleissä. Näitä sisäkäyttöön tarkoitettuja yksipyöräisiä ”liikkuvia istuimia” ohjaillaan kallistelemalla kuin Segwaytä konsanaan ja ilman gyroskooppeja. Kehittyneen robotiikan ansiosta isokokoisia ja painavia gyroja ei pystyssä pitämiseen tarvita, vaan pyörä hakee balanssin ohjaustankoa kääntelemällä, samoin kuten kuljettajakin tekisi. Lisäksi pyörän etuhaarukka liikkuu alakolmion kohdalta eteen-taakse suunnassa lisäten tai vähentäen akseliväliä. Näin pyörä hakee aina optimaalisimman asennon joko tasapainottelua tai sporttisempaa ajoa silmällä pitäen. Kun systeemin komponentit ovat verrattain pieniä, muuttuu pyörän ulkonäkö ja ajettavuuskin vain vähän. Esitteillä ollut Honda NC 750 S näytti kokonaisuutena hyvin valmiilta paketilta, joten ehkäpä Riding Assist nähdään tuotantopyörässä nopeammin kuin luullaankaan. Lähde ja materiaalit: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku